Budoucnost ekonomického informačního systému pracovišť AV ČR Karolina Stoklásková, Odbor informačních systémů, Divize IT, SSČ
OBSAH krátce z historie prezentace stávajícího stavu all-in-one ERP systémy na českém trhu diskuze
v roce 2004 používala většina pracovišť AV ČR systém INSYCO Historické intro v roce 2004 používala většina pracovišť AV ČR systém INSYCO
CO VYVOLALO POTŘEBU ZMĚNY technologický pokrok legislativní změny zastaralost a nedostatečnost stávajícího systému potřeba sledovat financování projektů přímo odpovědnými osobami potřeba provázat jednotlivé agendy, posílit a zefektivnit vnitřní kontrolní systém potřeba manažerských nadstaveb pro vedení pracovišť
Historické intro v roce 2004 vznikla zadávací dokumentace a bylo vyhlášeno veřejné výběrové řízení pilotní implementace v r. 2005 (iFIS, EG) druhá fáze implementace v letech 2006-2007 (iFIS, EG, VERSO) r. 2007 přechod na VVI od r. 2012 KAV začíná používat místo iFIS systém JASU
malá pracoviště vs velká pracoviště SOUČASNOST uživatelé malá pracoviště vs velká pracoviště + systém ovládáme + zvykli jsme si + stejně není nic lepšího - flexibilita dodavatelů - dostupnost z mobilních zařízení - doba odstávek - technologická zastaralost
SOUČASNOST konzultanti OIS přibývající počet nespokojených uživatelů dodavatelé chtějí spíše rozšiřovat než upravovat minimální zastupitelnost na straně dodavatele (BBM, DERS) chybějící kapacity na straně dodavatele – „garážové firmy“ (BBM, DERS) ukončen rozvoj Elanor Global
FINANCE náklady v letech 2004-2007 50 mil. Kč 2010 2011 2012 celkem 2010 2011 2012 celkem úpravy systémů 275 040 404 731 1 031 362 1 711 133 paušální poplatky 3 512 348 3 430 047 3 596 102 10 538 497 investice 769 260 1 249 100 994 893 3 013 253 4 556 648 5 083 878 5 622 357 15 262 883 ceny jsou uvedeny bez DPH
MOŽNÁ ŘEŠENÍ zachování stávajících systémů iFIS a Verso a upgrade nebo výměna mzdově personálního systému Elanor Global implementace jiného technologicky novějšího ekonomického informačního systému
Jak dopadlo Vaše hodnocení MZP systémů Elanor Global, INSYCO, VEMA NEJPRVE Jak dopadlo Vaše hodnocení MZP systémů Elanor Global, INSYCO, VEMA
NEJČASTĚJI UVÁDĚNÁ POZITIVA EGJE provázanost s EGJE (jednodušší přechod) podobnost EGJE a Elanor Global (číselníky, názvy formulářů a sestav,…) personifikovatelné uživatelské prostředí INSYCO jednoduché, přehledné zadávání množství použitelných sestav VEMA rychlá reakce na změny systému dle legislativy
NEJČASTĚJI UVÁDĚNÁ NEGATIVA EGJE složitost / nepřehlednost INSYCO zadávání osob a pracovních vztahů složité VEMA
ZACHOVÁNÍ iFIS A VERSO A OBMĚNA ELANOR GLOBAL Silné stránky změna se dotkne pouze menšího počtu uživatelů většina uživatelů bude používat i nadále systém, který zná (iFIS, VERSO) změna bude finančně méně náročná
zachování iFIS a Verso a OBměna Elanor Global Slabé stránky uživatelé Elanor Global se budou muset naučit používat nový systém uživatelé systémů iFIS a VERSO budou muset nadále používat systémy, které ne vždy splňují jejich požadavky po dobu implementace (cca 3 roky) bude třeba provozovat paralelně staré i nové systémy vč. zajištění administrace a uživatelské podpory
zachování iFIS a Verso a OBměna Elanor Global Rizika část uživatelů se nebude chtít učit nový systém => fluktuace pracovníků THS během projektu řešení je dočasné, změna pouze části systému bude do budoucna znamenat značné omezení při výběru a obměně ostatních systémů (iFIS a VERSO) do rozvoje a podpory iFIS a VERSO bude nutné investovat desítky milionů, aby se o pár let oddálila nutnost systémy nahradit
OBMĚNA CELÉHO EKONOMICKÉHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU Silné stránky I zájemci budou moci spolupracovat v PS na popisu požadavků na nový systém uživatelé budou mít do dvou let k dispozici systém, který bude dlouhodobě daleko lépe pokrývat jejich potřeby uživatelé si budou moci, podle toho, jak jim stávající systémy vyhovují, vybrat, ve které etapě se chtějí do implementace zapojit
OBMĚNA CELÉHO EKONOMICKÉHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU Silné stránky II nový systém je dlouhodobým řešením bez provizorních či náhradních řešení ušetření finančních prostředků za „záplatování“ stávajících systémů korektnější spolupráce s dodavateli předpokládáme tři roční etapy – pilotní projekt (nejvíc nespokojené ústavy), většina ústavů, otálející ústavy
OBMĚNA CELÉHO EKONOMICKÉHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU Slabé stránky uživatelé se budou muset naučit používat nový systém výběrové řízení bude velmi složité po dobu implementace (cca 3 roky) bude třeba provozovat paralelně staré i nové systémy vč. zajištění administrace a uživatelské podpory finanční a personální náročnost projektu
OBMĚNA CELÉHO EKONOMICKÉHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU Rizika PS bude hledat těžko shodu v požadavcích nabídky nebudou odpovídat představě AV ČR a nebude možné žádnou vybrat ani nový systém nepokryje veškeré uživatelské potřeby a představy část uživatelů se nebude chtít učit nový systém => fluktuace pracovníků THS během projektu některé ústavy se rozhodnou pro „vlastní řešení“ a systém se decentralizuje
Příklady finanční náročnosti přechodu z EIS na jiný ERP systém Přechod na JASU + OKbase + SW602 Předpokládané náklady při přechodu na systémy JASU + OKbase + SW602 vč. udržení EIS až do 06/2018 v tis. Kč bez DPH 2014 2015 2016 2017 2018 po 5 letech Paušál a drobný rozvoj EIS + licence, implementace JASU, OKbase, SW602 + paušál JASU, OKbase, SW602 + HW pro EIS a JASU, OKbase, SW602 15 976 18 221 27 356 23 428 14 926 99 907
Příklady finanční náročnosti přechodu z EIS na jiný ERP systém Přechod na HELIOS GREEN Předpokládané náklady při přechodu na ERP systém Helios Green vč. udržení EIS až do 06/2018 v tis. Kč bez DPH 2014 2015 2016 2017 2018 po 5 letech Paušál a drobný rozvoj EIS + licence, implementace HG + paušál HG + HW pro EIS a HG 15 976 17 806 40 396 37 366 15 946 127 490
Příklady finanční náročnosti přechodu z EIS na jiný ERP systém Přechod na SAP Předpokládané náklady při přechodu na ERP systém SAP a nový personální a mzdový systém EGJE vč. udržení EIS až do 06/2018 v tis. Kč bez DPH 2014 2015 2016 2017 2018 po 5 letech Paušál a drobný rozvoj EIS + licence, implementace SAP + paušál SAP + HW pro EIS a SAP + EGJE 15 926 17 756 52 152 51 793 31 688 169 314
Tržní podíly all-in-one ERP systémů v segmentu FIREM od 50 DO 249 ZAMĚSTNANCŮ
Tržní podíly all-in-one ERP systémů v segmentu FIREM od 250 DO 1000 ZAMĚSTNANCŮ
ANKETA Jste spokojeni se systémy iFIS a VERSO natolik, že s nimi budete schopni pracovat v následujících 5 letech*? ------------------------------------- Pozn. V případě odpovědi „ANO“ se předpokládá zahájení přípravné etapy obměny systémů iFIS a VERSO nejdříve ve druhé polovině r. 2016 a první implementace nejdříve v r. 2018. V případě odpovědi „NE“ se předpokládá zahájení přípravné etapy v r. 2014 a první implementace v r. 2016
Prostor pro diskuzi
DĚKUJEME ZA VÁŠ ČAS