PROTI KORUPCI = PROTI KRIZI tisková konference, 22. září 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postupy při podezření na korupci a následná opatření
Advertisements

OD KORUPCE K INTEGRITĚ Protikorupční opatření v oblasti vzdělávání dle
ANTIKORUPČNÍ AUDIT a PROGRAM. PRÁVNÍ ZÁKLAD PROJEKTŮ ANTIKORUPČNÍ AUDIT V bodě II/10 c) doporučila Vláda ČR „provést vnitřní protikorupční audity v rámci.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
, Chrudim Anna Chvátalová
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
NS-LEV 21 proti korupci JUDr. Mgr. Karel Horák http://
Boj proti korupci a lichvě
1 Sdružení řemesel a malých podniků ve stavebnictví (CAPEB) FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍHO DIALOGU Leden 2008 Seminář o sociálním dialogu 15. únor 2008 (na projektu.
EU a Česká republika Instituce EU
1 FINANCOVÁNÍ KAMPANĚ tisková konference, 23. března 2010.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
S bojem proti korupci to myslím vážně! Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Veřejnost proti korupci
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
DEMOKRACIE ZA PRVNÍ REPUBLIKY
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Řízení korupčních rizik
PŘÍMÁ DEMOKRACIE V PRAXI Jana Pařízková Místostarostka Prahy 1, poslankyně.
 Příspěvek ze státního rozpočtu ČR (na úhradu volební kampaně a na činnost strany)  Členské příspěvky  Dary a dědictví  Příjmy z pronájmů a prodeje.
Caklová Petra.  Korupcí se nazývá dohoda mezi jedincem, který platí (uplácený, korupmpující) a příjemcem (podpláceným, korumpovaným).  “ jednání, kterým.
Boj s korupcí Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Člen VR ODS Předseda RS ODS Vysočina
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Praha, 25. července 2011 Pavol Frič CESES, UK v Praze, FSV.
„Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje.
KORUPCE PROBLÉM, KTERÝ UMÍME ŘEŠIT. KORUPCE-PROBLÉM, KTERÝ UMÍME ŘEŠIT K=M+D-VK K- korupce M- mocenský monopol D- nekontrolovaná diskrece VK- veřejná.
Kontrola veřejné správy
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
ZÁKLADNÍ NÁSTROJ PROTI KORUPCI ING. PETR KAJNAR. SYSTÉM PRO OPTIMALIZACI NÁKUPŮ VE VEŘEJNÉM SEKTORU V PRAXI VYZKOUŠENÝ NÁVRH ŘEŠENÍ.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Radek John ministr vnitra. Boj o rozpočet 2010 a 2011 Rozpočet na rok 2011: - 3,8 mld. Kč na platy - 4,5 mld. Kč na provoz a investice Snížení na rok.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Ke schválení Protikorupční strategie hl.m.Prahy K tisku Z
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Subjekty trestního řízení
Ekonomické aspekty veřejné správy
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Etika veřejné sféry Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Ekonomické aspekty veřejné správy
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

PROTI KORUPCI = PROTI KRIZI tisková konference, 22. září 2009

Proč bojovat s korupcí? 1) Korupce přináší obrovské EKONOMICKÉ ZTRÁTY – 10 – 20 % HDP (3706 mld. HDP/2008 → 400 mld. Kč je tedy spodní odhad) Nižší výnosy z prodeje státního majetku (Inventura nemravných prodejů, VV ) Dražší veřejné zakázky; Neefektivní výkon vlastnických práv v podnicích se státní účastí. 2) Korupce BRZDÍ VÝVOJ ČR směrem k vyspělým demokraciím. Žebříček TI 2008: 45. – 46. místo na světě. 3) Korupce a tolerance k ní DEMORALIZUJE SPOLEČNOST. Podle Gfk 2006: ve 21 zemích Evropy nepovažuje úplatky za běžnou součást života 59 %, naopak v ČR je za samozřejmost považuje 56 % oslovených.

Čisté ruce v Itálii a ČR V Itálii proběhla akce Čisté ruce 1992 – 1994, resp Do té doby odhadované korupční ztráty 8 mld. dolarů ročně (10 – 20 % z každé veřejné zakázky pro politickou stranu) Vyšetřováno osob, zadrženo osob Veřejnost demonstrovala, masmédia se tomu nebývale věnovala Dominantní politické strany (Křesťanští demokraté, Italská socialistická strana) poté v komunálních volbách ztratily ½ hlasů Odhalena propojení na stavební firmy, investiční fondy, např. 21.listopadu 1994 bylo sděleno obvinění i Silvio Berlusconimu (měl korumpovat finanční policii) V ČR proběhla akce Čisté ruce 1998 – 2001 (vláda M. Zemana) ČSSD se inspirovala v Itálii, akci dostal na starost ministr Bašta, který byl pro neúspěch odsunut na post velvyslance do Moskvy Před soud jen pár desítek podnětů; Odsouzen tenista Šrejbr (únik 13 mil. Kč, mj. sponzor ODS), exministr Svoboda a jeho spolupracovnice Snopková (ČSSD)

Paralely ITÁLIE - ČR Dlouho neobměněné vládní elity; Nedůvěra společnosti ve vládu a parlament; Hroší kůže elit v korupčních skandálech (v ČR Gross, …) Tlaky politiků na státní zastupitelství a soudy. Jednorázové akce nic neřeší, viz pokles Itálie na korupčních žebříčcích Transparency International. Fungují pouze systémová opatření. Cíl: do 2014 bude ČR do 10. místa žebříčku TI*

Protikorupční strategie - Praha Předložena náměstkyní Markétou Reedovou v červnu 2009 Rada hl. m. Prahy (11 členů ODS, 1 SZ, 1 SNK ED) ji neschválila Transparency International ji označila za výbornou Další protikorupční projekty náměstkyně Reedové: Zakázky pod Lupou fungují již cca půlrok Uskutečněn projekt Mapa korupčních rizik Třetím rokem je Pražanům k dispozici Protikorupční portál

PKO 1: Struktura a procesy ve veřejné správě Speciální soudní senát pro korupční kauzy + lhůty pro rozhodnutí + Institut tzv. spolupracujícího (korunního) svědka pro odhalování korupce; Testování úplatnosti úředníků a veřejných činitelů + Protikorupční audity na všech úrovních veřejné správy; Doživotní zákaz výkonu činnosti v právnických profesích a policejních složkách po prokázané korupci; Zákon o lobbyingu Neodvolatelnost a nepřeložitelnost státních zástupců (jako soudci) Stanovení cenových map pro různé typy zakázek + elektronizace procesu zadávání veřejných zakázek + účast zástupců veřejnosti ve výběrových komisích Provádění analýz 3E (efektivnost, hospodárnost, účelnost) v rámci analýzy rizik projektů, posílení pravomocí NKÚ

PKO 2: Komunikace a veřejná kontrola Jmenovité hlasování na všech úrovních samosprávy; Elektronizace agendy v maximální míře; Zřízení protikorupčních programů a bezplatných linek od úrovně obcí; Zřízení krajských protikorupčních ombudsmanů podle německého vzoru. Vždy ovšem platí: pokud politici nechtějí korupci likvidovat, pak nepomůže ani sebelepší protikorupční opatření.

PKO 3: Etické a morální standardy Zavedení Etického kodexu zákonodárce PČR Rozšíření zákona o střetu zájmů na rodinné příslušníky Zákaz pobírání odměn v dozorčích radách a představenstvech státních a polostátních podniků Přísná pravidla pro účtování poslaneckých náhrad Zákaz souběhu funkcí déle než 3 měsíce (např. poslanec + hejtman) Každá parlamentní politická strana má boj proti korupci ve svém volebním programu. Žádná se však nedostala dál než k planým proklamacím. Ani TOP09 není žádnou výjimkou.

PKO 4: Transparentní činnost a financování politických stran Transparentní tvorba programu (jaké lobby jej ovlivňují?); Změna pravidel pro sestavování kandidátek (eliminace podpory korupčních vazeb); Zřízení samostatného účtu politické strany pro přijímání finančních darů přístupného veřejnosti; Každoroční audit hospodaření stran náhodně vylosovaným auditorem; Výroční zprávy politických stran dostupné na internetu. Každá parlamentní politická strana má boj proti korupci ve svém volebním programu. Žádná se však nedostala dál než k planým proklamacím. Ani TOP09 není žádnou výjimkou.

ČSA - stát „dobrým“ hospodářem Do čela ČSA jmenován Jaroslav Tvrdík (2003 – 2006) a Radomír Lašák (2006 – snad do 2009), oba bez výběrového řízení a bez dostatečných schopností firmu řídit!! Dozorčí rada společnosti obsazena stejně – jen podle stranického klíče, nikoliv podle schopností: mix členů ODS a ČSSD. Jak mohla firmě pomoct například Ivana Řápková, chomutovská primátorka (2006 – 2009)?! Výsledek? Opulentní nákup letadel, které ČSA nepotřebovaly a navíc je stáhly do ekonomických problémů. Je pravděpodobné, že prodej nebyl podmíněn snahou rozvíjet firmu, ale také starostí o stranickou pokladnu. Nakupoval volební manažer ČSSD. Ziskové části ČSA a majetek prodán obvykle neprůhledně. Viz prodej ČSA Cargo firmě, o které dosud nikdo nic neví. Prodával Radomír Lašák. Firmu stát vytáhl z nesnází sumou 2,5 mld. Kč (bezúročný úvěr v roce 2009). Přesto je prakticky na mizině, její hodnota se blíží stále rychleji nule. Stát ji nedokáže ani prodat, privatizuje v nejméně vhodný čas.

Děkujeme vám za pozornost. Kontakt pro média: Mgr. Petra Hrušová, PR manažerka tel