Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Strukturovaná písemná práce Součást maturitní zkoušky z českého jazyka.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
Slohové postupy.
Vlajková výzdoba Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Osnova rozboru uměleckého textu
Zpráva.
Kdo chce být milionářem ?
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Bitmapa a pixel Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
VYPRAVOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK248.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
Ročníková práce Závěrečná práce e-learningového kurzu ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_194.
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Písemná práce z CJL.
Slohové postupy.
VYPRAVOVÁNÍ.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_02_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Kritéria hodnocení písemné práce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu: Maturitní písemná práce – úvod, vypravování Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_13_10 Jméno autora: Mgr. Hana Taušnerová Název školy: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Maturitní písemná práce - příprava

ČESKÝ JAZYK PÍSEMNÁ MATURITNÍ PRÁCE Základní informace Charakteristika jednotlivých slohových útvarů Rady, časté chyby…

Maturitní písemná práce - příprava Obecné informace Čas na vypracování: 90 minut. Minimální rozsah: 250 slov. Maximální rozsah: není stanoven. Tolerance: minus 50 slov (znamená, že za práci v rozsahu 200 slov hodnotitel strhne body, ale práci opraví). Cíl: žák prokáže, že je schopen vytvořit text podle zadaných kriterií, dovede využít jazykové prostředky tak, aby odpovídaly zadané komunikační situaci, vytvoří myšlenkově ucelený, strukturovaný a smysluplný text. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava Kritéria hodnocení Hodnotící tabulka visí na nástěnce. Bodová škála: 30 – 27 nadprůměr, VÝBORNÝ 26 – 21 lepší průměr, CHVALITEBNÝ 20 – 15 průměr, DOBRÝ 14 – 12 podprůměr, DOSTATEČNÝ 11 a méně – NEUSPĚL/A 30 – 27 nadprůměr, VÝBORNÝ 26 – 21 lepší průměr, CHVALITEBNÝ 20 – 15 průměr, DOBRÝ 14 – 12 podprůměr, DOSTATEČNÝ Maturitní písemná práce - příprava

Zadání maturitní práce Funkce názvu: Název zadání vymezuje směřování písemné práce. Může také nastolit tezi, s níž je možné polemizovat nebo s níž je třeba nesouhlasit (Je český film opravdu v krizi?) Názvem může být také citát. Často slouží jako inspirace. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava Název zadání Název zadání může sloužit jako název práce, ale můžete si vymyslet svůj vlastní – hodnotí se body navíc, za originalitu. U útvaru publicistického stylu název být musí!! Funkce výchozího textu: Inspirativní – má inspirovat, navodit atmosféru k psaní, vyvolat emoce Specifikovaná – v zadání může být uvedeno, jak s textem pracovat Maturitní písemná práce - příprava

FUNKCE VÝCHOZÍHO TEXTU (např. u vypravování může výchozí text tvořit začátek nebo konec – v instrukci zpracování je pak přesně tento způsob zacházení s textem vymezen). Polemická – výchozí text může obsahovat tezi, vůči níž by se měl student vymezit (např. polemika s výchozím textem nebo úvaha o tezi uvedené ve výchozím textu) Maturitní písemná práce - příprava

FUNKCE VÝCHOZÍHO TEXTU Informativní – text může poskytovat informace, které je třeba využít při tvorbě textu – zejména u referátu, nebo informace k napsání motivačního dopisu – pak je nutné tyto informace v práci skutečně využít! Zpracování: vymezuje slohový útvar. Musíte jej dodržet, záměna slohového útvaru je důvodem k nedostatečnému hodnocení. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava Doba na vypracování 90 minut – počítejte i čas na případný přepis práce. Vše píšete na připravené a označené papíry, i koncept (není nutné přepisovat). Jedinou povolenou pomůckou pro intaktní žáky jsou Pravidla českého pravopisu (naučte se v nich hledat…) Rozsah: 250 slov minimálně, maximální není omezen. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování Základem vypravování je příběh, který je pro čtenáře zajímavý. Může být skutečný, nebo vymyšlený (fiktivní). Vyprávět lze zčásti v přímé řeči. Ta má formální pravopisná pravidla. Důležitá je rozmanitost sloves uvozovací věty – řekl, pravil, pronesl, volal, přisvědčil, zašeptal… Eva řekla: „Nepřijdu!“ Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování „Nepřijdu!“ řekla Eva. „Nepřijdu,“ řekla Eva, „zůstanu doma.“ Přímá řeč je důležitá – posunuje děj dopředu, vtahuje čtenáře do děje. Hlavního hrdinu charakterizuje. V přímé řeči nemusíme zachovávat spisovnou češtinu, můžeme využít hovorovou nebo obecnou formu jazyka, nářečí, vulgarismy (opatrně!), domácká slova, slova profesní, slangová… Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování Nepřímá řeč převádí řeč postav do řeči vypravěče. Postava promlouvá nepřímo, promluva je ve 3. osobě. Eva pravila, že nepřijde. Nevlastní přímá řeč zachovává všechny rysy přímé řeči, neužívají se uvozovky a dvojtečka. Nejčastěji se užívá, když hrdina přemýšlí. Nemám vůbec čas, pomyslela si Eva. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování Polopřímá řeč má všechny formální rysy nevlastní přímé řeči (chybí uvozovky), bývá vedena ve 3. osobě, obvykle v minulém čase. Používá se, když hrdina vede vnitřní monolog. Přece vidí, že nemůže přijít. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ukázka využití přímé a nevlastní přímé řeči: Znovu celý ten koloběh. Obdélník slunečních paprsků se zas stěhuje po podlaze místnosti pro skupinovou terapii. „Tak. Dneska by mě zajímalo, co by kdo z vás v životě chtěl kromě drogy… Nikdo nic? Co byste chtěli, co by vás zajímalo,“ snaží se doktor. „Věci stačí,“ zahučí Martin. Maturitní písemná práce - příprava

Ukázka vypravování – nevlastní přímá řeč Chce na sebe upozornit. Ukázat, jaký je frajer, napadne Michala. Stačí zachytit, jak se Richard na Martina usmál. „Ale co byste si přáli. – Co ještě byste si přáli?“ „Jednu si šlehnout,“ řekne znovu Martin, povzbuzen svým předchozím úspěchem. „Kromě drog,“ napomene ho doktor. „Nic jiného není důležité? Co, Martine?“ „Mít po celým těle pěkný žíly, abych si moh furt píchat.“ „To jste si měl ovšem rozmyslet dřív. S tak zdevastovaným žilním systémem, jako máte vy, už se nedá nic dělat,“ usměje se na Martina doktor. „Co vy, Michale?“ Maturitní písemná práce - příprava

Ukázka vypravování – nevlastní přímá řeč Být s Evou. Jenže takovéhle věci se neříkají. Pokrčil rameny. Ne vážně, co ještě bych si přál? Až se vyděsil, že opravdu neví, co by řekl. „Jaké máte zájmy?“ Ticho. A stupňující se trapnost tohoto mlčení. „Jaký je váš žebříček hodnot?“ zopakoval lékař. To jedno, a pak dlouho nic, blesklo Michalovi hlavou. Pak Eva. Vztah. Dá se tomu ale ještě říkat vztah, když oběma jde o fetování víc než o druhého? Maturitní písemná práce - příprava

Ukázka vypravování – nevlastní přímá řeč „Tak kdo mi o tom něco řekne,“ otočil se doktor po ostatních. „Co podle vás přináší člověku štěstí?“ Martin se znovu zavrtěl. „Kromě drog,“ otočil se po něm doktor. Být s Evou. Zvládnout to. Neskončit už nikdy v kriminále, opakoval si Martin. _________________________________________ Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování Stavba vypravování: 1) expozice - uvedení do situace, seznámení s prostředím a hrdiny 2) kolize – zápletka, objevuje se problém nebo konflikt 3) krize – vystupňování konfliktu 4) peripetie – komplikace, která způsobila další vystupňování napětí 5) katastrofa – rozuzlení příběhu, pointa. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování Vypravěč zaujímá k vypravované události postoj. Buď se snaží odosobnit a informovat o ději věcně – využije er-formu (vypravuje ve 3. osobě), nebo je součástí děje, ztotožňuje se s hrdinou – ich-forma (vypravuje v 1. osobě). Čas vypravování – nejčastěji vypravujeme v minulém čase. V místě, kde chceme docílit dějového napětí, využijeme historický prézens – přejdeme do přítomného času. To zrychluje dějový spád, vtahuje čtenáře do děje. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování Chybou bývá časté „přeskakování“ mezi časy – jedna věta v minulém, druhá v přítomném, pak zase minulý. Spád děje, napětí, citové zabarvení docílíme využitím krátkých vět (Jdu rychle.), vět jednočlenných (Setmělo se.), větných ekvivalentů (Tma.), vět zvolacích (Kéž bych už byla doma!), tázacích (Dopadne to dobře?)…. Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava vypravování Slovní zásoba: důležitým slovním druhem jsou činnostní slovesa – vypravování získává živost, názornost. Slovesa mluvení volíme různorodá (hulákal, řval, křičel, bručel). Důležité je neopakovat slova (především sloveso být a jeho tvary) a slovní spojení, využívat synonym. Jako stylistická chyba se hodnotí spojení: Když ……, tak….(vynechejte slovo tak.) Maturitní písemná práce - příprava

Maturitní písemná práce - příprava Jak se hodnotí? Práce musí splňovat znaky vypravování – dynamičnost, zápletka vedoucí k pointě, převládá vyprávěcí postup. Pokud v textu převládá popisný postup a jedná se spíše o popis děje, strháváme body v kriteriu č. 1B až na jeden bod. Maturitní písemná práce - příprava

Baumgartnerová, Gabriela, Kapustová, Andrea. Zdroje: Baumgartnerová, Gabriela, Kapustová, Andrea. Český jazyk a literatura písemná práce. 1. vydání. Praha: Tauris, Centrum pro zjišťování výsledků maturit, 2012. 978-80-87337-11-0 Vlastní zkušenost autorky DUMu. Maturitní písemná práce - příprava