Technologie na podporu Competitive Intelligence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
Využití cloudových služeb ve školství
Nadpis Portál pro komunikaci s občany 1 Portál pro komunikaci s veřejností Portál pro komunikaci s veřejností DATRON, a.s. ing. Jaromír Látal projektový.
Jak vzniká mobilní stránka Seznamu
Identifikátor materiálu: EU
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Školení zaměstnanců web + intranet v Praze.
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
2. Národní konference o doporučených postupech , Olomouc Katalog klinických doporučených postupů – současný stav a možnosti využití Miroslav.
Audit IT procesů ve FNOL
Soustava lineárních nerovnic
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Představujeme službu Samepage
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
POSKYTOVATELÉ KNIHOVNICKO- INFORMAČNÍCH SLUŽEB A JEJICH PODPORA UŽIVATELE VE VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ APLIKOVANÁ PROSTŘEDNICTVÍM SOCIÁLNÍCH SÍTÍ Mgr. Zuzana.
1 Rešení Cisco a Linksys – segment SMB. 2 Linksys/Cisco Domácíuživatelé Střední a velké korporace Domácí a malé kanceláře, střední firmy Středně velké.
Ing. Tomáš Cajthaml. Podklady Čerpat bylo možné z dotazníku: Přímé dotazy Nepřímé – nutné odvodit z výsledků záznamů schůzek další informace Z rozhovorů.
Tabulkový procesor.
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Vybrané metody analýzy
ICQ. Co je ICQ? ICQ je nejpoužívanější a nejpopulárnější komunikační program. ICQ je zkratka slangového výrazu „I seek you“ (hledám tě). Slouží ke komunikaci.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
1 iptelefonie denis kosař. 2 obsah Co je ip-telefonie Jak to funguje Protokoly Kodeky Jak to použít Skype Zdroje.
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
1 Ex Libris Alma Nová generace knihovních služeb.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Anopress: nová grafika, nové možnosti Mgr. Daniela Uhrová září 2010.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1 Řízení znalostí z pohledu práva Seminář č. 4. Opakování Software pro tvorbu projektu jako platforma pro přenos znalostí – pro tým připravující projekt.
Projekt LISp-Miner Milan Šimůnek. Milan Šimůnek – Projekt LISp-Miner2 Obsah Význam databází a uchovávaných informací Proces dobývání znalostí z databází.
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Aplikovaná statistika 2.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Elektronická pošta, zkráceně (zkráceně také mail) je způsob odesílání, doručování a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Informační průmysl 2013/14 Petr Šmejkal
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
MARKETING Přednáška P
Internet - historie.
Portfolio analýza Model GE
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Soustava lineárních nerovnic
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Technologie na podporu Competitive Intelligence Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Katedra informačních technologií FIS zdenek.molnar@vse.cz

Technologická podpora fáze „řízení“ Fáze řízení se příliš neliší v MSP a velkých korporací snad jedině tím, že iniciátorem , může kterýkoliv pracovník firmy, při jehož práci vznikl nějaký „zpravodajský problém Ve fázi řízení se především formulují Key Information Questions a Key Information Topics. Pro tuto činnost nám prozatím žádný software nepomůže a je jenom na zadavatelích, jaká témata je zajímají, jaké otázky si v té souvislosti kladou a řešení kterých problémů hodlají podpořit pomocí CI. Další činností ve fázi řízení je proces samotného plánování činností v rámci zpravodajského cyklu, CI který chápeme jako projekt se všemi jeho náležitostmi. Zde již mohou ke slovu přijít nejrůznější nástroje, od obyčejného elektronického kalendáře (např. MS Office Outlook, Google Calendar) až po sofistikovanější řešení typu MS Project nebo MindView.

Webové vyhledávače a metavyhledávače V současné době existují stovky vyhledávačů, jak všeobecných, tak specializovaných podle tématu nebo zdroje informací. Kompletní seznam vyhledávačů je k dispozici na http://www.thesearchenginelist.com/ . Komplexnější službu nabízejí metavyhledávače, které přesměrují zadaný dotaz na standardní vyhledávače a případně provádějí analýzu získaných odkazů, zařazují je do automaticky vygenerovaných kategorií, což práci s výsledky zpřehledňuje, a zároveň umožňuje zpřesňovat výsledek vyhledávání. Pro české podmínky je nejvhodnější http://www.globalsearch.cz/ nebo http://alenka.cz/ a celosvětově jich existuje několik desítek. Za zmínku stojí metavyhledávač Copernic agent http://www.copernic.com/en/products/agent/index.html ,který má dobře zpracovanou kategorizaci vyhledávání.

Monitoring webových stránek Monitoringem stránek sledujeme buď změny na zvolených webových stránkách obchodních partnerů či konkurence, nebo sledujeme výskyt určitého nastaveného výrazu. K dnes již běžným nástrojům pro tyto účely slouží RSS čtečky nebo Google Alerts. Nebo můžeme použít sofistikovanější služby, jako jsou http://www.compete.com , http://www.alexa.com, https://www.changedetection.com/ http://solverlabs.com/portfolio/desktop-applications/web-monitor

Technologická podpora fáze „analýza“ Analýza dat získaných z různých informačních zdrojů je činností především lidskou a vyžaduje skutečně znalostního pracovníka. Spočívá v nalezení odpovědi na otázky, které jsme si kladli při zadávání úkolu CI (tzv. Key Infomation Questions/Topics). Na podporu lidského uvažování se v CI používá řada technik a modelů, zejména: Text Mining Analýza vztahů (kontextu) PESTLE analýza SWOT analýza PORTER Analýza scénářů Důležité je se nespolehnout jen na analýzu podle jedné metody či jednou technikou, ale výsledky získané z aplikace různých metod a technik vzájemně konfrontovat a syntetizovat do konečného doporučení.

Occamova břitva Při hledání odpovědi mnohdy zapomínáme na to, že většina odpovědí bývá velice jednoduchá. „Sherlock Holmes a jeho věrný přítel doktor Watson se vydají stanovat do přírody. Rozloží stan, povečeří a pak ulehnou do stanu. Po čase se probudí a Sherlock Holmes se táže svého přítele: ‚Milý Watsone, co se vám vybaví při pohledu na tu krásnou hvězdnou oblohu nad námi?‘ ‚Z vědeckého pohledu hlavně nekonečný vesmír, zahrnující všechna místa, která nás mohla kauzálně ovlivnit, kde vzdálenost k hranici pozorovatelného vesmíru se odhaduje na 78 miliard světelných let. Vím, že vesmír vznikl zhruba před 13,7 miliardami let a že není možné dohlédnout dále než právě do vzdálenosti 13,7 miliard světelných let, jelikož k nám světlo nestačilo doputovat, že námi pozorovatelná hmota tvoří 4 %, která jsou rozdělena asi na 1 % svítících objektů hvězd, pulsarů a supernov a na 3 % dalších menších nesvítících objektů jako hvězdný prach a plyn, nesvítící hvězdy, planety a planetky. Z pocitového pohledu pak romantickou kopuli, která je múzou básníků a snílků a krásnou scenérií všech zamilovaných srdcí…‘ Vidíte, Watsone, a mě napadlo, že nám někdo ukradl stan…!!!‘ “ Occamova břitva říká, že „Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované“

Od informací k „intelligenci“ - Nemocnice Výsledek dlouhodobé statistiky: nemocnice A má úmrtnost 3% a nemocnice B má úmrtnost 5%. Závěr: nemocnice A má lepší výsledky Výsledek dodatečného kvalitativního šetření: v nemocnici A provádějí resp. léčí jen jednodušší případy a ty složitější posílají do nemocnice B. nemocnice B má více kvalifikované lékaře Závěr: nemocnice B je kvalitnější MUVS CI

Od informací k „intelligenci“ - Trend V roce 2008 měla společnost tržby 300 mil. Kč a v roce 2009 tržby klesly na 100 mil. Kč Závěr: společnosti se daří špatně Dodatečné šetření: společnost outsorcovala některé procesy a diverzifikovala část společnosti, přijala více kvalifikovaných pracovníků, orientovala se na produkty s vyšší marží, má více efektivní marketing, takže zisk vzrostl o 50%. Možné závěry: Společnost si buduje výhodnější prodejní posici Společnost mění svůj core business a opouští dosavadní business Společnost se zaměřuje na nejziskovější segmenty Společnost se „tlačí“ do silnější pozice na trhu Společnost kupuje nový business a současně si chce udržet zvládnutelnou velikost MUVS CI

„Dobrá“ versus „špatná“ zpráva Navzdory chmurné ekonomice v roce 2008 Úřad pro sčítání lidu v roce 2009 ohlásil, že příjem domácností v roce 2007 vzrostl o 1% (po úpravě inflací). Závěr: ekonomika musí na tom být lépe, než jak je vnímána Dodatečné šetření: Pokud segmentujeme domácnosti podle věku, zjistíme, že výrazně vzrost věkový segment 55 – 64 Počet pracujících žen oproti počtu pracujících mužů v tomto segmentu vzrost 2.5 krát. Jak počet pracujících v těchto domácnostech, tak i jejich příjem vzrostl. Oni ale jsou na vrcholu svých výdělků a odkládají odchod do důchodu. Co vypadá jako dobrá zpráva (růst příjmu domácností) je zavádějící Všechny skupin domácností, s výjimkou těch nad 55 let, jsou ztrátové a na ústupu Pro nalezení mediánu daného souboru stačí hodnoty seřadit podle velikosti a vzít hodnotu, která se nalézá uprostřed seznamu MUVS CI 9

Možné problémy při odvozování závěrů Při odvozování závěrů vždy dochází ke zjednodušení pohledu na systém, čili zkoumáme jen jeho obraz, který je neúplným popisem původního systému. Při tom se můžeme dopustit celé řady zkreslení při zkoumání závislostí prvků systému. Jsou to zejména: nepravá korelace, která vzniká tehdy, když třetí nepozorovaná nebo nezkoumaná veličina ovlivňuje nějak obě veličiny, jejichž závislost zkoumáme. vývojová sekvence je takové zkreslení, které vzniká tím, že nezávislá veličina, která ovlivňuje závislou zkoumanou veličinu, je sama ovlivňována třetí nepozorovanou nebo nezkoumanou veličinou. Podle zásady, „že všechno souvisí se vším“ (regresus ad infinitum) je tato situace obecně nevyhnutelná a je třeba si na ní dát zvlášť pozor. chybějící střední člen je taková situace, kdy mezi závislou a nezávislou veličinou je ještě jedna veličina, přes kterou se děje závislost a kterou jsme nezahrnuli do analýzy. Je to otázka detailnosti pohledu (velikosti lupy) na systém, protože taková situace zase obecně vždy existuje dvojí příčina je situace, kdy závislá veličina má dvě příčiny, ale my zkoumáme vliv jen jedné. Opět zde můžeme konstatovat, že ve světě sociotechnických systémů prakticky nic nemá jen jednu příčinu. MUVS CI

Další možné problémy s daty Anomálie je situace, kdy data z nějakých důvodů výrazně neodpovídají naším předpokladům. Pak se musíme především ujistit, že se nejedná o chybu. Pokud to není chyba, pak to může znamenat, že naše předpoklady nebyly správné a je třeba být ve střehu, že se děje něco, o čem nemáme tušení. Desinformace je poskytování informací, které vypadají jako pravdivé a při tom jsou záměrně neúplné či nepřesné. Často má za úkol vytvořit klamný dojem, odvést pozornost od nedostatků nebo problémů, nebo se skrývat podstatná fakta Je cíleně koncipovaná se záměrem, aby z ní byly udělány nesprávné závěry MUVS CI

Text Mining Vzhledem k tomu, že CI pracuje převážně s nestrukturovanými, pak užitečným nástrojem je technologie Text Miningu.. Příklad „Nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech je v srpnu 2010 zatím s přehledem film Kajínek režiséra Petra Jákla, který už vidělo cca 300 000 diváků a producenty mohou těšit tržby něco přes 32 milionů Kč. S uctivým odstupem druhý skončil dobrodružný film Vládce větru 3D, který vidělo cca 120 000 diváků, a vydělal něco přes 11,2 mil. Kč. Pro mnohé je překvapením třetí místo, které poměrně nečekaně obsadil film Medvídek Pú: Nové příběhy. V srpnu si zatím nenechalo dobrodružství roztomilého medvídka a jeho přátel ujít 99 000 diváků, což je vzhledem k cílové věkové skupině velmi slušné číslo. Tento film si zatím připsal tržby ve výši 9,1 mil. Kč.“:   Výsledek: Název filmu Počet diváků Tržby (mil. Kč) Kajínek 300 000 32,1 Vládce větru 3D 120 000 11,2 Medvídek Pú: Nové příběhy 99 000 9,1

Open-source Text Miningové aplikace GATE je open-source aplikace umožňující řešení téměř všech problémů s analýzou textu., která je ke stažení na http://gate.ac.uk/download/ LingPipe : http://alias-i.com/lingpipe/web/download.htm Je zdarma pouze s omezenou funkcionalitou. Open Calais je ke stažení na http://www.opencalais.com/. Nabízí tři verze: Open Calais, OpenCalais Professional a Open Calais Professional for Publishers, z nichž pouze první z variant je šířená zdarma a nese s sebou jediné omezení, maximálně 50000 transakcí na uživatele denně. RapidMiner je nejrozšířenější open-source aplikace pro dolování dat a jejich analýze. http://rapid-i.com/content/view/281/225/

Vizualizace vztahů Pro pro vizualizaci vztahů bylo vytvořeno mnoho vyhledávacích, extrakčních a vizualizačních open source nástrojů, které jsou používány zejména v souvislosti s analýzou sociálních sítí, ale dají se použít i pro účely CI. VIZSTER http://sourceforge.net/projects/prefuse/files/vizster/Vizster/vizster.zip/download NodeXL postavený na technologii NET. http://nodexl.codeplex.com/.. Pajek (pavouk) je určen pro analýzu a vizualizaci rozsáhlých sítí (v řádu tisíců až milionů vrcholů). http://vlado.fmf.uni-lj.si/pub/networks/pajek). C-IKNOW (Cyberinfrastructure Knowledge Networks on the Web) dokáže, ukládat a analyzovat prakticky jakékoliv datové typy. http://iknow.northwestern.edu/index.html. Gephii je open-source projekt vedený velkou mezinárodní open-source komunitou. http://gephi.org/publications/gephi-poster-sunbelt-july10.pdf . SocNetV – Social Network Visualizer je flexibilní, s přátelským uživatelským rozhraním určený k vizualizaci a analýze sociálních sítí. http://socnetv.sourceforge.net).

Ukázka jednoduchého vizualizačního výstupu Ostrava 2011

WinSWOT ver. 5.2. http://www.psi-press.co.uk/swot/ CI 2011

Analýza v rukou manažera (Grasseová a kol.) Ostrava 2011

Analytické modely a jejich SW podpora Pro účely SWOT analýzy jsou k dispozici aplikace na bázi MindView jako např. http://www.matchware.com , Ostrava 2011

Nastavení procesů pro distribuci informací v rámci MSP K tomu, aby systém CI správně fungoval i v MSP, je třeba nastavit správně procesy pro práci lidí se systémem a to především: Záznam události, která implikuje vznik hrozby nebo příležitosti, které můžeme rozdělit do dvou skupin: předem definované , které vycházejí ze zadání zpravodajského cyklu. organické , které přirozeně vyplynou z běžné práce lidí ve firmě a mohou mít dopad na fungování a konkurenční postavení firmy Záznam hrozby nebo příležitosti (HP), který může vzniknout: na základě analýz (PORTER, SWOT, apod.) HP vyplývající z obchodního modelu protože každá firma funguje na základě strategie, která je navržena tak, aby jí poskytovala určité konkurenční výhody .(např. nákladové vůdcovství, diferenciace, fokusace) Evaluace naléhavosti HP. Pokaždé, když je k dané HP přiřazena nová událost, je třeba provést zhodnocení, zdali se nezměnil stupeň naléhavosti. Tedy pokud nově přiřazená událost nezvýšila, či nesnížila pravděpodobnost výskytu dané HP. Automatická distribuce upozornění. Systém by měl umožňovat automatické rozesílání zpráv pomocí emailu, například, při změně stupně naléhavosti nebo jedná-li se o událost s velkou mírou významnosti .

Technologie distribuce poznatků zdroj: vlastní průzkum