GEOBOTANIKA & PŮDY Zdroj: www.botany.cz Petra Polická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické indikátory
Advertisements

Nejdůležitější abiotické faktory
Půdy:.
EKOLOGIE.
Vznik, složení a význam půd
Významné rostliny pískoven a lomů základní úroveň 12 druhů.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Abiotické podmínky prostředí
M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdy jsou všude kolem nás.
Biotické faktory prostředí
Biotopy ČR.
Ekologické aspekty liniových staveb
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Tundry a polární oblasti
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
Půdní typy v ČR.
Složky krajiny a životní prostředí
Lesnická geologie a pedologie
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zpracoval: Štěpán Sýkora a Lukáš Humplík.  svrchní část zemské kůry  je prostoupená vodou, vzduchem, a organismy  vzniká procesem pedogeneze pod vlivem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Rašeliniště x Písečný přesyp
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Působení ekologických faktorů
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
PŮDOZNALSTVÍ.
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
Působení ekologických faktorů
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ekologie – abiotické faktory Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/19 Šablona: III/2.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Co je to mokřad, význam, mokřady ČR
TAJGA Váňová Stanislava.
Rozpustné soli v půdách
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
RNDr. Martin Culek, Ph.D. Geografický ústav MU, Brno
Mohelenská hadcová step
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Působení ekologických faktorů
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Obnova veřejné zeleně Libčice nad Vltavou
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Náplň a význam fytocenologie
Půdy.
Šablona III/2 Tundra a lesotundra
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

GEOBOTANIKA & PŮDY Zdroj: www.botany.cz Petra Polická 2012, AMH

GEOBOTANIKA („ekologická botanika“) => zkoumá vztahy prostředí a rostlinných společenstev na různých úrovních (od vnitřních složek rostlin po jejich široké okolí) geobotanika pohlíží na rostliny přes vztahy k (Kovář, 2002): prostředí na stanovišti (vliv ekologických faktorů – režim tepla, světla, vody, půdy, … ) sobě navzájem (společná existence – vzájemné vyloučení) prostoru (typ výskytu v geografických souřadnicích) času (typ výskytu v následnosti) doprovodné disciplíny - geologie, pedologie, geomorfologie, klimatologie, geografie, paleobotanika, zoologie atd.

PŮDA A ROSTLINY ROSTLINA = modulární organismus (meristematická pletiva) X ČLOVĚK = unitární organismus (malá variabilita) velká přizpůsobivost rostlin na působení vnějších vlivů významný vztah rostlin a půdy (voda, živiny) možnost zpětného posuzování vlastností prostředí na základě výskytu rostlinných druhů a společenstev (ne jedinců!) půda v sobě integruje dlouhodobý vývoj lokality a okolí edafické faktory působí na rostliny: FYZIKÁLNÍMI VLASTNOSTMI (zrnitost, propustnost, pórovitost, teplotní režim,…) CHEMICKÝMI VLASTNOSTMI (minerální síla půdy, obsah některých prvků a jejich sloučenin, půdní reakce,…)

ZRNITOSTI PŮDY: PETROFYTY = žijí na skalním podkladě LITOFYTY – pouze na povrchu (řasy, lišejníky, mechy) CHASMOFYTY – využívají skalních puklin se zadrženou jemnozemí (tařice skalní) PSAMOFYTY = písčité půdy, stabilizační orgány, přizpůsobení výkyvům vodního režimu (Stř. a J Morava - paličkovec šedý, smil písečný, kavyl písečný) PELOFYTY = půdy s vysokým podílem jílovitých částic, časté zamokření, nedostatečná provzdušněnost (mochna bílá), trvalé zamokření = hygrofytická vegetace (olše, vrba, ostřice) Tařice skalní Paličkovec šedý Mochna bílá Olše lepkavá Zdroj: botany.cz, wikipedia.org

CHEMISMUS A VODNÍ REŽIM PŮDY: Vřes obecný SILIKOFYTY = silikátové horniny (žuly, ruly), často kyselá půdní reakce a nenasycený sorpční komplex – převážně acidofyty (vřesoviště, druhy kyselých smrčin a acidofilní trávy – smilka tuhá, metlice křivolaká) ACIDOFYTY = druhy zamokřených a mokřadních prostředí rašeliniště, slatiniště, bažiny, močály, … (rašeliník, vlochyně, zakrslá bříza, masožravé rostliny (kořist – fosfor!) + adaptace na sezónní zaplavování Zdroj: www.garten.cz Smilka tuhá Rosnatka okrouhlolistá Rašeliník třásnitý Vlochyně bahenní Zdroj: www.botanyliberec.cz Zdroj: botany.cz

CHEMISMUS PŮDY: KALCIFYTY = neurofyty až alkalofyty, substráty bohaté na CaCO3, půdní reakce dle obsahu CaCO3 neutrální až silně vápnitá (pěchava vápnomilná, kostřava walliská, lomikámen vždyživý, dub pýřitý = šípák, sleziník zelený) Lomikámen vždyživý Dub pýřitý - šípák Sleziník zelený Zdroj: botany.cz, www.biolib.cz Pěchava vápnomilná Kostřava walliská

CHEMISMUS PŮDY: NITROFYTY = zvýšený podíl nitrátů v půdě – některé části mořského pobřeží (hnízdiště ptáků), rumiště, lesní paseky, pole, okraje cest, lesy v nivách (kopřiva dvoudomá, merlík všedobr, hluchavka bílá, vlaštovičník větší, lopuchy) Kopřiva dvoudomá Merlík všedobr Hluchavka bílá Zdroj: botany.cz

CHEMISMUS PŮDY: HALOFYTY = alkalofyty – půdy se zvýšenou koncentrací rozpustných solí (NaCl, MgCl2, Na2SO4, Na2CO3) => mořská pobřeží + aridní oblasti (solné pouště, stepi, slaniska), okolí vývěrů minerálních vod, antropogenně ovlivněné => ztížení příjmu vody pro rostliny – změny osmotické rovnováhy => mechanismy k regulaci příjmu solí (vylučování specializovanými anatomickými útvary – hromadění vody - sukulence rostlinného těla) (Spartina, slanorožec bylinný – salicornia herbacea + dřeviny Saxauly + vegetace mangrovů) ČR - solnička podmořská , slanobýl ruský – rumoviště, železniční stanice, písky, slaniska, výsypky,.. hlavně J Morava + Mostecko (sušší oblasti)

Zdroj: botany.cz Zdroj: britannica.com

Haloxylum persium – saxaul (Centrální Asie) Mangrove (Indie) Zdroj: en.wikipedia.org Haloxylum persium – saxaul (Centrální Asie) Zdroj: wildflowers.co.il

CHEMISMUS PŮDY HADCE (SERPENTINITY) = silně bazické horniny bohaté na hořčík s nízkým obsahem důležitých živin (Ca, P, N) snadno se přehřívají - teplé a suché mikroklima nízký obsahu hliníku => pomalá tvorba jílu => vysoká erodibilita a mělkost půd + nízký přísun srážek => negativní dopad na mnoho druhů rostlin často stanoviště pro vegetaci výrazně odlišnou od okolí (endemické a vzácné druhy) =>SERPENTINOFYTY nedostatek živin + specifické klima – nanismus (sleziník hadcový a podmrvka hadcová)

NPR MOHELENSKÁ HACOVÁ STEP Podmrvka hadcová Zdroj: botany.cz Sleziník hadcový

PŮDNÍ KATÉNA DOKUČAJEV – vliv topografie na distribuci materiálu Zdroj: převzato z přednášek Fyzická geografie Asie, Přf UK

ZDROJE: Botany.cz: [http://botany.cz/] HORNÍK a kol. (1986): Fyzická geografie II. Státní pedagogické nakladatelství Praha, s. 319. HUGGETT, R. J. (1995): Geoecology. An evolutionary approach. Routledge., London and New York, p. 320 JENÍK, J. (1972): Obecná geobotanika. Úvod do nauky o rostlinstvu. Státní pedagogické nakladatelství Praha, s. 301. KOVÁŘ, P. (2002): Geobotanika. Úvod do ekologické botaniky. Karolinum, Praha, s. 104. KRIŠTÍN a kol. (1985): Nauka o prostředí rostlin. Státní zemědělské nakladatelství Praha, s. 388. KUHN, F. (1978): Botanika – Speciální botanika a geobotanika. Skriptum. Státní pedologické nakladatelství Praha, Vysoká škola zemědělská v Brně, s. 144. Přednášky z předmětu Fyzická geografie Asie (2008). Přf UK Praha.

Prosopis tamarugo DĚKUJI ZA POZORNOST Zdroj: http://nnb.myspecies.info