Aktivita č.5: Tajemství chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
Advertisements

Základní podmínka života
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
zpracovaný v rámci projektu EU
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Voda a její okolí.
Metody dělení složek směsí
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
podmínka života na Zemi
Chemické prvky-nekovy č.2
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Chemické prvky-nekovy č.1
Roztok, hmotnostní zlomek
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2 Autor: Lenka Poláková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní vzdělání - 2. stupeň
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Typy chemických reakcí
Výpočty z chemických rovnic
Voda Veronika Drzková, 2.E.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Druhy vod.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Voda a vzduch = základ života
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
VODA Kateřina Beranová.
Voda Co o ní víme?.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Co to vlastně voda je? Je to chemická sloučenina vodíku a kyslíku. Se vzduchem tvoří základní podmínky pro existenci života na Zemi. Je to chemická sloučenina.
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Voda a vzduch.
VODA – DĚLENÍ A ČISTIČKY VODY
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 6 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Druhy vod Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Základní podmínka života
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Opakování voda, vzduch.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
RZ RZ v ní životVznikl v ní život Koloběh vodyKoloběh vody „obnovitelná“látka Kolem řekKolem řek vznikaly osady a města Civilizace.
VODA.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
H 2 O - vlastnosti : - nejrozšířenější sloučenina kyslíku - dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku - je jednou z nejstálejších sloučenin - rozklad vyžaduje.
Voda Mgr. Helena Roubalová
1 VODA Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace VODA / DUM/ VYDMUCHOV/ OWCZARZOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 010 Autor:
VODA vodárna a čistírna odpadních vod Jaké existují druhy vod dle obsahu nečistot? pitná - musí být zdravotně nezávadná - získává se z podzemí či úpravou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VODA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Druhy vod.
3.2 Není voda jako voda Vodu člověk využívá k nejrůznějším účelům. Podle toho rozlišujeme vodu na pitnou, užitkovou a odpadní. PITNÁ VODA - zdravotně.
Transkript prezentace:

Aktivita č.5: Tajemství chemie ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Voda a druhy vod Aktivita č.5: Tajemství chemie Prezentace č. 4 Autor: Jana Horáková

Osnova Životodárná kapalina Druhy vod - podle obsahu nečistot - podle obsahu minerálních látek Skupenství vody Změny skupenství vody Voda jako rozpouštědlo ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Životodárná kapalina Bez vody není možný život, víte proč? Co je hydrosféra? Dokážete vysvětlit koloběh vody v přírodě? Vypočítejte hmotnost vody ve Vašem těle, víte-li, že zaujímá 60% hmotnosti organismu. Vody v řekách a jezerech obsahují průměrně 0,05% rozpuštěných látek. Vypočítejte hmotnost látek rozpuštěných v 1 kg této vody. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Řešení: 0,5g (1)

Druhy vod – dělení podle obsahu nečistot Pitná voda zdravotně nezávadná (nezpůsobuje poruchy zdraví a onemocnění ani při dlouhodobém užívání) získává se z podzemní vody nebo úpravou povrchové vody (desinfekce ozonem, chlorem, UV zářením) používá se denně na: pití, vaření, mytí nádobí, úklid, praní, koupání, WC, ostatní… spotřeba vody na jednoho obyvatele je asi 400l. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (5)

Druhy vod – dělení podle obsahu nečistot Užitková voda neobsahuje látky poškozující lidské zdraví čerpá se z podzemních i povrchových zdrojů použití: úklid, praní, koupání, zalévání, napájení zvířat, průmysl nesmí se používat: pití, příprava potravy (ani po převaření), mytí nádobí ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (4)

Druhy vod – dělení podle obsahu nečistot Odpadní voda voda znečištěna činností člověka (odpadní voda z domácností, průmyslu, zemědělství, laboratoří, škol, institucí) před vypuštěním do řeky se musí vyčistit (Čistírna odpadních vod) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 ČOV Hranice (3)

Druhy vod – dělení podle obsahu minerálních látek Destilovaná voda čirá, bezbarvá kapalina, bez chuti a zápachu Ttání = 00 C , Tvaru= 1000 C (při normálním tlaku 101 325 Pa) Hustota ρ= 1g/cm3 (při t= 40C je hustota největší) - použití: laboratoře, chladiče a akumulátory automobilů, napařovací žehličky - získává se: destilací pitné vody ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (6)

Druhy vod – dělení podle obsahu minerálních látek Měkká voda obsahuje velmi málo rozpuštěných látek (0,05%) voda dešťová, voda v potocích a řekách Tvrdá voda - obsahuje rozpuštěné minerální látky (rozpuštěné vápenaté a hořečnaté soli) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (7)

Druhy vod – dělení podle obsahu minerálních látek Minerální voda obsahuje větší množství rozpuštěných minerálních látek a plynů (oxid uhličitý) využívají se v lázeňství (léčebné účinky minerální vody) Znáte naše nejbližší lázně a jaké nemoci se zde léčí? ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (8)

Skupenství vody Voda se vyskytuje ve 3 skupenstvích: pevné - sníh, led Led má nižší hustotu něž kapalina (led plave na vodě), při tuhnutí vody dochází ke zvětšení objemu o 10% kapalné - pitná voda, minerální voda, mořská voda… (oceány, moře, voda povrchová a podzemní) plynné – vodní pára – součást vzduchu, je neviditelná, ovlivňuje počasí a podnebí, nejvýznamnější skleníkový plyn, 3% vodní páry při hladině moří a u ledovců, množství proměnlivé a závislé na okolní teplotě. Kondenzací vodní páry vznikají oblaka, mraky, dešťové a sněhové srážky. (2) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Změny skupenství vody ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Voda Vodní pára Led ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Voda jako rozpouštědlo Voda je polární rozpouštědlo = rozpouští anorganické a organické látky ve skupenství pevném, kapalném a plynném za vzniku vodných roztoků. Úkol: Určete, která látka se ve vodě rozpustí: (odpověď zdůvodněte) sůl, sklo, cukr, korek, železo, plast, olej, líh, bavlna, ropa, dřevo, kyslík. Řešení: sůl cukr líh kyslík ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Zdroje Knihy: Beneš, Pavel, Pumpr, Václav, Banýr, Jiří. Základy chemie 1 pro 2.stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha : FORTUNA, 1993. ISBN 80-7168-720-0. Obrázky: Obrázky nalezeny pod licencí Creativ Commons nebo Public domain. 1. www.wikipedia.org. Water drop. [Online] 2. 6 2008. [Citace: 9. 9 2013.] http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Water_drop_001.jpg. 2. snowflakesWilsonBentley. www.wikipedia.org. [Online] 9. 12 2010. [Citace: 10. 9 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SnowflakesWilsonBentley.jpg. 3. www.vakprerov.cz. [Online] [Citace: 10. 9 2013.] http://www.vakprerov.cz/files/vak/big/covhran2.jpg. 4. Frettie. http://commons.wikimedia.org. [Online] 18. 4 2009. [Citace: 14. 9 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pump_to_non-drinking_water_in_T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D,_Czech_Republic.jpg. 5, 6, 7, 8: Vlastní tvorba ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293