Didaktika fyziky jako vědecká disciplína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Vzdělávání a jeho kategorie
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Didaktické prostředky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Role školního koordinátora EVVO
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktické prostředky
Pedagogické disciplíny
Elektronické doplňky k učebnicím fyziky pro ZŠ
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Standardy pro základní vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Didaktika fyziky jako vědecká disciplína Jiří Tesař

Vznik DF jako vědního oboru Mladý obor ŕ1/2 20. stol V té době – výrazné změny ve školství Proces modernizace výuky fyziky Výrazný vliv JČSMF Navázala na metodiku fyziky (vytváření návodů pro učitele – pokusy, učebny,….) – bez teoretického základu

Didaktika F Aplikační pojetí Předmět DF = aplikace pedagogiky a obecné didaktiky Fyzikální věda je druhotná Zkoumá se především výuka na různých stupních vzdělání Stanoveny požadavky na kvalifikaci

Didaktika F Integrační pojetí Vychází z požadavku sepětí F vědy s výukou F Interdisciplinární charakter – vychází z F, M, Ps, Pg, sociologie, filosofie, historie, kybernetiky, techniky,….

Didaktika F Komunikační pojetí Důraz na uspořádání informací (=fyzikálních poznatků) a proces jejich předávání a osvojení (=společenská komunikace) Zahrnuje v sobě integrační pojetí Je východiskem pro současné vymezení DF jako vědy

Předmět DF Je celý souvislý proces předávání a zprostředkování výsledků a metod fyzikálního poznávání do vědomí jednotlivců, kteří se na vzniku poznání nepodíleli, a tím i do společenského vědomí J. Fenclová

Didaktická komunikace fyziky Přenos informací a učení ŕ funkce informativní, formativní = výuka fyziky ve škole, nikoli přenos přes společenskou praxi – aplikace Přesto důraz na metodické zpracování fyzikálních aplikací v běžném životě

Systém základních kategorií DF Zahrnuje proces vzniku a předávání fyzikálních poznatků až na úroveň znalostí a dovedností Rozdělujeme je do 8 oblastí

Didaktika F ve struktuře vzdělávání Vědecký systém F Didaktický systém F Výukový projekt F Učitel fyziky Vzdělávací systém Výuka F Fyzikální vzdělání společnosti Vzdělávání Hodnocení Didaktika fyziky

1) Vědecký systém fyziky Obsahuje fyzikální poznatky, systém a metody současné F DF se zaměřuje na jeho sdělitelnost a možnosti přenosu do výuky Systém veličin, jednotek, matematické vyjádření, modelování, ….. Myšlenkové struktury fyzikálních poznatků

2) Didaktický systém fyziky Smysl a pojetí výuky F Struktura cílů výuky F Obsah výuky F Proces výuky podle zvoleného výukového modelu Stěžejní oblast DF

3) Výukový projekt fyziky Konkretizace didaktického systému Učební plán, osnovy, standardy, kompetence,….. Učebnice, metodické příručky, pomůcky Tvorba didaktických materiálů a teorií

4) Výuka fyziky Zahrnuje: Činnost učitele (=vyučování) Činnost žáka (učení se) Obojí je ovlivněno podmínkami (výukový projekt, organizace a řízení, …) DF se zabývá vztahy mezi cíli, obsahy, metodami, organizací a prostředky výuky

5) Hodnocení výuky fyziky Objektivní zhodnocení výsledků výuky v kterékoli její fázi Hodnocení celkových výsledků realizace didaktického systému a výukového projektu

6) Fyzikální vzdělávání a jeho uplatnění Zkoumá celkové uplatnění fyzikálního vzdělávání v životě - jedince - celé společnosti

7) Příprava učitelů fyziky a jejich další vzdělávání Aspekty ovlivňující kvalitu učitelů: Odborná příprava Didaktická příprava Pedagogická praxe Motivace Společenské ohodnocení Vlastní zkušenosti z výuky F na ZŠ a SŠ

8) Metodologie a historie didaktiky fyziky Soustava poznatků o přístupech ke zkoumání procesu výuky Kontinuální vývoj disciplíny Vliv společenských změn a systému

Didaktika F ve struktuře vzdělávání Vědecký systém F Didaktický systém F Výukový projekt F Učitel fyziky Vzdělávací systém Výuka F Fyzikální vzdělání společnosti Vzdělávání Hodnocení Didaktika fyziky

Výzkumné metody DF Empirické Shromažďování dat a jejich vyhodnocování Pozorování (činnosti učitele a žáků) Metoda testování Metoda dotazníků

Výzkumné metody DF Teoretické Didaktická analýza (zákonů a pojmů, učiva, učebnic, Didaktická syntéza (interpretace výsledků teoretických postupů i empirického šetření) Mezinárodní komparace Modelování (didaktický model, prognostický model, ….)

Aktuální úkoly DF Tvorba učebnic a metodických příruček Tvorba standardů – rozpracování kompetencí Vytváření evaluačních kritérií Tvorba testů Příprava společné části maturity Užití VT při výuce Péče o talenty

Zakladatelé a další výzančné osobnosti DF v ČR Emil Kašpar Josef Fuka Marta Chytilová Jitka Fenclová - Brockmayerová Emanuel Svoboda Ivo Volf

DF a příprava učitelů fyziky pro ZŠ a SŠ DF +Pg, Ps, Praktikum školních pokusů a ped. praxe = profesionální část přípravy Teoretické vědomosti a praktické dovednosti pro výkon učitelského povolání Schopnost projektovat didaktický systém, Schopnost řídit výuku a hodnotit její průběh a vzniklé situace. Vytváří tvůrčí metodické postupy a přístupy Orientace ve výukových projektech a současných problémech českého školství

Základní školské dokumenty při výuce fyziky RVP ŠVP Tématický plán pro ročníky Třídní výkaz Třídní kniha Žákovská knížka Dokumentace žáka