Pedagogika volného času (VČ)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

Nabídka pro partnery. Nabídka pro partnery Co jsou světové gymnaestrády Světové gymnaestrády pořádá Mezinárodní gymnastická federace (FIG) jedenkrát.
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Volnočasové a sportovní aktivity studentů OA pro TP
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
Vymezení a funkce volného času
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času II Vladimír Jůva
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Západočeská univerzita v Plzni Partner pro SOČ v Plzeňském kraji? Irena Vlachynská, Karel Jedlička Seminář pro autory SOČ, , Plzeň.
 systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole  s důrazem na implementaci.
Zdokonalování systému celoživotního vzdělávání v oblasti pedagogické, psychologické a výchovné péče o děti se sociokulturním znevýhodněním Arteterapie.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Pedagogika volného času II Vladimír Jůva
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Pedagogická komunikace
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Rekreologie 1 (sylabus)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Šablony OP VVV a podpora nadání
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Pedagogické disciplíny
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
Teorie rekreace a výchovy v přírodě
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vymezení a funkce volného času
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Volnočasové aktivity a jejich řízení
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Pedagogika volného času (VČ) Vladimír Jůva (juva@fsps.muni.cz) http://www.fsps.muni.cz/~juva

Pedagogika VČ – literatura Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno : Paido, 2011. Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012. Hofbauer, B. Děti, mládež, volný čas. Praha : Portál, 2005. Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno : MU, 2011. Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. Pávková, J., Hájek, B., Hofbauer, B., Hrdličková, V., Pavlíková, A. Pedagogika volného času. Portál : Praha, 1999.

PedagogikaVČ – literatura Slepičková, I. Sport a volný čas. Praha : UK, 2005. Spousta, V. a kol. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1994. Spousta, V. a kol. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1996. Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno : Paido, 1995.

PedagogikaVČ – literatura PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. (Hesla Pedagogika VČ, Mimoškolní edukační média, Edutainment, Mediální pedagogika, ...) PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. Metodologická literatura – např. P. Gavora, J. Hendl, Š. Švec, ... elektronické zdroje: www.msmt.cz – mládež – zájmové vzdělávání www.nidm.cz – projekty www.avpvc.cz – studium, literatura, konference, ... ...

Náplň pedagogiky VČ – PS 2013 Přednášky: Vymezení a vývoj VČ Historický a empirický výzkum VČ Bloková výuka – VČ téma podzim 2013 Semináře: Příprava empirického šetření studentů – VČ téma podzim 2013 Bloková volnočasová aktivita Prezentace studentů

VČ téma podzim 2013 Na čem se tráví VČ? Na čem se můžeme dopravovat? Na čem si lze hrát? Na čem lze provozovat gymnastiku? Na čem lze sportovat? Na čem lze bojovat? Společný jmenovatel = ???

VČ téma podzim 2013 Na čem se mohou pohybovat zdraví i nemocní, děti i senioři? Na čem lze komunikovat? Na čem je nejhezčí pohled na svět? Na čem vznikaly lidské dějiny? ... Společný jmenovatel = ???

VČ téma podzim 2013

Náměty témat pro prezentace: 1. Kůň + historie 2. Kůň + životní filozofie 3. Kůň + soutěžní sporty 4. Kůň + cestování 5. Kůň + hra 6. Kůň + věk 7. Kůň + školy 8. Kůň + zábava 9. Kůň + svět

Náměty témat pro prezentace: 10. Kůň + empirický výzkum 11. Kůň + služby 12. Kůň + terény 13. Kůň + projekty 14. Kůň + terapie 15. Kůň + tábory 16. Kůň + bezpečnost 17. Kůň + komunikace 18. Kůň + ...

Vymezení pedagogiky VČ Pedagogika = věda + výzkum (tvoří vědecký text) Pedagogika = sociální věda Pedagogika = věda o permanentní edukaci Pedagogika zkoumá vývoj, systém a realizaci edukace Pedagogika VČ zkoumá edukaci ve VČ

Vymezení VČ edukace Edukace (výchova ) = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci = klíčové pro VČ aktivity) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho rozvoji Edukace = procesy řízeného učení VČ = důraz na facilitaci procesů učení

Rysy VČ edukace Může být: přímá – intencionální (např. bezprostřední působení VČ pedagoga) nepřímá – funkcionální (působení pedagogizovaného prostředí při VČ) heteroedukace (např. rodinné VČ aktivity) autoedukace (autonomní pedagogické zhodnocení VČ)

Rysy VČ edukace VČ edukace může mít rysy: formálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. školní výuka) – i pro VČ neformálního vzdělávání – organizované mimo formální vzdělávací systém (!!! VČ) informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost – !!! VČ)

Rysy VČ edukace Měla by být: demokratická – rovnost šancí ve VČ humanistická – rysy pomáhání nondirektivní (doprovázení, podněcování, ...) permanentní – dříve pro děti a mládež, dnes narůstá význam VČ dospělých, seniorů, ... integrující (zdravotní a sociální znevýhodnění) ...