Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak ovlivňuje můj život současná technika
Advertisements

Můžeme číst Bibli od První knihy Mojžíšovy až po Zjevení a nenalezneme jediného řádku, který by opravňoval k svěcení neděle. Písmo svaté přikazuje zachovávání.
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
VÍTAJÍ VÁS VESMÍRNÍ LIDÉ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Projektová dynamika II RNDr. Jiří Weinberger, TIMING Praha 28. Března 2008.
Zlepšování jakosti.
Jan Vokál Michal Štrympl Fyzikální seminář Všichni známe Chucka Norrise (přesto zkoušeli jste se někdy zamyslet nad věcmi, které o něm slýcháte?)
Každé ráno začíná život....
Dětský svět Dětské naivní teorie
Dokáže člověk vytvořit něco tak dokonalého jako je příroda ? …snad možná hudbu..
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
VY_32_INOVACE_28-17 Antická filosofie Skepticismus.
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Mikroekonomie I Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Učíme se mluvit neboli komunikovat
Cvičení - Úvod do studia ekonomické teorie
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úsměv je levnější než elektřina a dává více světla.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
V životě nemůže být každý hrdinou, ale každý může zůstat člověkem... ale každý může zůstat člověkem...
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
Podnikatelský nápad, vize, mise
Moje záliby Přemýšlení Kateřina Veverková
Měkké systémy.
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Checklandova metodologie
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Husserl.
Virtuální realita.
Metodologie měkkých systémů
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Sociologie ?.
Modely mentální retardace
Redefinice společnosti vědění V posledních letech pokusy o redefinici. Dva základní poznatky: 1. vědění není statické, ale dynamické 2. jednotlivé společenské.
JAK SE LIDÉ UČÍ. Následuje 40 výroků. Zamyslete se, prosím, nad každým z nich. Pokud s ním souhlasíte, zapište číslici 1 do tabulky. Pokud ne, zapište.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
25 / 1 / 2011.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FILOsOFIE A VĚDA.
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
Studuj na… Studuj na ISŠ Na Karmeli, Mladá boleslav
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
pak musíme ještě dnes se židy a adventisty světit sobotu místo neděle.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
VÍTAJÍ VÁS VESMÍRNÍ LIDÉ
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_73
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Metodologie měkkých systémů
Praktická metodologie vědy 2016
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Komunikace.
Zdálo se mi, že jsem měl rozhovor s Bohem ...
Přeji krásný den... Pro Tebe.
Kosmické rovnice Zapni zvuk a klikej.
Transkript prezentace:

Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální botaniky AV ČR, v. v. i.

Co je pro vědu typické? - hlavně způsob myšlení Věda je metoda, jak získávat informace o světě a jak se ve světě vyznat

Jak věda funguje?

Mýtus 1: Věda zjišťuje pravdu o světě. Skutečnost: Vědci zkoumají svět a vymýšlejí teorie, jak svět funguje.

citlivka (Mimosa sp.) – listy ve dne

citlivka (Mimosa sp.) – listy v noci

dobrá vědecká teorie musí: - být vyvratitelná - být v souladu se všemi známými fakty - vysvětlovat pozorování co možná nejjednodušším způsobem - být lepší než předchozí teorie

Mýtus 2: Vědci jsou příliš konzervativní a neradi přijímají nové myšlenky. Skutečnost: Vědci jsou velmi kreativní lidé, ale nemohou měnit své teorie každý den.

kvetení tabáku Maryland Mammoth – naprostá záhada foto J. Matoušek

kvetení tabáku Maryland Mammoth – vyřešeno už Sherlock Holmes říkal: vyloučíme-li na základě faktů všechno ostatní, to co nám nakonec zůstane musí být nutně pravda, ať už vypadá jakkoli málo věrohodně foto M. Kolářdlouhý denkrátký den

Mýtus 3: Vědecký pokrok stojí na geniálních jednotlivcích. Skutečnost: Věda je kolektivní činnost.

Co pro nás může věda udělat? A co ne?

Mýtus 4: Věda by měla dávat definitivní odpovědi. Když vědci něco objasní, mají být jejich vysvětlení pravdivá bezezbytku a napořád. Skutečnost: Vědci se pravdě spíš jen přibližují. Budoucí objevy mohou přinést nové informace, které vědce přimějí pozměnit názory.

Mýtus 5: To, o čem dnes byla zatím řeč, je šokující! Věda by přece měla být neomylná – jinak nemá smysl. Skutečnost: Věda nemůže být neomylná. Přesto je věda nejlepší způsob, jak se vyznat ve světě kolem nás.

Mýtus 6: Vědecké poznatky mohou rozhodnout, co je správné. Skutečnost: Věda nám může jen poskytnout informace. Co je správné nebo morální, o tom musíme rozhodnout jinak.

Mýtus 7: Věda by měla objasnit smysl našeho života. Když ho objasnit neumí, je to špatná věda. Skutečnost: Věda svět a místo lidí v něm jen popisuje. Smysl života musíme hledat jinde.

Co věda dokáže: 1) Předpovídat (s rozumnou přesností) budoucnost a následky toho, co plánujeme udělat. 2) Díky jejím poznatkům můžeme vytvořit spoustu užitečných věcí. 3) Dává nám dobrý pocit, že rozumíme světu.