Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
PODMĚT JIRKA ŠTĚKAL SE ROZPLAKALA ZAPADALO MODRÁ PES ONA HOLČIČKA
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Podmětná a přísudková věta
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní větné členy - podmět
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek

Věta jednoduchá a souvětí Na nádraží přijel vlak. VJ Na nádraží přijel vlak a cestující vystoupili. S Př Po Př Po Po Př Věta jednoduchá má jednu základní skladební dvojici. Souvětí má víc vět jednoduchých (Po+Př, více sloves ve tvaru určitém).

Zvítězit nebylo lehké. Pět odešlo před koncem. Podmět Zvítězit nebylo lehké. Pět odešlo před koncem. Po Př Po Př Podmět vyjadřuje původce děje nebo nositele vlastnosti. Ptáme se KDO? CO? + přísudkem – PODMĚT JE VŽDY V 1. PÁDĚ! Podmětem může být kterýkoliv slovní druh. Bližší určení: vyjádřený , nevyjádřený, všeobecný Chlapec přišel domů. Přišel včas. Mysleli to upřímně. podmět vyjádřený podmět nevyjádřený (on) – z předchozí věty) podmět všeobecný ( oni, někdo..)

Věta vedlejší podmětná Kdo, co+stačí? vedlejší věta podmětná Stačí, že to uděláš podle mé rady. Př Po Stačí to udělat podle mé rady. 1) Vedlejší věta podmětná nahrazuje podmět věty hlavní, řídící. 2) Ptáme se na ni KDO? CO? a větou hlavní ( řídící). 3) VH nemá podmět. Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: kdo, co, kde, kam, kdy, jak, aby, že VĚTA VEDLEJŠÍ MÁ VŽDY NA ZAČÁTKU SPOJOVACÍ VÝRAZ!!! Je úplně jedno, proč to udělal. Kdo řídí, má jet opatrně. Už se ví, kdo to udělal? Víte, jak se to stalo? Že to není pravda, to říká všem.

Spojte šipkami věty hlavní a vedlejší podmětné: jíme ovoce a zeleninu. Bylo příjemné, Není jisté, Říká se, že Je zdravé, když Nebylo čitelné, že uspěje. oddávat se vodním radovánkám. co včera napsal. to zavinil on.

Přísudek Př Př Petr se učil. Petr je pilný. Přísudek vyjadřuje, co podmět dělá, co se s ním děje, jaký je. Ptáme se : Co se praví o podmětu? ….. Že…. Obvykle bývá vyjádřen slovesem v určitém tvaru. Bližší určení: slovesný - Katka se učí anglicky. jmenný se sponou – Jana byla zvědavá. jmenný bez spony – Pes- nejlepší přítel člověka. Sponová slovesa: být, bývat, stát se, stávat se,..

Věta vedlejší přísudková PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU JMENNÁ ČÁST PŘÍSUDKU Není důvěřivý. VJ Není takový, aby věřil. S Vedlejší věty přísudkové nahrazují jméno v přísudku jmenném se sponou. V řídící větě zůstává spona, přísudkové jméno je vyjádřeno větou vedlejší. Obsah této vedlejší věty lze vyjádřit infinitivem nebo podstatným jménem. Na větu přísudkovou můžeme odkazovat zájmeny, která nejsou větnými členy. Věta hlavní končí na sponové sloveso!

Vedlejší větu přísudková Ptáme se na ni otázkami jaký?/jaká?/jaké? Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: jak, jaký, jaká, jaké Příklady vedlejších vět přísudkových: Vlasy byly, jako by je pozlatil. Obloha byla, jako by ji namaloval. Nebyl tím, za koho jsem ho považoval.

Doplňte vedlejší věty přísudkové Člověk byl, Obloha byla, Byl, Petr byl jako by ho vyměnili. jako by ji vymaloval malíř. jako by ho na nože brali. jako by ho někdo opařil.

Nahraďte ve větách přísudky jmenné se sponou vedlejšími větami přísudkovými: Princezna byla jako začarovaná. Jirka byl jako vyměněný. Krajina byla jako pocukrovaná. Princezna byla, jako by ji někdo začaroval. Jirka byl, jako by ho někdo vyměnil. Krajina byla, jako by ji někdo pocukroval. Postup při určování vedlejších vět 1. Podtrhnout přísudky (spočítáme věty) 2. najdeme spojovací výraz, určíme větu hlavní a vedlejší (hlavní větou se ptáme, vedlejší odpovídáme) 3. Podíváme se na konec hlavní věty → Pokud stojí na konci hlavní věty sponové sloveso, které nemá doplnění, je vedlejší věta přísudková 1H 2V přísudková Řeka byla, jako by ji zasklil. (byla je spona), (jako by - spojovací výraz)

Vítá tě Gold City! Jednou mi možná někteří poděkují! Nemyslete si že je to kravina, přotože se hodí ve chvíli, kdy vám to učítelka nedokáže vysvětlit nebo jste tupí tak jak já nebo v mém případě obojí. A nebo jste to možná měli a tak jak Míša (že!) jste to ztratili 4 alonie | 16. dubna 2008 v 9:42 | Reagovat Zběžně jsem na to mrkla a musím říct, že to máš vysvětlené podstatně líp, než jsem zatím viděla v učebnicích nebo slyšela od učitelů. Máš vážně štěstí, že jsi natrefila zrovna na inteligentní a schopnou češtinářku, protože těch je v poslední době opravdu málo. Co takhle zpracovat i jiná témata? Třeba určování větných členů nebo slovních druhů? To jsou věci, které také dělají spoustě lidí problémy a málokdo je umí vyložit.