Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010
Pojem standard
Standard charakterizuje přesně a jednoznačně kvalitativní a kvantitativní znaky, které má (musí) mít určitý jev, předmět, výrobek, aby mohl plnit svoji funkci.
Vzdělávací standard Je pedagogickou kategorií. Může vymezovat především cíle vzdělávání a konkretizovat požadavky na výsledky vzdělávání
Standardy cílové Formulují obligatorní (závazné) požadavky na obsah vzdělání v souladu s požadavky na výkon určitého povolání. Minimální požadavky Typové pozice
Standardy evaluační Formulují parametry (postupy) výkonů, které žáci dosáhli v průběhu nebo na konci vzdělání. Podmínky, kritéria, metody.
Standardy profesní Formulují charakteristiky pracovních činností, které jsou nutné pro výkon určitého povolání. Mají vznikat především mimo vzdělávací instituce (nutně s nimi ale musí spolupracovat). Hlavní slovo při jejich tvorbě mají zaměstnavatelské organizace. V jednom oboru (vzdělávacím programu) se žáci mohou připravovat na více povolání: kuchař – číšník)
Vývoj pojmu kurikulum v našem školství 1990 – osnovy, kmenové učivo 1994 – vzdělávací program (Obecná škola, Občanská škola) 1995 – standardy základního (středního odborného) školství 1996/97 – vzdělávací program (Základní škola ´97, Národní škola ´97) 2001 – Bílá kniha – národní program rozvoje vzdělávání v ČR 2003/04 – rámcové vzdělávací programy 2005 – školní vzdělávací programy
Vymezení pojmu Užší pojetí: pouhý program výuky přehled vyučovaných předmětů (včetně časové dotace) přehled látky, kterou se žáci mají naučit nebo se naučili (osvojené učivo)
Vymezení pojmu Širší pojetí: určuje veškeré vzdělání získané ve školských zařízeních nebo v jiných institucích společensky determinovaný program vzdělání vycházející z kulturních tradic
Úrovně kurikula Primární – společenská, zodpovědnost státu Sekundární – institucionální, zodpovědnost školy Terciární – předmětová, zodpovědnost učitele
Složky kurikula I. CÍLOVÁ obsahuje cílové kategorie, vymezuje obsah vzdělání II. REALIZAČNÍ vyjadřuje podmínky a potřeby realizace III. EVALUAČNÍ obsahuje nástroje a procesy evaluace
Cílová složka primární úroveň Formuluje všeobecné (společenské) cíle. Ty vyjadřují požadavky společnosti (státu) na obsah vzdělání na určité úrovni školské soustavy. Jejich obsah je určen: univerzem lidského poznání kulturou a tradicemi národa (national curriculum). EU - rozdíly jsou stírány systémem klíčových kompetencí, či evropským rámcem kvalifikací
Realizační složka koordinace vzdělávací soustavy a sociálních partnerů ze státního, soukromého i neziskového sektoru pregraduální i postgraduální příprava učitelů zabezpečení finančních, materiálních a technických podmínek (učebnic, pomůcek, technických výukových prostředků, výukových programů,..)
Evaluační složka monitorovací diagnostickýdiagnostický systém informační
Diagnostický systém Základem je soustava evaluačních nástrojů pro objektivní hodnocení úrovně dosažení stanovených cílů Forma – evaluační nástroje: vycházejí z cílových standardů (soustav kvalifikací) a zahrnující způsoby jejich dosažení a metody ověření výsledků
Informační systém Prezentuje výstupy evaluace pro: Stát (společnost) Instituce (školy) Veřejnost (rodiče) Žáky ÚIV -Činnost v roce 2004 (část výroční zprávy) Realizace 2. fáze výzkumu PISA: Projekt OECD PISA – Programme for International Student Assessment EDU.CZ - podpůrný nástroj monitorování a získávání zpětné vazby o fungování vzdělávací soustavy; CERMAT.CZ