Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU Dum 15, Konjunktiv préterita a opisná forma NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Jitka Paulová TEMATICKÝ CELEK Konjunktiv II ROČNÍK 4. DATUM TVORBY

2 Anotace: Metodické pokyny:
Žáci se ve stručnosti seznámí s tématem konjunktivu préterita a opisné formy würde + infinitiv. Metodické pokyny: Prezentace je určena jako materiál do hodiny i k samostudiu. Možné využít k počítačové prezentaci.

3 Konjunktiv II odpovídá českému podmiňovacímu způsobu přítomnému - př. ich käme = přišla bych

4 Tvoření konjuntivu préterita u pravidelných sloves
stejně jako oznamovací způsob préterita př. ich besuchte wir besuchten du besuchtest ihr besuchtet er besuchte sie besuchten proto se užívá opis würde + infinitiv př. ich würde besuchen = navštívila bych

5 Tvoření konjunktivu préterita u nepravidelných sloves
připojením koncovek k préteritnímu kmeni: -e, -est, -e, -en, -et, -en pokud lze, dojde také k přehlásce kmenové samohlásky př. ich käme wir kämen du kämest ihr kämet er käme sie kämen

6 Příčestí minulé 1/ Pravidelná slovesa: připojíme předponu ge- + příponu –(e)t k infinitivnímu kmeni př. spielen – gespielt warten - gewartet

7 2/ Nepravidelná slovesa:
připojíme předponu ge- + příponu –en často dochází ke změně kmenové samohlásky => tvar nelze odvodit př. essen - gegessen

8 Předpona ge- chybí u: sloves s neodlučitelnou předponou
př. bestellen – bestellt sloves cizího původu se zakončením na -ieren př. fotografieren – fotografiert slovesa se dvěma předponami př. vorbereiten - vorbereitet

9 Slovesa s odlučitelnou předponou
vkládáme -ge- mezi předponu a slovesný základ (celý tvar píšeme dohromady) př. abholen - abgeholt

10 Smíšená slovesa příčestí minulé s příponou –t (jako pravidelná slovesa) změna slovesného kmene (shodné se slovesy nepravidelnými) př. brennen – gebrannt další smíšená slovesa jsou: bringen, denken, kennen, nennen, rennen, senden, wenden

11 Použití příčestí minulého
součást perfekta a plusquamperfekta (ich habe gefragt = zeptal jsem se) v trpném rodě (er wird gelobt = je chválen) vyjadřuje doplněk nebo příslovečné určení (er fühlte sich beleidigt = cítil se uražen)

12 Cvičení Přeložte do češtiny: 1/ das lesende Kind 2/ dem schreibenden Jungen 3/ das schwer verdiente Geld 4/ der bezahlte Urlaub

13 Řešení Přeložte do češtiny: 1/ das lesende Kind – čtoucí dítě
2/ dem schreibenden Jungen – píšícímu chlapci 3/ das schwer verdiente Geld – těžce vydělané peníze 4/ der bezahlte Urlaub – zaplacená dovolená

14 Použitá literatura BERGLOVÁ, Eva, FORMÁNKOVÁ, Eva, MAŠEK, Miroslav Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus, 2002, ISBN X


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google