Koordinace protidrogové politiky ve Středočeském kraji

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Finanční možností svépomocných skupin
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
 SROP 3.3 = příprava na čerpání fin.zdrojů EU v programovém období – absorpční a administrativní kapacita Budování rozvojového partnerství za.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Ing. Stanislava Správková
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Okresní setkání metodiků prevence Kateřina Gruntová, DiS.
ADVAITA, o. s. MUDr. David Adameček.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Minimální preventivní program školy
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Seminář školních metodiků prevence okresu Liberec Kateřina Gruntová, DiS.
Studium pro školní metodiky prevence
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
1 P rimární prevence v Ústeckém kraji Konference „Prevence kriminality v Ústeckém kraji “ 19. listopadu 2008 Krajský úřad Ústeckého kraje.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Analýza potřeb venkova Josef Bezdíček místopředseda Svazu měst a obcí ČR Předseda Komory obcí 22. června 2012 Senát PČR, Praha.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Sběr dat o drogách na regionální/místní úrovni MUDr. Viktor Mravčík.
Reforma psychiatrické péče z pohledu Asociace krajů MUDr. Jan Tuček, Ph.D.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Kvalita v sociálních službách jako proces
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Ing. Stanislava Správková
Obor zdravotních služeb MZ
CENTRUM NA PODPORU INTEGRACE CIZINCŮ
Dokončení DŘ 2012 a Podmínky DŘ 2013
Transkript prezentace:

Koordinace protidrogové politiky ve Středočeském kraji PhDr. Pavla Doležalová Krajská protidrogová koordinátorka SK Ved. odd. prevence a humanitárních činností dolezalova@kr-s.cz

Co je politika? Slovo politika pochází z řeckého výrazu politiké, to je jediné, na čem se shodnou učebnice politické teorie. Politika je umění řídit stát, v širším významu slova jde o vztahy mezi státy, národy, společenskými skupinami a mezi politickými institucemi.

Protidrogová politika Protidrogová politika je komplexní a koordinovaný soubor preventivních, vzdělávacích, léčebných, sociálních, regulačních, kontrolních a dalších opatření na státní, krajské a místní úrovni. Cílem je: snížit užívání drog a zmírnit potencionální rizika a škody Cílové skupiny z pohledu kraje: komunitní – obce, individuální - poskytovatelé služeb.

Hlavní priority protidrogové politiky SK Ochrana veřejného zdraví princip multidisciplinární spolupráce, vědecký přístup vzájemně se doplňující strategie: snižování poptávky po drogách, snižování nabídky a minimalizace rizik

Koordinace krajské protidrogové politiky Krajská strategie 2005-2009 Dominantní nástroj(státní, obecní protidrog. strategie) Akční plán 2005-2006 Koncepce základní sítě zdravotně sociálních služeb pro závislé ve SK Krajský protidrogový koordinátor odborný pracovník v oboru adiktologie, manažer Krajská protidrogová komise Prac. skupiny KPK- PP, LR, HR Obce s rozšířenou působností protidrogoví koordinátoři

Spolupráce s klíčovými subjekty Krajská protidrogová komise,prac.skupiny Krajský protidrogový koordinátor soc. odbor, odbor zdravotnictví, odbor školství,aj., orgány kraje - RK,ZK PČR, PMS, MPSV,MV,MZ,MV,MF,sRVKPP Poskytovatelé služeb-NNO, st.organizace, příspěvkové org. aj. odborné společnosti a instituce- Centrum adiktologie - 1.LF UK, SNN při ČLS JEP, KHS aj. obce politici, média.

Síť regionálních koordinátorů na obcích 3 st.: Informační zdroj v obcích koordinují dílčí aktivity a realizují potřebná opatření převážně na úrovni primární prevence spolupracují s krajským protidrogovým koordinátorem a se subjekty v regionu předávají a dostávají informace a přinášejí inspirace a zdroj podkladů ke společným opatřením.

obce s pověřeným obecním úř. Kraje-počty obcí KRAJ obce s pověřeným obecním úř. obce s rozšířenou působností (3st.) Jihočeský 37 17 Jihomoravský 34 21 Karlovarský 14 7 Královohradecký 35 15 Liberecký 10 Moravskoslezský 31 22 Olomoucký 19 13 Pardubický 26 Plzeňský Středočeský 55 Ústecký 30 16 Vysočina Zlínský 25 Praha 57 měst. částí 22 měst. správ. obvodů

Co ovlivňuje koordinaci v kraji ?? Politické a mocenské vlivy, média Neznalost- zjednodušování Nízký zájem o protidrogovou politiku Nedostatek odborníků, fluktuace Finanční zdroje Konkrétní osobnost- její potencionality a limity

Jak udělat funkční-efektivní protidrogovou politiku na kraji/obci? Zapojit všechny klíčové hráče Dialog a vyjednávání Výsledek je přijat a podporován většinou účastníků Otevřený, dynamický proces zjišťování potřeb, zdrojů a hledání nejlepších řešení Opatření odpovídají místním specifikům i potřebám jednotlivých občanů Zkvalitnit a zdostupnit služby, dlouhodobé plánování Mít potřebné finanční prostředky a polit. podporu Ideál –všichni jsou OK: kraj-obce-politici-poskytovatelé

Projekt evaluace protidrogové politiky SK: celkem realizováno 7 samostatných studií (podle M. Miovského) Analýzy koordinace a řízení: Systém protidrogové politiky na úrovni kraje, jeho vztah s národní úrovní a úrovní pověřených obcí. Systém kontroly a řízení a dotační systém. Analýza služeb a zařízení na území kraje a navazujících služeb (primární prevence, sekundární prevence a terciární prevence). Analýza potřeb klientů a pacientů ve vztahu ke službám. Analýza systému monitorování a kontroly stavu užívání návykových látek v kraji, stavu a objemu nabízených služeb, včetně práce s daty a jejich vyhodnocením

Analýza koordinace a řízení: hlavní výsledky 1 Zvládnutí transformace řídící sítě okresních koordinátorů: Problémy způsobila nedokončená institucionalizace sítě okresních koordinátorů a v jejím důsledku pokles personální kapacity o 60-70% původního stavu, nevyjasněné kompetence atd. Zdroj: nekvalitně připravená transformace na národní úrovni. Nevyjasněné vztahy v oblasti kompetencí mezi jednotlivými oblastmi mající zdroj na národní úrovni (resorty navzájem) a promítající se do krajské úrovně (odbory kraje navzájem).

Analýza koordinace a řízení: hlavní výsledky 2 2. Zvládnutí nastavení sítě koordinátorů v nových podmínkách kraje: Nevyjasněné vztahy (kompetence) vůči RVKPP a resortů (krajský koordinátor versus RVKPP, krajský koordinátor versus resorty). Založeno na dobrovolnosti a vágních formulacích Národní strategie ČR. Nejasné nastavení vztahů mezi krajem a pověřenými obcemi: poměrně dobré zvládnutí problému, který vznikl s transformací sítě a který se v STK podařilo řešit úspěšným způsobem, kdy jsou obce motivovány a podporovány v činnosti.

Analýza koordinace a řízení: hlavní výsledky 3 Zvládnutí nastavení dotačních podmínek kraje: Velmi dobře připravené a zvládnuté dotační řízení na úrovni kraje. Za velmi kladné lze považovat jak samotné nastavení podmínek, tak zejména flexibilitu vůči nestabilním podmínkám resortů = to vedlo ke stabilizaci a klidu ve službách, což je velmi dobrý výsledek pro poskytovatele. Nadstandardní je stav komunikace mezi poskytovateli služeb a krajem (vzájemná otevřenost, řešení společných problémů, účast na pracovních skupinách atd.). Velmi dobrý celkový stav komunikace s koordinátory na pověřených obcích: dobrá podpora, motivace a pomoc.

Analýza stavu služeb v oblasti : primární, sekundární a terciární prevence 1 Primární prevence: z provedené studie vyplývá, že větší část programů si v současnosti zajišťují samotné školy. Kvalita programů je různorodá. V zásadě je možné doporučit: klást větší důraz na kontrolu kvality prováděných programů, více využívat sítě PPP prohloubit spolupráci a využívání NNO v síti služeb, zvětšit nabídku specifických progr. pro rizik. Skup. (školy se často omezují na programy pro obecnou populaci, mají nedostatečně zajištěné právě programy pro skup. vyžadující systematickou a náročnější práci.

Analýza stavu služeb v oblasti: primární, sekundární a terciární prevence 2 Sekundární prevence: z provedené studie vyplývá, že větší část sítě služeb je dobře nastavena a v rámci dlouhodobého plánování představuje jako celek vzorový příklad. V zásadě je možné doporučit: zaměření na posílení ambulantních služeb: nedostatky byly shledány v oblasti AT péče (doporučení předána zdravotnímu odboru) a její provázanosti s jinými typy služeb, problémy existují v síti nadregionálních služeb – zejména s ohledem na jejich financování a certifikace: často nekoncepční přístup centrálních institucí (zejména MZ, ale také MPSV) atd.

Analýza stavu služeb v oblasti: primární, sekundární a terciární prevence 3 Terciární prevence: poměrně dobře dimenzovaná síť služeb, nabízející kvalitativně velmi dobré a profesionálně zvládnuté spektrum programů. Progresivní se jeví zejména přizpůsobení služeb regionálním podmínkám – podobný přístup byl zaznamenán jaké v jiných krajích a vzniká tak nový typ adiktologieké služby: tzv. agentura. Tento nový typ služby se jeví být perspektivním řešením nejen pro problém s ambulantními službami, ale především jako ekonomické a zdravotně-sociální řešení problému dostupnosti služeb v odlehlejších regionech.

Analýza systému monitorování a kontroly 1 Bylo provedeno podrobné zhodnocení současného stavu užívání návykových látek na území kraje (Zpráva č.7) a ten byl srovnán s výsledky za Prahu a za celou ČR. Výsledky neukazují na významné odlišnosti. Spolu se zhodnocením byl navržen systém pravidelného monitorování s roční periodicitou tak, aby byl kraj schopen zajistit tuto činnost v budoucnu svými vlastmi silami. Nedostatky v současném systému existují v oblasti sběru dat na základních školách (cílové skupiny do 15 let) a zejména pak v zařízeních ústavní péče.

Analýza systému monitorování a kontroly 2 Pilotně byl ověřen na úrovni kraje tzv. Minimální evaluační set (MES) vyvinutý na sRVKPP. Výsledky jsou slibné, ale ukázaly na několik zásadních nedostatků při event. spuštění celého systému vykazování (např. podceněné informační materiály, zaškolení a technická podpora atd.). MES je perspektivní nástroj, který by zvýšil kontrolu kvality a efektivity poskytovaných služeb, ale Kraj jej nemůže spustit bez odladění chyb, což předpokládá zejména práci na sRVKPP a teprve následně by mohlo dojít k jednotnému spuštění. Za současného stavu bylo doporučeno vyčkat kroků sRVKPP.

Díky za pozornost dolezalova@kr-s.cz 724 180 789 http://www.kr-stredocesky.cz