Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Jihomoravský kraj Doc. RNDr. Jiří Vystoupil,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Advertisements

Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Česká republika KRAJE Klikni na správný kraj.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
ROP – možnosti pro cestovní ruch
_ Czech Convention Bureau Kongresový turismus.
Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Kraj Vysočina Doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc.
P REZENTACE MAS K RÁLOVSKÉ STEZKY O. P. S. Cestovní ruch a formy podpory Chotěboř
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ OLOMOUC (IPRÚ OLOMOUC) Past na turisty.
Sdružení cestovního ruchu Aktivity a činnost SM-SCR
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu Oddělení cestovního ruchu
Výzkumy CzechTourism Fórum cestovního ruchu listopadu 2011
Letní turistická sezóna 2007 Cestování Čechů po českých regionech Rostislav Vondruška Ředitel CzechTourism.
Moravskoslezský kraj: Tradice, rozvoj, kvalita
Zdeňka Kasalová Podpora cestovního ruchu ze strany Kraje Vysočina Zdeňka Kasalová Krajský úřad Kraje Vysočina odbor kultury, památkové péče a cestovního.
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
ADVISORY Development a cestovní ruch panelová diskuse Real Estate Market 2005.
Volnočasové projekty a EU financování
Destinační management TO Jeseníky-východ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“ Brno, hotel Voroněž, 20. června 2012.
Prezentace turistické oblasti
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Management cestovního ruchu
Regionální inovační infrastruktura v ČR JUDr. Vladimír Gašpar, předseda představenstva ČARA 4. prosinec 2007, Praha – Inovace 2007.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
Hradec Králové ISSS 2006 Webové prostředí pro prezentaci programů a projektů spolufinancovaných EU se zaměřením na cestovní ruch RNDr. Blanka Fischerová.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
2. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 13:00 hod. C ESTOVNÍ RUCH – PROJEKT MOS.
Program rozvoje cestovního ruchu Jihomoravského kraje na období 2014–2020.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
NOVÁ TVÁŘ ÚSTECKÉHO KRAJE TISKOVÁ KONFERENCE Krajský úřad Ústeckého kraje.
Spolupráce moravských krajů v oblasti cestovního ruchu Holešov 2011
Destinační management TO Poodří - Moravské Kravařsko Konference Kunín 9. června
Projekt 2 -Studie vybrané destinace v cestovním ruchu se zaměřením na sportovní aktivity 1)Rozdělení studentů do dvou až tříčlenných týmů 2)Výběr destinace.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/12 JAK SE DAŘÍ CESTOVNÍMU RUCHU V ČESKÉ REPUBLICE? Pavel Vančura Tisková konference,
statutární náměstkyně hejtmana
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Kategorizace organizací destinačního managementu
Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS
Transkript prezentace:

Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Jihomoravský kraj Doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc. Ing. Martin Šauer, Ph.D. Ekonomicko-správní fakulta MU Katedra regionální ekonomie a správy

Zápatí prezentace2 Obsah Stručná analýza struktury a vývoje cestovního ruchu v letech 2003 – 2011 Současné silné a slabé stránky rozvoje cestovního ruchu JMK Podpora cestovního ruchu v rámci ROP (2008 – 2011) Priority dalšího rozvoje cestovního ruch v JMK

Zápatí prezentace est. Hlavní město Praha Karlovarský kraj Královehradecký kraj Jihočeský kraj Liberecký kraj Jihomoravský kraj Moravskoslezský kraj Středočeský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Plzeňský kraj Pardubický kraj Ústecký kraj Vysočina ČR celkem Celkový počet přenocování v HUZ  Dlouhodobě dochází k poklesu počtu přenocování v HUZ  Klesá také výtěžnost lůžek  Vývoj tempa poklesu je podobný jako v ostatních krajích ČR (bez Prahy)

Vývoj počtu přenocování - celkem Zápatí prezentace4

Vývoj počtu přenocování – zahraniční návštěvníci Zápatí prezentace5

Vývoj počtu přenocování – domácí návštěvníci Zápatí prezentace6

Meziroční index změn v počtu přenocování Návštěvnost byla ekonomickou krizí zasažena velmi silně Pokles způsobil výrazný úbytek přenocování na straně zahraničních návštěvníků Zápatí prezentace7

Hlavní město Praha (PHA) PHA Karlovarský kraj (KVK) KVK Královehradecký kraj (HKK) HKK Jihomoravský kraj (JHM) LBK JHMJHCJHM Jihočeský kraj (JHC) JHC JHMLBK JHC Liberecký kraj (LBK) JHMSTCJHM JHC JHMLBK Plzeňský kraj (PLK) STCJHMSTC PLKSTC Středočeský kraj (STC) ULK PLK STCPLK Moravskoslezský kraj (MSK) PLK ULK MSK ULK Ústecký kraj (ULK) MSKZLKMSK ULK MSK Olomoucký kraj (OLK) OLKMSKOLK ZLKOLK ZLK Zlínský kraj (ZLK) ZLKOLKZLK OLKZLK OLK Pardubický kraj (PAK) PAKVYS PAKVYSPAK Vysočina (VYS) VYSPAK VYSPAKVYS ČR celkem Zápatí prezentace8 Zahraniční návštěvníci Královehradecký kraj (HKK) HKKJHC HKK Jihočeský kraj (JHC) JHCHKK JHC Liberecký kraj (LBK) MSKSTCLBK Moravskoslezský kraj (MSK) LBKMSK Zlínský kraj (ZLK) STCLBKJHMSTCZLKJHM ZLKJHM Jihomoravský kraj (JHM) JHMZLKSTCZLKJHMZLK JHMZLK Středočeský kraj (STC) ZLKJHMZLKJHMSTC Olomoucký kraj (OLK) OLK PHA Hlavní město Praha (PHA) KVK PHAOLK Karlovarský kraj (KVK) PLK PHAPLKKVK Plzeňský kraj (PLK) VYS PHAPLKPHAPLK Pardubický kraj (PAK) PAK VYS Vysočina (VYS) PHA VYS PAK Ústecký kraj (ULK) ULK ČR celkem Domácí návštěvníci

Struktura zahraniční návštěvnosti Počet přenocování v HUZ Zápatí prezentace9

Průměrný počet přenocování Zápatí prezentace10 Zahraniční návštěvníkDomácí návštěvník

Vývoj počtu přenocování Podíl počtu přenocování (srovnání 2000 a 2010) Zápatí prezentace11 Rozložení výkonů HUZ podle turistických oblastí  TO Brno a okolí zaznamenává úbytek hlavně domácích návštěvníků  Podíl TO Brno a okolí na zahraniční návštěvnosti je 62 %, ten se příliš nemění

Zápatí prezentace12 Vývoj lůžkové kapacity podle kategorie ubytování Struktura lůžkové kapacity HUZ podle kategorie ubytování

Silné stránky rozvoje CR JMK Pestrá nabídka pro rozmanité formy cestovního ruchu UNESCO Folklor + regionální gastronomie Brno Kulturní instituce Rostoucí nabídka ubytovacích a stravovacích kapacit Výběrově roste i kvalita poskytovaných služeb Přibylo několik sportovně rekreačních areálů (Znojmo, Kuřim) Mírný růst lázeňských kapacit propojení fenoménu vinařské turistiky s aktivními formami trávení volného času (např. cykloturistiky – MVS, akce, …) Tvorba kooperativních produktů JM a Dolního Rakouska (Cíle/TOP/ZIELE,..) Existence rezervačního systému Moravia Convention Bureau Kvantitativní růst marketingové podpory (infomateriály, publikace, video, weby, …) Existence CCRJM Dobrá image destinace Zápatí prezentace13

Slabé stránky rozvoje CR JMK Špatný stav řady turistických atraktivit (vodní plochy, památky) Atraktivita veřejných prostor v okolí turistických cílů (např. stav v Brně) Zaměření nabídky pouze na letní sezónu Kvalita poskytovaných služeb Standardy ubytování a servis Kvalita personálu Nabídka jídel Financování TIC Nedostatek vhodných příležitostí ke koupání (akvaparky, koupaliště, přírodní plochy) Obslužnost letiště Brno Chybí infrastruktura pro zážitkovou turistiku Kvalita dopravní infrastruktury (vč. možností parkování) Absence ucelené sítě cyklostezek (vč. značení, vytváření tematických okruhů) Tvorba produktů cestovního ruchu pro konkrétní cílové skupiny návštěvníků Zápatí prezentace14

Slabé stránky rozvoje CR JMK Nedostatek statistických dat (poptávka i nabídka) – absence specificky zaměřených výzkumů Účinnost marketingových aktivit Branding – péče o značku destinace Absence spolupráce soukromých subjektů na společném marketingu destinace Přetrvává nevyjasněná dělba kompetencí mezi krajskou destinační agenturou a oddělením cestovního ruchu Krajského úřadu JMK Struktura financování CCRJM – převažující projektové financování Neexistence fondu pro podporu kongresové turistiky + personální zajištění Moravia Convention Bureau Neexistence funkčních oblastních turistických organizací Spolupráce mezi veřejné, soukromé a neziskové sféry Nízká míra koordinace aktivit mezi jednotlivými aktéry CR Zápatí prezentace15

Podpora cestovního ruchu v rámci ROP k Zápatí prezentace16

Druhová skladba podpory cestovního ruchu z ROP k CelkemJMKVY produkty CR a marketing9,34%9,86%8,47% sportovně-rekreační infrastruktura31,30%32,62%29,07% kulturně-historické památky19,14%21,53%15,08% kultura (muzea, galerie, centra)8,60%6,18%12,70% ubytovací zařízení13,98%15,84%10,82% dopravní infrastruktura1,51%2,40%0,00% rozhledny0,40%0,52%0,19% ZOO5,29%4,64%6,39% cyklo, lyžařské a turistické stezky10,31%6,20%17,28% lázeňství0,13%0,21%0,00% celkem100,00% Zápatí prezentace17

Podpora cestovního ruchu v rámci ROP a IOP Brno Vila Tugendhat156 mil. Kč ZOO75 mil. Kč Přírodovědné exploratorium65 mil. Kč Brněnské podzemí62 mil. Kč Regenerace a rozšíření služeb NKP Špilberk42 mil. Kč Kouzelný svět animace – Muzeum loutek28 mil. Kč Kostnice u sv. Jakuba12,5 mil. Kč Divadelní svět Brno9,5 mil. Kč Propagace JM prostřednictvím videoprojekcí v brněnském podzemí5,7 mil. Kč Brněnské architektonické stezky3,3 mil. Kč Celkem459 mil. Kč Zápatí prezentace18

Podpora cestovního ruchu v rámci ROP a OP EÚS CCRJM Posílení image regionu Jižní Morava a rozvoj informovanosti10,7 mil. Kč Kongresová a incentivní turistika v regionu Jižní Morava10,8 mil. Kč Regionální rezervační systém2,6 mil. Kč ETZ Projekt: EUREGIOtour.net 98,1 tis. € ETZ Projekt: NEWMARKETS270,2 tis. € ETZ Projekt: ZIELE – TOP – CÍLE354,8 tis. € ETZ projekt, Fond malých projektů: Svatojakubská cesta na jižní Moravě23,2 tis. € Zápatí prezentace19

Podpora cestovního ruchu v rámci ROP a OP EÚS CCRJM ETZ projekt: Zažít kraj vína a památek na kole186,1 tis. € Netradiční prostory pro netradiční setkání7,2 mil. Kč Zaujměme NOVĚ zahraniční destinace10,6 mil. Kč Jižní Morava - oblíbená domácí destinace10,7 mil. Kč „Komunikující místo“4,4 mil. Kč Po stopách Liechtensteinů na jižní Moravě a v Dolním Rakousku579,7 tis. € Sklepní uličky vyprávějí příběhy – Chléb a víno 900,6 tis. € Zápatí prezentace20

Podpora cestovního ruchu v rámci ROP JMK Prezentace Jihomoravského kraje doma i v zahraničí 10 mil. Kč Marketingová propagace JMK ve východní Evropě 10 mil. Kč Zažijte jižní Moravu 5 mil. Kč Zápatí prezentace21

Zápatí prezentace22 Priority dalšího rozvoje cestovního ruch Podpora organizace cestovního ruchu (destinační management) Problémy: Dělba kompetencí mezi CCRJM a oddělením cestovního ruchu Partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem Absence oblastních destinačních společností Financování TIC Statistika v cestovním ruchu Podpora zlepšování kvality služeb v cestovním ruchu Problémy: Kvalita pracovní síly (komunikační dovednosti, vč. jazykové vybavenosti personálu) Informovanost MSP v CR o vývoji jejich tržního prostředí Standardy ubytování a ostatních služeb - neexistence zákonných norem určování, resp. klasifikace ubytovacích, gastronomických a dalších turistických služeb. Zapojování podnikatelských subjektů do nejrůznějších certifikačních systémů

Priority dalšího rozvoje cestovního ruch Podpora marketingu a produktů cestovního ruchu Kooperace při marketingových aktivitách destinace Absence marketingové strategie (vč. distribuce) Měření a monitoring efektu marketingové komunikace Branding (positioning destinace) Nízký stupeň integrace IT do produktů cestovního ruchu Podpora modernizace a výstavby kvalitní infrastruktury cestovního ruchu Absence nabídky pro trávení volného času v době nepříznivého počasí Atraktivní interpretace přírodních a kulturních hodnot destinace Stále nedostatečná vybavenost území sportovně-rekreační infrastrukturou (vč. zábavných a zážitkových center volného času) Zkvalitnění dopravní dostupnosti destinace i jednotlivých turistických cílů Zápatí prezentace23

Tematické priority Venkovský a vinařský cestovní ruch Kongresový cestovní ruch Kulturně orientovaný cestovní ruch Rekreace u vody Aktivní pohyb v přírodě Rodiny s dětmi Senioři Zápatí prezentace24