Seminář GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček
Imaginární modelování
Zrcadlení jeden ze způsobů modelování a) shodných zobrazení – osové nebo rovinové souměrnosti b) skládání dvou osových nebo rovinových souměrností c) osově nebo rovinově souměrných útvarů model je tvořen předmětem nebo obrázkem a jeho odrazem v zrcadle (tj. pomocí objektu, který ve skutečnosti neexistuje)
Zrcadlení
Zrcadlení – didaktické využití objevování vlastností dvojice útvarů souměrně sdružených podle osy nebo roviny konstrukce obrazu v osové nebo rovinové souměrnosti určování osy nebo roviny souměrnosti konstrukce osově nebo rovinově souměrného útvaru skládání dvou osových nebo rovinových souměrností (posunutí, otočení)
Zrcadlení
Tichá škola využití gestikulace, pantomimy aktivita v rámci evokace daného tématu a organizace třídy pro skupinovou práci úkolem žáků je rozdělit se do skupin podle matematických pojmů prostřednictvím neverbální komunikace rozvoj schopnosti identifikovat charakteristickou vlastnost daného pojmu, neverbálně ji reprezentovat a rozpoznat ji v neverbálních náznacích
Modelování – shrnutí
Pojmotvorný proces motivace izolované modely generický model generické modely abstraktní znalost krystalizace (strukturalizace) Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
Hlediska pro klasifikaci modelů způsob percepce modelu: vizuální, haptický (taktilní), statokinetický povaha modelu: statický, dynamický prostředek reprezentace: předměty, soubory předmětů, různé materiály, obrázky … způsob užití modelu: demonstrace, manipulace …
Reprezentační (didaktické) prostředí vybraný prostředek reprezentace a činnosti související s jeho užitím prostředek reprezentace je určujícím a zároveň limitujícím prvkem prostředí
MODELOVÁNÍ Jaké je? __________ Co dělá? __________ __________ __________ Co znamená? __________ __________ ? __________