Manažerská komunikace a etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Konflikty a způsoby jejich řešení
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
UMĚNÍ KOMUNIKACE UMĚNÍ PREZENTACE Horšovský Týn
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Principy, zásady a chyby
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Komunikace a její využití v řízení
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Komunikace a prezentace KOPRD
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Teorie vzdělávání dospělých
Zásady efektivní komunikace
Manager nebo leader? Management je pozice
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Teorie vzdělávání dospělých
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Temperament, charakter, motivace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Pedagog.
Transkript prezentace:

Manažerská komunikace a etika Inovace bakalářského studijního programu v kontextu Boloňského procesu s důrazem na výsledky učení CZ.2.17/3.1.00/32599 Vysoká škola regionálního rozvoje Praha

Managerská KOMUNIKACE a ETIKA

Jediný způsob jak lidi motivovat, je komunikovat s nimi. Motto: Jediný způsob jak lidi motivovat, je komunikovat s nimi. Být managerem znamená v první řadě být komunikátorem. Osoba a funkce se navzájem prolínají. (MORIS E: MASSEY)

Základní pojmy: COMMUNICATIO - vespolné účastnění COMMUNICARE - činit něco společným, něco sdílet

KOMUNIKACE = nezbytná součást sociálního kontaktu !!! KOMUNIKACE = proces sdělování,přenosu a výměny informací za určitým cílem KOMUNIKACE = nezbytná součást sociálního kontaktu !!! Struktura sociálního kontaktu: vnímání, hodnocení, komunikace

Proces přenosu informací s cílem efektivně řídit lidské zdroje MANAGERSKÁ KOMUNIKACE: Proces přenosu informací s cílem efektivně řídit lidské zdroje patří k základním dovednostem managera !!!! je základním spojovacím článkem mezi : lidmi v pracovním procesu pracovníky a jejich managery organizací a vnějším prostředím

Základní znaky komunikace : má určitý cíl je kontextuální (komunikační kontext) je dynamická ( střídají se role) je interpersonální (oboustranná) je symbolická ( symboly, jazyk, znaky)

!!! Základem managerské komunikace je vždy informační proces !!! Jedná se o : získávání přenos výběr uchování rozbor selekci využívání registraci Informací při práci s lidmi !!!

všichni jsme součástí komunikace komunikací prezentujeme a definujeme sami sebe POZOR !!! Komunikace má bohatý emoční náboj!!! bez něj komunikujeme jako roboti komunikaci bez informací nikdo nevěnuje hlubší pozornost

KOMUNIAČNÍ PRVKY A MODELY KDO = vysílá informaci jako první = KOMUNIKÁTOR KOMU = příjemce informace = KOMUNIKANT CO říká = zpráva, komuniké ! !

JAKÝM KANÁLEM = vyjadřovací prostředky, médium, signály, prostředí komunikace S JAKÝM EFEKTEM = zpětná vazba, jak příjemce reaguje na zprávu, informaci, sdělení POZOR!!! – na správné zakódování a dekódování zprávy (tj. míra porozumění zprávě) ?? ?? !!

KOMUNIKAČNÍ ŠUM = soubor vnitřních či vnějších vlivů deformujících sdělení a míru porozumění mu !!! Vnitřní vlivy (šum) = osobní pocity, špatná nálada,únava,nemoci, nespokojenost Vnější vlivy (šum) = venkovní hluk, nepříjemné prostředí,zvonící telefony, další lidé rušící naši komunikaci áách jóo, crrrr…, ratatatáá….

Proč si lidé také neporozumí (další rušivé vlivy) Objektivní: používání nestejných signálů a symbolů různorodost jazyků kulturní, sociální, ekonomické rozdíly osobnostní rozdíly

Subjektivní : konzervatismus předsudky podezřívavost agresivita neupřímnost submisivita netaktnost konfliktnost egocentrismus

POZOR !!! Při komunikaci se často navzájem prolínají MODELY KOMUNIKACE : lineární interakční transakční obecný POZOR !!! Při komunikaci se často navzájem prolínají M.K.

Lineární: - je nejstarším modelem - je jednosměrný - přenos informace od zdroje k příjemci Problém: - chybí zpětná vazba o míře porozumění informaci - nelze měnit role mluvčího a posluchače mluvčí posluchač

Interakční: - umožňuje výměnu rolí mluvčího a posluchače - umožňuje přidání vlastního sdělení problém : - vysílání sdělení a jeho přijetí jsou dva oddělené procesy !!! mluvčí posluchač posluchač mluvčí

Transakční: - každý z účastníků komunikace funguje současně jako mluvčí i posluchač problém: - rozdílná úroveň interpretace sdělení - podmíněnost individuálností ve vlastnostech a zkušenosti komunikujících mluvčí mluvčí posluchač posluchač posluchač mluvčí mluvčí

Asertivita jako komunikační strategie pozitivní strategie v komunikaci sebejisté a klidné vystupování vyjadřujeme otevřeně a přiměřeně své myšlenky, city, názory,postoje Agrese - Asertivita - Pasivita POZOR!!! Komunikace bez zbytečných EMOCÍ

Základní asertivní práva a povinnosti V managerské komunikaci respektovat: Základní asertivní práva a povinnosti!!! (jejich rozbor výkladem lektora)

Příklady asertivních práv v komunikaci: Máme právo: Změnit svůj názor Dělat nelogická rozhodnutí Nebýt zodpovědný za řešení problémů druhých lidí Říci: JÁ NEVÍM, JÁ TI NEROZUMÍM Posuzovat své chování a být za ně zodpovědní

Asertivní povinnosti: Obecně: jedná se o respektování asertivních práv druhých Např.: - mám-li právo změnit svůj názor, povinností druhého je toto právo respektovat !!!! POZOR!!! NE MANIPULACE !!! ( asertivita se staví proti jakékoliv formě manipulace )

Asertivní komunikace managera: Základní prvky: - slušnost konstruktivnost jasné, přesné,srozumitelné definování svých požadavků přiměřené sebevědomí a sebejistota klid,celková uvolněnost (vyjadřujeme i tělesným postojem) bez nepříjemného napětí přiměřený hlasový projev přímý oční kontakt dobrá orientace v sociální oblasti

TYPY MANIPULATIVNÍCH OSOBNOSTÍ diktátor chudáček počtář břečtan drsňák obětavec poslední spravedlivý táta – máma mafián ( jejich rozbor)

HNĚV a KRITIKA (její zvládání) Měli bychom: přesně formulovat příčiny našeho rozzlobení přesně popsat svému protějšku chování,které je příčinou našich negativních emocí připravit se na možné oponování a hledat jiné formy řešení problému

OPTIMÁLNÍ ZVLÁDÁNÍ HNĚVU zamyslet se a pro sebe vyhodnotit: jak často se rozčiluji ? vím proč a na koho ? odpovídá intenzita mého hněvu dané situaci ? své rozzlobení si vyřídím s dotyčným v soukromí či před ostatními ? než vybuchnu,promyslím si možný dopad svého hněvu ? omluvím se,pokud zajdu příliš daleko v hněvu ?

KRITIKA !!! Hněv je často vyvolán kritikou !!! !!! Kritizovat lze kdykoliv, kdekoli a cokoliv !!! !!! Kritika je velký manipulátor a zdroj konfliktů !!! PROTO : kritiku sdělovat vhodnou formou (bez emocí) dokázat přijmout vlastní kritiku umět vhodně na kritiku reagovat umění přijmout „přijatelný kompromis“ ovládat „negativní dotazování se“

HLAVNÍ TYPY KRITIKY Oprávněná (kritik má pravdu a vhodně ji sděluje, není však příliš konstruktivní ) Pravdivá, ale nevhodně podaná (se silným emočně negativním nábojem) Záměrně nepravdivá (cílem je ublížit a ponížit) Konstruktivní (vyvolá diskuzi a vede rychle k cíli,změně chování, postojů apod.)

PROTO (v managerské činnosti): pozorně naslouchat sdělením a informacím (ze všech směrů řízení) reagovat na ně vždy konkrétně a specificky zachovat během naslouchání klid orientovat se v situaci (informacích), rozlišit mezi pravdou a nepravdou nenechat se vyprovokovat k hádce (nedůstojné)

10 způsobů jak v komunikaci odradit svůj protějšek : domýšlivost,arogance, namyšlenost,nadměrná dominance ironie., cynismus, uštěpačnost afektované chování, teatrálnost, hysterie monopol na pravdu a přesvědčení o vlastní genialitě (opovržlivé hanobení jiných) nikdy nic nepochválit, neocenit, všechno odmítat nikdy nikomu nic nedat, neporadit vlastní povinnost vydávat za laskavost

!!! Kdo váhá a není si jist sám sebou - ten situaci nezvládne !!! pokračování: nepřipustit vyslovení názoru druhého a neschopnost vyslechnout jeho problémy snaha tzv. s nikým si nezadat, bez humoru, úsměvu, škrobenost, „kožená tvář“ plachost, nejistota, nedůraznost, bojácnost v kontaktech !!! Kdo váhá a není si jist sám sebou - ten situaci nezvládne !!!

Tlumení agrese v managerské komunikaci Psychol. zásady: usilovat o sebeovládání nejdříve naslouchat (např. rozrušenému jedinci) hovořit pomalu, nezvyšovat hlas (hladina rozrušení tak klesá) být věcný, setrvat u podstaty problému respektovat občana nejít hned do střetu uplatnit diferencovaný styl jednání poskytnout vždy dostatek informací

Argumentace a vyjednávání (v managerské komunikaci) ARGUMENT = objasňuji,vyvracím,obviňuji ( z latiny „argumentum“) V běžné komunikaci (i logice) jde o věcný doklad, důvod, že nějaké tvrzení platí či neplatí, že je pravdivé či nepravdivé

Úspěšnost argumentace v činnosti managera je závislá: na osobnostních strukturách argumentujících účastníků na logické správnosti předkládaných argumentů na řečnické obratnosti,formulační přesnosti a přesvědčivosti při předkládání argumentů na vzájemné návaznosti a vzájemné podpoře předkládaných tvrzení na použití adekvátních neverbálních prvků,odrážejí emoční náboj,nasazení argumentujícího (pohled očí, gestika,motorika)

Ztrácí se tak prvek přesvědčivosti!!! pokračování: !!!POZOR !!! Sdělovaný obsah, informace nesmí být v rozporu s intonační a celou neverbální stránkou argumentace!!! Ztrácí se tak prvek přesvědčivosti!!! (např. významné a podstatné informace pro pracovní proces a jeho zkvalitnění jsou managerem předávány bez zájmu,nezřetelně, znuděně apod.)

Druhy argumentace lze využít: Argumentace „a priori“ - postupujeme čistě logickými kroky, neodvoláváme se na žádnou zkušenost Argumentace „e contrario“ - vychází z opaku, jde o důkaz sporem, o vyvracení nějakého tvrzení tím, že dokážeme, že nutně vede k nepřijatelným důsledkům Argumentace „ad oculos“ - tzv. „na vlastní oči“

pokračování: Podstatou je nabídka, např.: „ podívejte se na to sám“, „… vždyť je to zřejmé na první pohled…“ apod. Argumentace „ ad personam“ – využití některých osobnostních vlastností protějšku v komunikaci, s cílem oslabit jeho pozice, ( např.: při Vaší inteligenci,…. zkušenostech, …ve Vašem postavení,.. a pod.) = využití sugestivního ovlivnění Argumentace tzv.do omrzení –neustále opakujeme totéž tvrzení, stále se k němu vracíme

Vyjednávání v komunikaci Vyjednávání = dialog Cíl: - řešit spory - dohodnout se na dalším postupu - vyjednat pravidla či sankce - dohodnout se na kompromisu - uspokojit zájmy zúčastněných stran ( ne vždy se podaří )

Při vyjednávání lze využít: ( otázky): přímé - ptáme se na specifické informace nepřímé - ptáme se tzv.“oklikou“ hypotetické - zjišťujeme možnosti jak problém řešit specifikující - zpřesňující sondující - zjišťujeme podrobnosti, i nepodstatné motivační - podněcující ke sdělení rozvíjející - jestliže potřebujeme zpřesnit odpověď konstruktivní - jsou orientovány na cíl,na řešení problému protiotázky - je-li protějšek dotěrný, netaktní,napjatá atmosféra,vracíme jej do věcné roviny

ETIKA Stanovuje morálně a mravně relevantní pravidla v jednání a jeho normy její aplikace do managerské práce zkvalitňuje řídící činnost!!! MANAGERY VEDE: - k důslednému trestání neetického jednání - k transparentnosti v řídící práci - k chápání partnerství jako odpovědnosti - k vlastnímu etickému chování jak na pracovišti, tak i v ostatních oblastech života (rodina)