Přednáška – Výstupy z výzkumů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Projekt empirického výzkumu
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Management a rozvoj obcí
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Absolventská práce.
Reporting.
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Průzkum trhu.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
Psaní právních dokumentů
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu Jan Průcha, Roman Švaříček Filip Votava Učo:
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Informovanost o fondech EU Únor Background a cíle projektu MMR spustilo novou kampaň na čerpání prostředků z fondů EU v období Hlavním.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Výzkum veřejného mínění
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Financování a účetnictví základních škol
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Jištění kvality technologických procesů
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
České Budějovice, červen 2016
Úvod do kvalitativního výzkumu
Transkript prezentace:

Přednáška – Výstupy z výzkumů 1, Data, tabulky a technická zpráva 2, Závěrečná zpráva 3, SIMAR standardy 4, ochrana osobních údajů

1, Data, tabulky a technická zpráva Výstupy z výzkumů 1, Data, tabulky a technická zpráva Datový soubor – a popisky nebo Tabulky – formát (excel), A k tomu Technická zpráva

Technická zpráva: Technická zpráva Cílová skupina Velikost výběrového souboru Dotazník – průměrná délka rozhovoru Metodika dotazování Popis výběrové procedury - Náhodný či kvótní a jak Organizace terénního sběru dat Kontrola práce tazatelů a pořizování dat Analýza návratnosti

Technická zpráva Analýza návratnosti – příklad náhodný výběr

Závěrečná zpráva Závěrem sociologického šetření a tedy konečným výstupem je obvykle závěrečná zpráva. Základní vlastností dobré závěrečné zprávy je „její schopnost nejen odlišit les od stromů“, ale i odolat pokušení popsat „každý lísteček na stromě“. I ten nejlépe zpracovaný projekt, realizovaný s nejvyšší erudicí má cenu, když jsou výsledky klientovi sděleny efektivně. Před psaním této zprávy je nutno vzít v potaz několik skutečností, především to, pro koho je určena. Budoucími čtenáři této zprávy mohou být: vědci podnikatelé úředníci státní správy sponzoři výzkumu veřejnost ostatní skupiny. Forma sdělení závěrečné zprávy může být též různá. Rozlišujeme: kniha - odborná nebo populární stať v časopise - odborném nebo populárním výzkumná zprávy učebnice novinová zpráva apod.

Závěrečná zpráva - struktura Není na to jednotný recept, existuje poměrně velká benevolence daná typem výzkumu a potřebami klientů. Přesto můžeme v každé dobré závěrečné zprávě vysledovat tyto části: Úvodní část – stručně vysvětluje důvody pro uskutečnění výzkumu, jeho charakteristiku a požadavky na řešení Metodologickou část – ve stručné podobě uvádí cíle výzkumu, formulaci výzkumného problému a jeho konceptuální rozpracování, vytyčení hlavních a pracovních hypotéz, zhodnocení metod a technik sběru dat, popis vzorku a způsob statistického zpracování dat. Výsledkovou (analytickou) část – obsahuje podrobně rozebírané výsledky výzkumu, které jsou ilustrovány tabulkami, grafy a schématy. Odpovídá na otázky, zda se potvrdily či nepotvrdily hypotézy, skladba textu odpovídá logice srozumitelného vyřešení daných otázek. Celou řadu informací, které příliš zatěžují text, je možno dát do příloh. Závěrečná část – zahrnuje shrnutí stěžejních poznatků a vypracované návrhy a doporučení. V praxi se nyní kromě „klasické“ výzkumné zprávy často setkáváme s: manažerskou zprávou (management report) – jedná se stručné shrnutí výsledků výzkumu s návrhem na řešení zkoumaného problému odbornou výzkumnou zprávou – tento druh zprávy zasazuje výsledky výzkumu do širších teoretických souvislostí a ukazuje, čím byl fond sociologických poznatků dále obohacen 

Závěrečná zpráva - zpracování Sociologové se při zpracování závěrečných zpráv nejčastěji dopouštějí následujících chyb: píší závěrečnou zprávu z hlediska své profese, svého odborného jazyka, svých zvyklostí podávají zprávu o výsledcích zkoumání a ne o řešení zadaných problémů pokládají všechny své vývody a závěry za nesmírně důležité zatěžují text zprávy velkým množstvím údajů, tabulek a grafů a nechápou, že je třeba provést účelnou redukci zapomínají na to, že všechny zajímavé poznatky a překvapivé výsledky nemusejí být důležité pro praktické užití zapomínají na to, že sociologický výzkum je jedním ze zdrojů poznání a jedním z podkladů pro řešení praktických problémů. Pro závěry ze sociologických výzkumů (interpretaci sociologických dat) je velice důležitá grafická prezentace a forma tabulek.  Výhody grafů a tabulek ve výzkumné zprávě: komentáře by byly příliš dlouhé a nepřehledné, v grafu je informace zhuštěná na malém prostoru přehledné závěry, jednoduchá orientace ve velkém množství dat přehledná prezentace časových řad.

Závěrečná zpráva - prezentace Kromě závěrečné zprávy z výzkumu je dnes prakticky běžnou záležitostí, že se prezentují výsledky výzkumu zadavateli. Formu prezentace je zapotřebí spolu s ostatními typy výstupů domluvit se zadavatelem výzkumu, nicméně je třeba počítat s tím, že si její příprava vyžádá několik dní práce výzkumníka. Je totiž běžné, že nekopíruje zprávu o výsledcích výzkumu, ale výzkumník musí vybrat hlavní výsledky, kvalifikovaně je okomentovat, musí vzít v úvahu specifické požadavky zadavatele, složení auditoria a počítat s tím, že bude odpovídat na četné otázky. Při osobní prezentaci výsledků zkoumání se hojně využívají grafy, doplněné tabulkami a případně stručným textem. Doporučuje se účelnost, srozumitelnost, pestrost a přehlednost při grafickém ztvárnění. Pokud jde o logickou skladbu, prezentace by měla být koncipována tak, aby kdokoli, kdo si ji prohlédne po nějakém čase a přitom se prezentace neúčastnil, mohl porozumět, o co šlo. To znamená, že prezentace obdobně jako závěrečná zpráva vyžaduje úvodní část (základní údaje o výzkumu, cíl a stručný popis výzkumných metod), a dále strukturu výsledků výzkumu, takovou, kterou zvolil výzkumník pro prezentaci a která koresponduje s výsledky výzkumu uvedenými v závěrečné zprávě. Závěry a doporučení se zpravidla v tomto případě nacházejí na konci prezentace.

Závěrečná zpráva – prezentace 2 Slovní komentáře prezentujícího by měly být připravené, promyšlené a týkat se zjištěných výsledků. Prezentující nemusí sdělovat slovo od slova, co je na prezentačních grafech a tabulkách, řadu informací si auditorium samo přečte, určitě by ale měl zdůraznit hlavní zjištění a upozornit na důležité informace. Zdatnost a obratnost přednesu prezentace je velmi osobní záležitost, každý výzkumný pracovník má svůj vlastní styl a způsob vedení prezentace. Řadu schopností a dovedností lze nyní získat prostřednictvím tréninku či speciálních seminářů. Čeho se výzkumníci při prezentacích nejčastěji obávají? Jsou to otázky z pléna, na které se nelze předem připravit. K tomu lze poznamenat, že na otázky týkající se použitých výzkumných metod a zjištěných výsledků, by měl být výzkumník schopen odpovědět. V tomto směru lze jen doporučit pečlivou přípravu na prezentaci. Podle zkušeností výzkumníků je třeba počítat na jednu hodinu prezentace 5 – 6 hodin pečlivé přípravy.

Závěrečná zpráva – prezentace 3 Při prezentaci je však třeba počítat i s tím, že se mohou objevit otázky nejrůznějšího charakteru, které přesahující rámec zjištěných výsledků. Nejčastěji se jedná o tyto typy otázek: Porovnání aktuálních výsledků výzkumu s výsledky jiných výzkumů (které výzkumník zná či nezná) nebo se zveřejněnými statistickými údaji Další možnosti řešení sledovaného problému, které nebyly předmětem zkoumání Jak by si výzkumník počínal, jak by dále postupoval, kdyby byl v roli zadavatele a nesl finální odpovědnost za vyřešení zkoumaného problému A nakonec, obvykle při nepříznivých výsledcích pro zadavatele výzkumu, otázky zpochybňující výzkum jako takový, použité metody a zjištěné údaje

Etické a profesionální zásady v sociologickém výzkumu Mravní odpovědnost výzkumníka je založena především na: odpovědnosti ke zkoumané osobě odpovědnosti k vědě, k profesi odpovědnosti ke sponzorovi nebo zadavateli výzkumu. SIMAR je výběrové neziskové sdružení předních agentur výzkumu trhu a veřejného mínění působících v České republice. SIMAR věnuje hlavní pozornost zvyšování kvality služeb poskytovaných členskými agenturami. Dbá na důsledné dodržování vlastních etických a metodických standardů výzkumu trhu a veřejného mínění, které vycházejí z pravidel ESOMAR. Kontroluje dodržování těchto standardů a výsledky pravidelně zveřejňuje. SIMAR poskytuje klientům členů sdružení a uživatelům výzkumu trhu GARANCE za kvalitu výzkumů provedených členy SIMAR.

SIMAR – minimální standardy Minimální standardy SIMARu (vztahují se k): tazatelská síť sběr a kontrola pořizovaných dat kvalitativní výzkum mystery shopping minimum pro prezentaci výsledků marketingového výzkumu trhu a výzkumu veřejného mínění v médiích Viz níže – úryvek z minimálních standardů SIMAR – týkající se tazatelské sítě: 1. Získávání a školení tazatelů 1.1. Tazatelem členské agentury SIMAR  se může stát pouze osoba starší 18 let právně způsobilá a morálně bezúhonná po úspěšném absolvování vstupního školení po úspěšném provedení testovací práce která se zavázala svým podpisem dodržovat etické zásady, s nimiž byla seznámena na školení

SIMAR – minimální standardy 1.2.  Obecné zásady pro přípravu tazatelů Členské agentury jsou povinny zajistit vstupní školení pro každého zájemce o tazatelství. Členské agentury zajistí, aby veškeré dotazování bylo prováděno výhradně tazateli, vyškolenými odpovídajícím způsobem pro úkoly, kterými budou pověřeni. Bez absolvování školení nesmí žádné osoba  provádět dotazování v terénu. Minimem přípravy je vstupní školení. Členské agentury jsou  povinny  vypracovat  „Protokol o vstupním školení“, který bude obsahovat tyto náležitosti: datum a místo školení osoba zodpovědná za průběh školení seznam přednášejících seznam účastníků, obsahující jméno a příjmení zájemce o tazatelství adresa  zájemce Dále tato část zmíněného materiálu zahrnuje tyto části: Vstupní školení pro nové tazatele 1.3 Obsah vstupního školení 1.4 Testovací práce 1.5 Evidence tazatelů 1.6 Tazatelský průkaz 1.7 Tazatelské příručky

SIMAR – prezentace výsledků B. Způsob uvádění nezbytných údajů : 1. při publikování kompletní, nebo podstatné části závěrů provedeného výzkumu : Součástí každé zprávy budou jednoznačné odpovědi na otázky : KDO     CO     KDY     KDE     JAK    a    PROČ 2. při publikování pouze některých vybraných údajů nebo jen grafů, tabulek Publikování dílčích informací musí být doprovázeno údaji, které obsahují odpovědi na otázky : KDO     CO     KDY     KDE  s doplněním velikosti výběrového vzorku  Umístěno je nutné volit tak, aby jednoznačně dokládalo spojitost s publikovanými údaji.

Etický kodex Základní body etického kodexu Americké sociologické asociace: zachovávat vědeckou objektivitu výzkumu nepřekračovat své schopnosti a kompetence respektovat práva zkoumaných osob na soukromí a důstojnost chránit zkoumané před osobním poškozením zaručit důvěrné zacházení s výzkumnými daty zajistit nezkreslenou prezentaci výzkumných výsledků nezneužívat role výzkumníka k neprofesním účelům poděkovat všem spolupracovníkům netajit žádné zdroje finanční podpory výzkumu a možná zkreslení zveřejnit každé ovlivnění výsledků sponzorem nebo zadavatelem či uživatelem nepřijmout finanční podporu výzkumu, která by odporovala těmto principům a ukončit spolupráci na výzkumu, který těmto principům odporuje. 

Ochrana osobních údajů Přísné dodržování účast respondentů na výzkumu trhu je zcela dobrovolná, zachováváme jejich anonymitu vstupní údaje od jednotlivých respondentů statisticky zpracováváme do souhrnných výsledků, z nichž nelze zjistit původ jednotlivých vstupních údajů veškeré údaje od respondentů slouží výhradně k výzkumným účelům, neprodáváme je, ani je jiným způsobem nepředáváme jiným osobám výzkum trhu zásadně nekombinujeme s nevýzkumnými činnostmi (např. propagací nebo prodejem zboží a služeb) Přísně dodržujeme právní předpisy a profesní etické zásady týkající se ochrany osobních dat: Hlavní zásady Tyto zásady jsou v souladu s etickým kodexem ESOMAR a profesními standardy SIMAR.