LOGISTIKA A TEORIE SYSTÉMY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Organizační struktury
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Ekonomika informačních systémů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Předmět: Řízení podniku 1
Tvorba variant technologických pracoviš ť ve tvá ř ení a jejich ekonomické hodnocení Historický vývoj produktivity práce ve tváření: A) Mechanizace Systémy.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
MARKETING.
LOGISTICKÝ MANAGEMENT
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Prosperita organizace
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Integrace logistických služeb
STRATEGIE ZMĚNY 1. Model diagnózy podniku 2. Strategie změny 3. Procesně orientovaný přístup.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Management - Organizování
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Model strategie marketingového mixu
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Výrobní faktory v podniku
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
ZÁKLADNÍ POJMY VE SKLADOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Téma 13: Finanční plánování
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
FUNKCE DOPRAVY V LOGISTICE Logistická doprava  Dopravní systém, který vyhovuje logistickému řízení oběhových procesů, označujeme jako logistickou dopravu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Vnější a vnitřní kontrola
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Digitální učební materiál
Ekonomika malých a středních podniků
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

LOGISTIKA A TEORIE SYSTÉMY LOGISTICKÝ SYSTÉM VLASTNOSTI LOGISTICKÉHO MULTISYSTÉMU STRATEGIE LOGISTICKÉHO SYSTÉMU

Znaky nového pojetí logistiky Logistika se stává součástí podnikové strategie Logistika se podílí na dotváření metodologie formulace strategie firmy ve smyslu: Časově podmíněného umísťování zdrojů (nutná podmínka pro to, aby se dodání zboží uskutečnilo dle zákazníka) Harmonizování činnosti (vyžadujících rozdílný předstih)

Logistické služby – součást „Služby zákazníkům“ Logistické služby jsou stále významnějším nástrojem k dosažení vyšší konkurenceschopnosti Logistické procesy jsou všeobecně akceptovány a chápány jako ucelený logistický systém na bázi logistických řetězců Zvětšuje se rozsah i hodnota zpětné logistiky

Klasické vztahy nahrazuje tvorba partnerství - dlouhodobá integrace podniků zúčastněných v LŘ Probíhá změna kompetencí logistických specialistů – jsou připravování na řešení logistiky komplexně Změny v logistickém myšlení manažerů se vyznačují novými rysy

LOGISTICKÝ SYSTÉM Systémový přístup - charakterizován jako způsob myšlení, spočívající v komplexním chápání jevů v jejich vnitřních a vnějších souvislostech ( opak mechanického přístupu). Filosofické základy spočívají: celostním vidění neustálém pohybu, přeměn jednotlivých části reality komplexnosti

LOGISTICKÝ SYSTÉM představuje účelné uspořádání množiny všech technických prostředků, zařízení, budov, cest a pracovníků podílejících se na uskutečnění funkcí (činností) logistických řetězců můžeme považovat za zvláštní druh systému tzv. MULTISYSTÉM ve smyslu množiny systémů definovaných na jednom logistickém objektu podle různých hledisek.

CHARAKTERISTIKA LOGISTICKÉHO MULTISYSTÉMU Dynamický -měnící se v čase Samoorganizující - schopnost zlepšovat vlastní strukturu a organizaci v zájmu dosažení vyšší kvality systému Samoopravující se - schopnost nahradit své již nevyhovující vazby a prvky rezervními Otevřený - vybavený vstupy a výstupy(stochastický) S cílovým chováním ekonomického typu

STRUKTURA A CHOVÁNÍ (LS) Struktura - tvoří množina prvků a vazeb mezi nimi ( vazby jsou hmotně energetické a informační) Chování - rozumíme způsob realizace cílů systému kterými mohou být: posílení a upevnění pozice podniku na trhu optimalizace logistického výkonů se složkami logistické služby a log.náklady musí být odvozeny od podnikových cílů

DEKOMPOZICE LOGISTICKÉHO SYSTÉMU Systém technicko - technologický - funkcí je realizace netechnologických operací, jejíchž převážná část spočívá ve změně místa pasivních prvků. Prvky systému jsou: technické prostředky a zařízení, budovy, dopravní komunikace.

Systém řízení - uskutečňuje proces logistického řízení tj. Účelné působení řídícího subjektu (systému) na systém technicko-technologický, s cílem vyvolat takové chování jenž vede k dosažení konečného efektu s minimální potřebou času a co největší hospodárnosti

Vazby jsou toky informací zprostředkované nosiči informací. Systém informační - smíšený systém pořizující, zpracovávající, přenášející a uchovávající informace pro potřeby systému řízení. Požadavky na systém jsou: - poskytovat informace na potřebném místě, potřebném čase ve správné formě a rozsahu. Prvky jsou technické a pomocné prostředky, zařízení a lidé sloužící uvedenému účelu. Vazby jsou toky informací zprostředkované nosiči informací.

Systém komunikační – představuje: soustava technických prostředků a zařízení přenosové,organizační,automatizační a výpočetní techniky a lidí, sloužící potřebám informačního systému

VLASTNOSTI MULTISYSTÉMŮ Integrace systému – proces v němž dochází spojováním(sdružováním) prvků a vazeb systémů a sjednocování jejich vlastností a parametrů. Tím dochází ke zlepšení konzistence a homogenity systému.

Tím je zaručena zvýšená odolnost, soudržnost a homogenita. Konzistence systému – (hustota pevnost, vytrvalost), vlastnost spočívající v plném kvantitativním a kvalitativním sladění prvků a vazeb, cílů a funkcí, včetně vlastností a parametrů. Tím je zaručena zvýšená odolnost, soudržnost a homogenita.

Homogenita systému – (stejnorodost), vlastnost, spočívající v účelovém odstranění: různorodosti, logické rozpornosti a neadekvátnosti prvků, vazeb, cílů a funkcí systému nesouladu ve vlastnostech a parametrech.

Změny nevedou k rozpadu systému. Soudržnost systému – vlastnost systému a rovněž schopnost přizpůsobovat se změnám. (Změna v jedné části systému vede ke změnám v dalších částech systému). Změny nevedou k rozpadu systému.

PŘÍKLAD – řešení technicko-technologického systému Reorganizace netechnologické transformace velkoobchodního skladu pro zásobování 300tis. Obyvatel města , pro síť 477 až 949 maloobchodních prodejen Nesladěnost aktivních prvků log.řetězce ( výrobních a balících linek, manipulační techniky, skladových regálů apod.) Nesladěnost pasivních prvků log.řetězce ( základních a odvozených manipulačních jednotek

Formou modelování byly simulovány důsledky postupného odstraňování těchto rozporů Cílem je: růst integrace, konzistence a homogenity systému. MODEL 1 ( výchozí model) – simulována situace kdy výrobci dodávali zboží (z důvodu, že nevyhovovalo pro průtok skladem – nadměrná výška, hmotnost, půdorysný přesah) : část volně loženého část paletizováno V důsledku této situace byl ve skladovém hospodářství vysoký podíl ruční práce

Model 2 – (srovnávací model) výrobci dodávali do skladu všechno zboží paletizováno. Tím klesl podíl vynucené ruční práce. Model 3 – (srovnávací model – optimální situace) Všechno zboží paletizováno Všechny palety vyhovovaly průtoku skladem Palety byly vytvářeny ze základních manipulačních jednotek vhodných pro ruční manipulaci Tyto jednotky představovaly minimální objednací a odběrné množství

POROVNÁNÍ VÝSLEDKŮ Porovnání provádění operací technickými prostředky a ručně: Model 1 1 : 8,89 Model 2 1 : 5,70 Model 3 1 : 4,70 Porovnání potřeby času na činnosti, z nich odvozena potřeba pracovní síly a vypočteny náklady na mzdy Model 2 úspora 74,63% Model 3 úspora 86,76% Efektivnost systému vzrostla

DALŠÍ ČLENĚNÍ - LS Makrologistický systém – systém překračující hranice podniku, většinou na úrovni určitého státu nebo několika státu Mikrologistický systém – zabývající se pohybem zboží uvnitř určitého podniku Metalogistický systém – soubor logistických systémů, které se týkají pouze určitého podniku, ale překračují hranice jeho činnosti např. speditérské firmy

SUBSYSTÉMY V LOG. SYSTÉMU MŮŽEME URČIT NAPŘ. TYTO SUBSYSTÉMY: ZÁSOBOVÁNÍ DOPRAVA VÝROBA DISTRIBUCE SKLADOVÁNÍ A BALENÍ APOD. MEZI TĚMITO SUBSYSTÉMY(ÚSEKY) PROBÍHAJÍ – HMOTNÉ A INFORMAČNÍ TOKY, KTERÉ JSOU VELMI ÚZCE SPOJENY

ZNAKY HOSPODÁRNÝCH LOGISTICKÝCH SYSTÉMU Pružné technologie – přizpůsobit tržním změnám Zákaznicky orientovaná firma – tzn. procesy orientované na zákazníka Učící se organizace – ochota vzdělávání, využití permanentní změny chyba podněcuje změnu Výsledek orientovaný na výkon Podniková kultura orientovaná na pracovníka – podpora komunikace a prostor pro vlastní zodpovědnost Změny v organizaci práce – osobní rozvoj, práce v týmu, zvětšení času využití, pobídkový systém

STRATEGIE CHOVÁNÍ LOGISTICKÉHO SYSTÉMU OBECNÉ SCHÉMA PLÁNOVACÍHO PROCESU CÍLE STRATEGIE TAKTIKA PLÁNY REALIZACE KONTROLA

STRATEGIE A TAKTIKA STRATEGIE: je soubor alternativních rozhodnutí pro fungování a chování logistického systému v různých možných situacích jejichž účelem je dosažení žádoucího cíle systému. TAKTIKA : popis způsobů jak má systém realizovat jednotlivé kroky strategie

TYPY STRATEGICKÉHO MYŠLENÍ NÁKLADOVÁ PRIORITA : firma usiluje o dosažení nejnižších nákladů na výrobu a distribuci. DIFERENCIACE : firma se soustřeďuje na dosažení dokonalého výkonu v oblasti přínosu pro zákazníka. (servis) OHNISKO SOUSTŘEDĚNÍ : firma se zaměří na jeden či více úzkých segmentů trhů místo aby usilovala o celý trh

PŘÍSTUPY K TVORBĚ STRATEGIE 1.PŘÍSTUP – vychází ze silných stránek podniku a na nich staví další vývoj. Odpovídá na otázku“Co umíme lépe než ostatní“ tomu hledá odpovídající oblasti, trhy nebo výrobky. Tento přístup: - přizpůsobuje cíl zdrojům - krátkozraký

2.PŘÍSTUP: Ptá se na otázku „ Čím se chceme stát, jak by měl náš podnik vypadat v budoucnosti (např.za 10 let)“ Potom hledá cesty a prostředky jak tohoto zformulovaného cíle dosáhnout tzn. zjišťuje nezbytné zdroje, existující silné stránky. Tvůrčím způsobem přizpůsobuje zdroje definovaným cílům Více doporučován

SPRÁVNÁ STRATEGIE PODNIKU MUSÍ SLEDOVAT ÚSPORY ČASU - zvyšování pružnosti v reakci na poptávku SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ – RŮST KVALITY Předpokladem je růst produktivity práce jako základ existence podniku v budoucnosti jako zdroj veškeré ekonomické hodnoty.

Existují 4 rozhodující zdroje, které je třeba důsledně a systematicky řídit: kapitál, materiální aktiva, čas znalosti

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RŮST PRODUKTIVITY PRÁCE Zkrácení průběžné doby – od objednání po dodání zboží zákazníkovi Technologická inovace Nižší zásoby – větší obrátkovost (vyšší prod.práce) Účast pracujících na řízení Vzdělanost pracovníků Zdůraznění funkce nákupu surovin, materiálů, zboží. Soutěže o prodejnost produkce apod.

Zaměřili se strategie logistického systému na zvýšení vnitřní výkonnosti systému vede to k : Zrychlení průtoku zboží (od suroviny po hotový výrobek) v systému až ke konečnému zákazníkovi Snížení zásob Uvolnění kapitálů vázaného v zásobách Poklesu nákladů v systému