SUPERVIZE Bc. Pavel VÍTEK 2011. SUPERVIZE Co víte o supervizích?? Máte o ně zájem a proč??

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Konference HR ŽIVĚ Vzděláváním k vyšší výkonnosti Kdy je vhodný čas pro spolupráci s poradenskou společností Irena Grimová, Training & Development Head.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
SLEDUJTE NAŠE WEBOVÉ STRÁNKY, KDE SE DOZVÍTE PODROBNOSTI !!!
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Na Poříčí 12, Praha 1, tel.: , fax: Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. Agenda: 1) Kdo jsme 2) Jaký je náš cíl 3) Naše projekty.
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
PŘEDSTAVENÍ FIRMY HUMAN´S Koučování Terapie Psychologie Poradenství
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Udělejte si jarní úklid sama v
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
(Katedra psychologie FF UK Praha)
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Působení psychologa jako člena týmu odborných pracovníků projektu AVC
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Systemický přístup v SP
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Východiska úkolově orientované supervize
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Andrea Brožová Doubková
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Didaktické metody Androdidaktika.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Personální strategie mezinárodní firmy
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
KOUČOVACÍ PŘÍSTUP Mgr. Jana Kazíková Mgr. Andrea Baumannová.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů v sociálních službách
Vliv týmové spolupráce na výsledky zdravotnických zařízení
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Kdo je víc? ŘŠ nebo ZŘŠ? Dagmar Chroboková Petr Lehký.
Mgr. Monika Havlíčková Olomouc
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
Andrea Brožová Doubková
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Vedení týmu. Vedení týmu Teambuilding budování týmu vzdělávání a stmelování týmu prostřednictvím zážitků snaží se odpoutat pracovníky od pracovního.
Transkript prezentace:

SUPERVIZE Bc. Pavel VÍTEK 2011

SUPERVIZE Co víte o supervizích?? Máte o ně zájem a proč??

CO SI PŘEDSTAVIT POD POJMEM SUPERVIZE?? Často se mluví o supervizi, jestliže jeden nebo více pracovníků (kolegů) jdou k nějakému pracovníkovi (kolegovi) s naléhavou prosbou, aby dostali myšlenky a podněty/nápady k tomu, aby mohli lépe zacházet se svými případy a nebo lépe spolupracovat v týmu. V první situaci se mluví o supervizi případu (případové supervizi) a ve druhé situaci o týmové supervizi. Supervize směřuje ke zkvalitnění práce a podpoře profesionálního růstu pracovníků. Při supervizi se setkává supervizor a supervidovaný/uživatel supervize

SUPERVIZE Supervize = super vize Super = suprový, perfektní, výborný Vize = způsob výhledu, přibližuje mnohotvárnost myšlenek. (perfektní) vize – supervizora nebo supervidovaného? Supervize – společný přehled společných myšlenek a výměna mezi různými způsoby vidění. Výměna myšlenek mezi sobě rovnými kolegy. Vzhledem k našemu způsobu práce je možné použít také pojmy spolu-vize nebo kovize.

K ČEMU JE DOBRÁ SUPERVIZE?? Dobrá supervize má několik základních přínosů pro organizace a jejich pracovníky: přispívá k vyjasnění poslání pracoviště a celé organizace přispívá k prevenci syndromu vyhasnutí pracovníků přispívá k prevenci zahlcenosti a přepracovanosti přispívá k účinnému zvládání pocitů bezmoci a viny přispívá k účinnějšímu zacházení s vlastními zdroji pracovníků.

SUPERVIZE Dává lidem možnost otevřeně hovořit o své práci a o problémech, které s ní souvisejí. Pomáhá pracovníkovi v jeho sebereflexi, ve zkvalitňování jeho práce s lidmi a v jeho profesním rozvoji. Nabízí pocit bezpečí a jistoty, posílení schopnosti samostatně pracovat a povzbuzení pro další práci. Přináší ocenění, inspiraci, naději, náhled, vhled.

SUPERVIZE Otevírá nové cesty myšlení a nové formy práce, podporuje rozvoj týmové spolupráce. Poskytuje možnost lépe plánovat práci a využívat odborné zdroje. Napomáhá supervidovanému jedinci vnímat a reflektovat vlastní práci a vztahy, nacházet nová řešení problematických situací. Přináší zvýšení kvality a efektivity práce. Napomáhá zlepšení kvality péče o klienty.

Příklady témat, se kterými je možné přijít na supervizi: Je toho na mě moc při práci s mými klienty, nevím jak s nimi dál pracovat nebo jak jinak s nimi pracovat. Cítím se bezradný při práci s některými klienty, mám pocit nekompetentnosti ve své práci (tzv. tupé prázdno). Mám naučený určitý způsob práce s klienty, dělám to pořád stejně 5 let a nepotřebuji již nic jiného-nového, nepotřebuji nic měnit, vždy předem vím, co je pro klienta nejlepší (tzv. osvícené jasno). Jsem ve stresu při práci s náročnou klientelou. Celkově je toho na mě v práci moc, nevím, co dřív, jsem zavalený pracovními úkoly a povinnostmi. Nestíhám. Práce mě netěší, jsem ve své práci nespokojený, jsem z toho nervózní, nejraději bych to nedělal. Zaměstnanci se nám často střídají, nemáme stabilizovaný pracovní tým. Je třeba dělat něco s nespokojeností zaměstnanců tak, aby byli stabilizovanější.

Příklady témat, se kterými je možné přijít na supervizi: Nerozumím si se svými kolegy, nemohu se s nimi domluvit na důležitých věcech, necítím se dobře v jejich přítomnosti. Je pro mě nepříjemné dělat s nimi na jednom společném úkolu nebo na jednom pracovišti. Potřebuji snížit stres ze vztahů s kolegy a zlepšit naší spolupráci v týmu. Nerozumím si dlouhodobě v závažných věcech se svým nadřízeným, jsem z toho v neustálém stresu. Potřebuji snížit stres ze vztahů s vedením. A další témata, která vám stěžují vaší práci a otravují život.

Účel supervize (ukázky toho, co je možné v rámci supervize s vašimi tématy dělat) Protože preferujeme pomáhající typ supervizí, nabízíme vám na základě společného dojednávání během supervize následující možnosti: Pomoci vám „nést váš osud“ u těžkostí, které víte, že je nelze změnit. Přijetí, podporu, stabilitu, aby těžkost pracovníka nezničila. Pomoci rozšiřovat vaše možnosti, na základě vašeho požadavku a naší společné domluvy, předávání našich předem připravených vědomostí. Pomoci využít vašich možností, společné hledání-vytváření nových rad. Konkrétně k danému případu, ne obecně platných. Pomoci ukončit vaše trápení, zbavit se ho. Společné hledání nových možností, jak věcem rozumět. Společné hledání nejvhodnějších způsobů, postupů, cest k tomu, jak trápení vyřešit, jak problém rozpustit, jak potíže vyjasnit.

DĚLENÍ SUPERVIZÍ (jak je možné supervize realizovat) Dle přístupu – kontrolní a pomáhající Dle organizace – interní/manažerská a externí Dle počtu zúčastněných – individuální a v týmu Dle témat – případová a týmová Další formy práce v rámci supervizí Brainstorming, práce s reflektujícím týmem, balintovská skupina, řízená diskuze vedení nebo odpovědných pracovníků, vyjednávání (mediace, facilitace) a další.

O TÉMATU, ÚČELU A DRUHU SUPERVIZE ROZHODUJE ZADAVATEL A UŽIVATEL SUPERVIZE PŘI DOJEDNÁVÁNÍ SE SUPERVIZOREM

SUPERVIZNÍ DOHODA/KONTRAKT -Dohoda se zadavatelem supervize -Dohoda s účastníkem supervize

SUPERVIZNÍ DOHODA/KONTRAKT CO?? KDY?? KDE?? JAK?? S KÝM?? O ČEM?? Kdy a jak často se bude supervize konat Kdo bude dostávat jaké informace Cíl/e supervize

KONKRÉTNÍ DOHODA SE ZADAVATELEM SUPERVIZÍ (abyste věděli, co po nás chce ten, kdo vám tyto supervize platí) Dohoda projednána s ………………… dne ……………………. v ………………………… Cíle: …………………………………………………………….. ………………………………………………………………….. Firma (ne)chce žádné písemné výstupy. Co se zde bude dít, zůstane mezi námi. Cílem není vzdělávání pracovníků, ale pomoc při řešení jejich/vaší práce.

KDO JSOU NAŠI SUPERVIZOŘI?? -Já a moji kolegové máme speciální vzdělání, v našem případě se jedná o psychoterapeutický výcvik v systemické terapii a další specializované semináře. -Jsme experti na pomáhání, vytváření prostoru pro hledání řešení. -Souběžně s realizací supervizí také pracujeme sami s klienty, jsme systemičtí kouči, poradci a psychoterapeuti. -Atributy naší práce – krása, respekt a užitek. -Sami také máme své supervizory.

JAK TO DĚLÁME MY?? PRACUJEME FORMOU SYSTEMICKÉHO KOUČOVÁNÍ Je to způsob práce nacházející uplatnění ve všech pomáhajících profesích (sociální práce, psychoterapie, vzdělávání,..) a nyní již také v managementu a řízení lidských zdrojů (personalistice). Je to způsob práce, kdy se setkávají dva odborníci: SUPERVIZOR UŽIVATEL SUPERVIZE odborník na pomáhání, odborník na svůj život, na vytváření prostoru pro řešení na řešení svého trápení spolu hledají řešení Jejich spoluprácí lze nalézat řešení situací, které jsou pro klienta nepříjemné. Je to způsob, kdy spolu supervizor a uživatel supervize v rozhovoru hledají řešení, ne problémy.

NA CO SE CHCETE ZEPTAT?? CO VÁS JEŠTĚ ZAJÍMÁ??

SUPERVIZE Co nyní víte o supervizích?? Máte o ně zájem a proč??

DĚKUJEME ZA POZORNOST A TĚŠÍME SE NA VÁS