Technická univerzita v Liberci Katedra podnikové ekonomiky Zkušenosti s revitalizací neprůmyslových deprimujících zón Železniční DZ – případové studie Ing. Miroslav Žižka, Ph.D. Technická univerzita v Liberci Hospodářská fakulta Katedra podnikové ekonomiky miroslav.zizka@vslib.cz Projekt MMR WB-13-04
Neprůmyslová deprimující zóna Pozemky a nemovitosti uvnitř urbanizovaného území i ve volné krajině, které ztratily svoji původní funkci a ekonomicky i fyzicky deprimují své okolí. Vyznačují se často přítomností ekologických zátěží, zdevastovanými budovami, vylidněným okolím a složitými vlastnickými vztahy.
Typologie deprimujících zón Typ DZ Charakteristika Postprůmyslové staré, zdevastované a dlouhodobě nevyužívané průmyslové areály v urbanizovaném území Administrativní nevyužívané nebo neefektivně využívané a chátrající administrativní objekty ve vnitřních zónách měst Obytné opuštěné a chátrající bytové nebo rodinné domy, vybydlená panelová sídliště Komerční opuštěné a dlouhodobě nevyužívané objekty bývalých samoobslužných prodejen nebo menších prodejen v centrech měst Železniční zdevastované a dlouhodobě nevyužívané objekty a pozemky v blízkosti železniční dopravní cesty nebo na území měst a obcí v majetku ČD, a. s. nebo SŽDC, s.o. Armádní bývalé objekty kasáren, dalších staveb a infrastruktury, vojenské areály a plochy s významnými starými ekologickými zátěžemi
Typologie deprimujících zón Typ DZ Charakteristika Zemědělské nevyužívané a zdevastované objekty bývalé družstevní velkovýroby a zpustlé, neobhospodařované pozemky Důlní pozůstatky ukončené důlní činnosti a těžby nerostných surovin Historické opuštěné, zdevastované a dlouhodobě nevyužívané objekty hradů, zámků a lázní
Podpora státu Program MMR „Výzkum pro potřeby regionů“ Projekt „Regenerace neprůmyslových deprimujících zón jako součást strategie regionálního rozvoje“ Číslo projektu WB-13-04 Řešitelé Technická univerzita v Liberci, Hospodářská fakulta ARR-Nisa spol. s r. o., Liberec
Zrušené železniční tratě na území Libereckého kraje Délka (km) Zast. provozu Souč. stav Frýdlant v Čechách – Heřmanice (Heřmanice – Bogatynia – Zittau) 10 16 1976 1945, 1964 snesena Česká Lípa střelnice – Kamenický Šenov Kamenický Šenov - Česká Kamenice 22 4 1979 1992 zachována Jablonné v Podještědí - Svor 17 1986 Harrachov – st. hranice – (Jakuszyce – Szklarska Poreba G.) 1 (16) 1945 (1948) Jindřichovice pod Smrkem – st. hranice – (Mirsk) 2 (7) (1987)
Možnosti využití muzejní provoz obnovení přeshraničního provozu turistické a cyklistické stezky velodráha
Kamenický Šenov – Česká Kamenice Muzejní provoz Kamenický Šenov – Česká Kamenice 1979 – zastavení osobní dopravy, 1992 – zastavení nákladní dopravy, 1994 – vznik občanského sdružení Klub přátel lokálky, 1997 – zahájení sezónního muzejního provozu, otevření železničního muzea
Stav před revitalizací
Stav po revitalizaci
Obnovení přeshraničního provozu Harrachov – Szklarska Poreba Górna 1902 – zahájení provozu (Tanvald – Kořenov, Kořenov – Jelenia Góra), 1923 – elektrizace pruského úseku Kořenov – Jelenia Góra, 1945 – ukončení přeshraničního provozu, likvidace elektrického vedení, 1948 – zastaven provoz na úseku Szklarska Poreba G. – Tkacze (Harrachov), 1958 – výměna území mezi ČSR a PLR, provoz prodloužen z Kořenova do Harrachova, 1992 – dílčí oprava přeshraničního úseku (1,5 mil. Kčs), několik veřejných jízd v úseku Harrachov – Szklarska Poreba Górna, 1993 až 2001 – další neveřejné jízdy, 2002 – několik veřejných jízd u příležitosti 100. výročí tratě, nutná modernizaci polského úseku - náklady cca 10 mil. PLN, 2015 – revitalizace v rámci projektu Regiotram Nisa.
Stávající stav
Navrhovaný stav
Cyklistická stezka Varhany Investor: Svazek obcí – cyklostezka Varhany Trasa: Česká Lípa – Kamenický Šenov Délka: 17 km Časový horizont: 2003 – 2005 projekt 2006 – 2007 realizace Investiční náklady: 70 mil. Kč (4,1 mil. Kč/km) Pronájem pozemků: 40 tis. Kč/rok (SŽDC, s. o.) Možné zdroje financování: SFDI, strukturální fondy EU, příspěvky obcí (4 Kč/obyv./rok)
Mapa cyklostezky
Cyklistická stezka Heřmanička Investor: Svazek obcí Trasa: Frýdlant v Čechách - Heřmanice Délka: 6,5 km Časový horizont: 2004 analýza stavu Investiční náklady: 10 mil. Kč (1,5 mil. Kč/km) Pozemky: převod na obce ? Další deprimující zóna: nádraží Heřmanice
Žst. Heřmanice Stav v roce 1975 Stav v roce 2004
Bývalá žst. Heřmanice
Velodráha
Velodráha na Sokolovsku? Investoři: Loket nad Ohří, Horní Slavkov Trasa: Loket – Krásný Jez Délka: 13 km, z toho 7 km k revitalizaci Časový horizont: 2010 Investiční náklady, vč. pozemků: 28,9 mil. Kč velodráha 37,5 mil. Kč cyklostezka Pozemky: 12 mil. Kč (odkup od SŽDC, s. o.) Cena drezíny: 48 000 Kč/ks, uvažováno 20 ks, půjčovné 80 Kč
Trať velodráhy
Stávající stav
Použité zdroje ČADA, L. a kol. Místní dráha Česká Lípa – Kamenický Šenov – Česká Kamenice. Vydavatelství dopravní literatury Ing. Luděk Čada, Litoměřice a Vydavatelství dopravní literatury Ing. Radek Sedláček, Chlumec n. C., 2001, s. 118, ISBN 80-902706-4-6 a 80-902396-5-X (snímek 9) ČADA, L. a kol. Úzkorozchodná místní dráha Frýdlant v Čechách – Heřmanice. Vydavatelství dopravní literatury Ing. Luděk Čada, Litoměřice a Vydavatelství dopravní literatury Ing. Radek Sedláček, Chlumec n. C., 2000, s. 128, ISBN 80-902706-2-X a 80-902396-4-1 (snímky 18 a 19 vlevo) Klub přátel lokálky Kamenický Šenov (snímky 10 a 16) www.kpl.cz Ozubnicová železnice Tanvald – Kořenov (snímek 13) www.albico.cz/zubacka Regiotram NISA (snímek 14) www.regiotram-nisa.cz WOLLMANN, M. Streckenbegehungen stillgelegter Schmalspurbahnen (snímky 19 vpravo a 20) www.stillgelegt.de LIMOUSIN, P. Découvrez le vélorail de Bussiére-Galant (snímek 21) www.velorail.net KULIŠ, J. Trať 144 Krásný Jez – Chodov (snímek 24) www.mujweb.cz/www/cip_fotky/144/
Děkuji Vám za pozornost miroslav.zizka@vslib.cz