Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
Advertisements

VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Procvičujeme tvary sloves
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Mytologie Autor: Romana Nováková
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Únor 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Slovesa.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gerundivum Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Základy slavistiky – seminář – 2.lekce
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Verba.
Základní gramatika latiny
Verba.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinská slovesa Lingvistický úvod.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ Můžeme slova ohýbat? hvě zdi čka pan el ák.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinské skloňování podstatných jmen.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Slovesný rod.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Německý jazyk – Gramatické jevy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013

 Participium prézentu aktiva  Participium perfekta pasiva  Participium futura aktiva

 od slovesného kmene přítomného  nom. sg. je tvořen příponou -ns  skloňuje se jako adjektivum III. deklinace ◦ laud-ans, laudantis ◦ mon-ens, monentis ◦ leg-ens, legentis ◦ audi-ens, audientis

 ze supinového kmene  příponou –us, -a, -um  s tvary slovesa esse tvoří pasivní perfektum, plusquamperfektum a futurum II. ◦ laudatus, -a, -um ◦ monitus, -a, -um ◦ lectus, -a, -um ◦ auditus, -a, -um

 ze supinového kmene  příponou –urus, -ura, -urum  s tvary slovesa esse tvoří opisné časování činné ◦ laudaturus, -ura, -urum ◦ moniturus, -ura, -urum ◦ lecturus, -ura, -urum ◦ auditurus, -ura, -urum

 Vyhledejte ve slovníku stupnice latinských sloves.

Určete prézentní kmenUrčete kmen supinový  dormire  manere  crescere  navigare  dormio, -ire,-ivi,- itum  maneo, -ere, mansi, mansum  cresco, -ere, crevi, cretum  navigo, -are, -avi, -tum

 Utvořte k daným infinitivům participia.

narrarescribererespondere Participium prézentu aktiva Participium perfekta pasiva Participium futura aktiva

narrarescribererespondere Participium prézentu aktiva Participium perfekta pasiva Participium futura aktiva narraturus scripturusresponsurus responsus respondensscribensnarrans narratusscriptus

 Přeložte.  Skloňujte spojení.

Určete deklinaciUrčete rod  urbs defensa  vicus occupatus  restitutum oppidum  magister deletus  pueri laudentes  magistra narrans  scriptor scripturus  discipuli responsuri  domina punitura  ubráněné město  obsazená vesnice  obnovené město  zničený učitel  smějící se chlapci  vyprávějící učitelka  spisovatel hodlající psát  žáci chtějící odpovídat  paní chtějící potrestat

 Přeložte věty.

 Amici veniunt amicos adiutum. ____________________________  Venite omnia nobis narratum. ____________________________  Puella bene respondens a magistra laudatur. ____________________________  Carmina a Homero skripta iterum leguntur. ____________________________  Magistra fabulam narratura silentium petit. ____________________________  Romanis victis Germani castra expugnaverunt. ____________________________  Patria liberata cives felices erant. ____________________________ Přátelé přicházejí, aby přátelům pomohli. Přijďte, abyste nám vše vyprávěli. Dívka dobře odpovídající je chválena učitelkou. Básně napsané Homérem jsou znovu čteny. Učitelka, chtějíc vyprávět příběh, vyžaduje ticho. Když byli Římané v boji přemoženi, Germáni dobyli tábor. Po osvobození vlasti byli občané šťastni.

 Přeložte věty.  Převeďte do pasiva.

 Žáci napsali učiteli krásný dopis.  Pulchra epistula a discipulis magistro scripta est.

 Války zničily a zničí mnohá města.  Multae urbes bellis deletae sunt et erunt.

 Co je ablativ absolutní?  Uveďte příklad.  Spojení participia prézentu aktiva nebo participia perfekta pasiva s ablativem podstatného jména.

1. BLAŽEK, František. Latinská cvičebnice. 1. vyd. Plzeň: VESET, ISBN neuvedeno. 2. PIHLÍK, Petr. Latinská gramatika. 1. vyd. Plzeň: Veset, 1992, 113 s. ISBN neuvedeno. 3. Galerie MS Office