Didaktika fyziky jako vědecká disciplína Jiří Tesař
Vznik DF jako vědního oboru Mladý obor ŕ1/2 20. stol V té době – výrazné změny ve školství Proces modernizace výuky fyziky Výrazný vliv JČSMF Navázala na metodiku fyziky (vytváření návodů pro učitele – pokusy, učebny,….) – bez teoretického základu
Didaktika F Aplikační pojetí Předmět DF = aplikace pedagogiky a obecné didaktiky Fyzikální věda je druhotná Zkoumá se především výuka na různých stupních vzdělání Stanoveny požadavky na kvalifikaci
Didaktika F Integrační pojetí Vychází z požadavku sepětí F vědy s výukou F Interdisciplinární charakter – vychází z F, M, Ps, Pg, sociologie, filosofie, historie, kybernetiky, techniky,….
Didaktika F Komunikační pojetí Důraz na uspořádání informací (=fyzikálních poznatků) a proces jejich předávání a osvojení (=společenská komunikace) Zahrnuje v sobě integrační pojetí Je východiskem pro současné vymezení DF jako vědy
Předmět DF Je celý souvislý proces předávání a zprostředkování výsledků a metod fyzikálního poznávání do vědomí jednotlivců, kteří se na vzniku poznání nepodíleli, a tím i do společenského vědomí J. Fenclová
Didaktická komunikace fyziky Přenos informací a učení ŕ funkce informativní, formativní = výuka fyziky ve škole, nikoli přenos přes společenskou praxi – aplikace Přesto důraz na metodické zpracování fyzikálních aplikací v běžném životě
Systém základních kategorií DF Zahrnuje proces vzniku a předávání fyzikálních poznatků až na úroveň znalostí a dovedností Rozdělujeme je do 8 oblastí
Didaktika F ve struktuře vzdělávání Vědecký systém F Didaktický systém F Výukový projekt F Učitel fyziky Vzdělávací systém Výuka F Fyzikální vzdělání společnosti Vzdělávání Hodnocení Didaktika fyziky
1) Vědecký systém fyziky Obsahuje fyzikální poznatky, systém a metody současné F DF se zaměřuje na jeho sdělitelnost a možnosti přenosu do výuky Systém veličin, jednotek, matematické vyjádření, modelování, ….. Myšlenkové struktury fyzikálních poznatků
2) Didaktický systém fyziky Smysl a pojetí výuky F Struktura cílů výuky F Obsah výuky F Proces výuky podle zvoleného výukového modelu Stěžejní oblast DF
3) Výukový projekt fyziky Konkretizace didaktického systému Učební plán, osnovy, standardy, kompetence,….. Učebnice, metodické příručky, pomůcky Tvorba didaktických materiálů a teorií
4) Výuka fyziky Zahrnuje: Činnost učitele (=vyučování) Činnost žáka (učení se) Obojí je ovlivněno podmínkami (výukový projekt, organizace a řízení, …) DF se zabývá vztahy mezi cíli, obsahy, metodami, organizací a prostředky výuky
5) Hodnocení výuky fyziky Objektivní zhodnocení výsledků výuky v kterékoli její fázi Hodnocení celkových výsledků realizace didaktického systému a výukového projektu
6) Fyzikální vzdělávání a jeho uplatnění Zkoumá celkové uplatnění fyzikálního vzdělávání v životě - jedince - celé společnosti
7) Příprava učitelů fyziky a jejich další vzdělávání Aspekty ovlivňující kvalitu učitelů: Odborná příprava Didaktická příprava Pedagogická praxe Motivace Společenské ohodnocení Vlastní zkušenosti z výuky F na ZŠ a SŠ
8) Metodologie a historie didaktiky fyziky Soustava poznatků o přístupech ke zkoumání procesu výuky Kontinuální vývoj disciplíny Vliv společenských změn a systému
Didaktika F ve struktuře vzdělávání Vědecký systém F Didaktický systém F Výukový projekt F Učitel fyziky Vzdělávací systém Výuka F Fyzikální vzdělání společnosti Vzdělávání Hodnocení Didaktika fyziky
Výzkumné metody DF Empirické Shromažďování dat a jejich vyhodnocování Pozorování (činnosti učitele a žáků) Metoda testování Metoda dotazníků
Výzkumné metody DF Teoretické Didaktická analýza (zákonů a pojmů, učiva, učebnic, Didaktická syntéza (interpretace výsledků teoretických postupů i empirického šetření) Mezinárodní komparace Modelování (didaktický model, prognostický model, ….)
Aktuální úkoly DF Tvorba učebnic a metodických příruček Tvorba standardů – rozpracování kompetencí Vytváření evaluačních kritérií Tvorba testů Příprava společné části maturity Užití VT při výuce Péče o talenty
Zakladatelé a další výzančné osobnosti DF v ČR Emil Kašpar Josef Fuka Marta Chytilová Jitka Fenclová - Brockmayerová Emanuel Svoboda Ivo Volf
DF a příprava učitelů fyziky pro ZŠ a SŠ DF +Pg, Ps, Praktikum školních pokusů a ped. praxe = profesionální část přípravy Teoretické vědomosti a praktické dovednosti pro výkon učitelského povolání Schopnost projektovat didaktický systém, Schopnost řídit výuku a hodnotit její průběh a vzniklé situace. Vytváří tvůrčí metodické postupy a přístupy Orientace ve výukových projektech a současných problémech českého školství
Základní školské dokumenty při výuce fyziky RVP ŠVP Tématický plán pro ročníky Třídní výkaz Třídní kniha Žákovská knížka Dokumentace žáka