Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES"— Transkript prezentace:

1 MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES
Autor: Katka Česalová Datum: Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

2 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Minulé časy smíšených sloves Metodický list/anotace: žáci se seznámí se zásadami tvoření minulých časů smíšených sloves a jejich používáním Očekávaný výstup: žáci na základě uvedených pravidel správně tvoří minulé časy smíšených sloves a používají je ve větách Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let

3 V němčině se běžně používají dva minulé časy – PRÉTERITUM A PERFEKTUM.
Smíšená slovesa dostala svůj název proto, že v minulých časech se v nich spojují prvky sloves pravidelných – slabých a nepravidelných – silných. Která známe smíšená slovesa?

4 kennen – znát nennen – jmenovat brennen – hořet rennen – běžet wenden – obrátit, obrátit se senden – poslat, posílat bringen - přinést 8) denken – myslet

5 PRÉTERITUM: Stojí v oznamovací větě na druhém místě a časuje se! 1. a 3. osoba singuláru je stejná. Tvoříme je podobně jako u slabých sloves ze slovesného základu a přidáním přípony –TE, změní se však kmenová samohláska na -a-. KENNEN - ZNÁT ich kannte wir kannten du kanntest ihr kanntet 3. er, sie, es kannte sie, Sie kannten

6 NENNEN - JMENOVAT ich nannte wir nannten du nanntest ihr nanntet 3. er, sie, es nannte sie, Sie nannten BRENNEN - HOŘET ich brannte wir brannten du branntest ihr branntet 3. er, sie, es brannte sie, Sie brannten

7 RENNEN - BĚŽET ich rannte wir rannten du ranntest ihr ranntet 3. er, sie, es rannte sie, Sie rannten

8 WENDEN – OBRÁTIT, OBRÁTIT SE
ich wandte wir wandten du wandtest ihr wandtet 3. er, sie, es wandte sie, Sie wandten SENDEN – POSLAT, POSÍLAT ich sandte wir sandten du sandtest ihr sandtet 3. er, sie, es sandte sie, Sie sandten

9 POZOR! Slovesa WENDEN a SENDEN mohou mít i slabé – pravidelné tvary:
WENDEN – OBRÁTIT, OBRÁTIT SE ich wendete wir wendeten du wendetest ihr wendetet 3. er, sie, es wendete sie, Sie wendeten SENDEN – POSLAT, POSÍLAT ich sendete wir sendeten du sendetest ihr sendetet 3. er, sie, es sendete sie, Sie sendeten

10 BRINGEN - PŘINÉST ich brachte wir brachten du brachtest ihr brachtet 3. er, sie, es brachte sie, Sie brachten DENKEN - MYSLET ich dachte wir dachten du dachte ihr dachtet 3. er, sie, es dachte sie, Sie dachten

11 B.: 1. Ich kannte ihn gut. 2. Die Kinder nannten 3 Waldtiere. 3. Vor einem Jahr brannte die Fabrik in Zlín. 4. Lukas und Lenka rannten sehr schnell. 5. Der Opa wandte das Heu. Der Opa wendete das Heu. 6. Frau Nováková, sandten Sie den Brief? Frau Nováková, sendeten Sie den Brief? 7. Wir brachten die Äpfel von der Oma. 8. Ich dachte es nicht schlecht. ÚKOL: Přeložte tyto věty do češtiny:

12 Správné řešení: Znala jsem ho dobře. Děti jmenovaly 3 lesní zvířata. Před rokem hořela továrna ve Zlíně. Lukáš a Lenka běželi velmi rychle. Děda obrátil seno. Paní Nováková, poslala jste ten dopis? Přinesli jsme jablka od babičky. Nemyslela jsem to špatně.

13 POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ
2) PERFEKTUM: POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ (v případě slovesa RENNEN pomocné sloveso sein) PŘÍČESTÍ MINULÉ: GE- + SLOVESNÝ ZÁKLAD SE ZMĚNOU + –T ich habe ge + kann + t = ich habe gekannt Časujeme pouze pomocné sloveso, tvar příčestí minulého se nemění!

14 ich habe gekannt 1. wir haben gekannt
B.: KENNEN - ZNÁT ich habe gekannt wir haben gekannt du hast gekannt ihr habt gekannt 3. er, sie, es hat gekannt 3. sie,Sie haben gekannt Použití ve větě: Ich habe ihn gut gekannt. I I POMOCNÉ SLOVESO PŘÍČESTÍ MINULÉ

15 Převeď z préterita do perfekta známé věty:
Úkol: Převeď z préterita do perfekta známé věty: (u sloves WENDEN a SENDEN použijte oba tvary) 2. Die Kinder nannten 3 Waldtiere. 3. Vor einem Jahr brannte die Fabrik in Zlín. 4. Lukas und Lenka rannten sehr schnell. 5. Der Opa wandte das Heu. Der Opa wendete das Heu. 6. Frau Nováková, sandten Sie den Brief? Frau Nováková, sendeten Sie den Brief? 7. Wir brachten die Äpfel von der Oma. 8. Ich dachte es nicht schlecht.

16 Správné řešení: 2. Die Kinder haben 3 Waldtiere genannt. 3. Vor einem Jahr hat die Fabrik in Zlín gebrannt. 4. Lukas und Lenka sind sehr schnell gerannt. 5.Der Opa hat das Heu gewandt. Der Opa hat das Heu gewendet. 6. Frau Nováková, haben Sie den Brief gesandt? Frau Nováková, haben Sie den Brief gesendet? 7. Wir haben die Äpfel von der Oma gebracht. 8. Ich haben es nicht schlecht gedacht.

17 ÚKOL 2: náročnější: Zkuste vytvořit věty – v préteritu i v perfektu: Přinesli jsme ti malého pejska! 2) Maminka poslala dědečkovi dárek. 3) Petře, běžel jsi dnes rychleji? 4) Znala jsem svou kamarádku už ve škole.

18 Správné řešení: Wir brachten dir kleinen Hund. Wir haben dir kleinen Hund gebracht. 2)Die Mutti sandte dem Opa das Geschenk. Die Mutti hat dem Opa das Geschenk gesendet. 3) Peter, ranntest du heute schneller? Peter, bist du heute schneller gerannt? 4) Ich kannte meine Freundin schon in der Grundschule. Ich habe meine Freundin schon in der Grundschule gekannt.

19 Použité zdroje: Vlastní materiály autorky
Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.

20 Děkuji vám za pozornost.


Stáhnout ppt "MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES"

Podobné prezentace


Reklamy Google