Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Věty vedlejší příslovečné úvod
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_599_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Mluvnice jazyka českého na 1. stupni ZŠ Slova s u, ú, ů VY_32_INOVACE_12 Sada 22 Základní škola T.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_740_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Mluvnice jazyka českého na 1. stupni ZŠ Věty tázací VY_32_INOVACE_02 Sada 22 Základní škola T. G.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A14Čj9_Pravopis vlastních.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_31_Dvojice slov
Autor: Mgr. Marie Hrbková Název: VY_32_INOVACE_5A13M3_Hodiny
Autor: PaedDr. Jana Čechová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Hana Novotná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Hana Novotná
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B30Fy6_Hmotnost 2
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší Téma: Věty vedlejší Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3136

ANOTACE Pro 9. ročník ZŠ Prezentace na interaktivní tabuli – procvičování vět vedlejších, shrnutí učiva Pomůcky – nástěnná tabule věty vedlejší, pracovní sešit Inovace – aktivní přístup žáků k tvorbě vedlejších vět, nácvik správné stavby věty Metodické pokyny – snímek č. 3 – žáci vpisují pomocí interaktivního pera správné řešení snímek č. 4 – žáci tvoří souvětí podle lineárních grafů, zapisují je na tabuli a do pracovních sešitů, určují druh souvětí a zda je souvětí složité, či jednoduché snímek č. 5 – žáci popíší větu hlavní a vedlejší pomocí interaktivního pera a pak větu vedlejší převedou na větný člen a napíší na tabuli

Věty vedlejší Přinesla mi svačinu, věta vedlejší příslovečná časová věta vedlejší příslovečná příčinná věta vedlejší příslovečná účelová věta vedlejší příslovečná přípustková věta vedlejší přívlastková věta vedlejší příslovečná způsobová věta vedlejší příslovečná místní věta vedlejší příslovečná podmínková věta vedlejší příslovečná měrová Napiš souvětí s větou vedlejší podmětnou předmětnou doplňkovou

Tvorba souvětí I. H, II. V přívlastková I. V, příslovečná přípustková, II. H I. H a II. H, III. V předmětná I. H, II. V podmětná I. H, II. V příslovečná místní I. H, II. V doplňková I. V příslovečná podmínková, II. H I. H, II. V přívlastková, I. H I V příslovečná časová, II. H, III. V předmětná I. V příslovečná příčinná, II. H, III. V přívlastková I. H, II. V příslovečná měrová I. H, II. V příslovečná způsobová

Převody vět vedlejších na větné členy Kdo lže, ten krade. Matka mi dovolila, že mohu jít do kina. Pokud bude pěkné počasí, pojedeme na výlet. Jirku požádáme, aby se omluvil mamince. I když jsem se na písemku učila, neuspěla jsem. Sešli jsme se tam, kde určil pan učitel. Rybník byl, jako by ho někdo nabarvil. Uviděl jsem Pavla, jak se řítí z kopce dolů. Byl promoklý tak, že měl vodu až na kůži. Když přišel domů, vypracoval úkoly. Udělal to tak, jak nejlépe dovedl. Obdivoval písničku, kterou poslouchal z rádia. Nepřišel na schůzku, protože neměl čas.

Řešení Kdo lže, ten krade. – I. V podmětná, II. H, Lhář krade. Matka mi dovolila, že mohu jít do kina. - I. H, II. V předmětná, Matka mi dovolila jít do kina. Pokud bude pěkné počasí, pojedeme na výlet. - I. V příslovečná podmínková, II. H, Za pěkného počasí pojedeme na výlet. Oblékl si svetr, aby mu nebyla zima. – I. H, II. V příslovečná účelová, Oblékl si svetr pro teplo. I když jsem se na písemku učila, neuspěla jsem. – I. V příslovečná přípustková, II. H, I přes učení jsem neuspěla. Sešli jsme se tam, kde určil pan učitel. – I. H, II. V příslovečná místní, Sešli jsme se na určeném místě. Rybník byl, jako by ho někdo nabarvil. – I. H, II. V přísudková, Rybník byl nabarvený. Uviděl jsem Pavla, jak se řítí z kopce dolů. – I. H, II. V doplňková, Uviděl jsem Pavla řítícího se z kopce dolů. Byl promoklý tak, že měl vodu až na kůži. – I. H, II. V příslovečná měrová, Byl promoklý na kůži. Když přišel domů, vypracoval úkoly. – I. V příslovečná časová, II. H, Po příchodu domů vypracoval úkoly. Udělal to tak, jak nejlépe dovedl. I. H, II. V příslovečná způsobová, Udělal to nejlépe podle sebe. Obdivoval písničku, kterou poslouchal z rádia. – I. H, II. V přívlastková, Obdivoval písničku z rádia. Nepřišel na schůzku, protože neměl čas. – I. H, II. V příslovečná příčinná, Nepřišel na schůzku kvůli nedostatku času.

CITATCE TEXT JE DÍLEM AUTORA