Profesní rozvoj učitelů jako nástroj zlepšování výsledků žáků K. Starý Setkání s fakultními školami České Budějovice 17. 12. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě PhDr. Ivana Shánilová, manažerka aktivity.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Informační schůzka ŠANCE – před - po 1. výzvě.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Nové přístupy ke vzdělávání a mezinárodní zkušenosti Institutu pro veřejnou správu Praha PhDr. Zdenka Procházková, MPA Institut pro veřejnou správu Praha.
Učitelé pro učitele UPROU ( ). UPROU  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem (75%) a státním rozpočtem ČR (25%).  OP RLZ.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Podpora profesní spolupráce ve škole
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Aktuální informace o stavu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
IP Alena Kopáčková (DFP)
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Profesní rozvoj učitelů jako nástroj zlepšování výsledků žáků K. Starý Setkání s fakultními školami České Budějovice

Obsah přednášky Příklad spolupráce v projektech Výzkum profesního rozvoje učitelů Závěry a doporučení Diskuse

Činnost UK PedF ÚVRV Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (UK + MUNI, do r. 2011) Odborný časopis Orbis scholae od r Vychází 3x ročně (jedno číslo v AJ) Monotematická čísla např. 3/2008 Škola jako učící se organizace Plné texty dostupné na:

Projekt PedPsy UK, JČU, ZČU, TUL „Pedagogické dny“ Vašutová, J. Vzděláváme budoucí učitele : Nové trendy k pedagogicko-psychologické přípravě učitelů. Praha : Portál, 2008.

Projekt INOSKOP spolupráce s 12 pražskými školami Semináře (jednodenní pravidelné a výjezdní dvoudenní pro 3 „sborovny“ - Pedagogika ve škole ) Konference - sborník Pedagogický rozvoj školy Kniha Učitelé učitelů : Náměty na vzdělávání vlastního učitelského sboru.

Resortní výzkum pro MŠMT Zadání: Metodická podpora učitele, nové organizační formy práce směřující k postupnému přechodu k vzdělávacím strategiím, které naplňují individuální rozvoj potřeb žáka. Podpora systému Učící se škola. Výstup: Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K., Schollert, R. Podpora práce učitelů : Profesní rozvoj učitelů jako prostředek ke zlepšování výsledků žáků. Praha : Karolinum, 2011.

Doporučení Rady EU pro EK a národní vlády k profesnímu rozvoji učitelů (2009): vysoce kvalitní programy vzdělávání učitelů pravidelné posuzování individuálních potřeb profesního rozvoje učitelů všichni noví učitelé by se měli zúčastnit programu zaškolení rozšířit možnosti výměny zkušeností mezi učiteli a řediteli na vnitrostátní a mezinárodní úrovni

Doporučení Rady EU (2009): Přezkoumat úkoly vedoucích pracovníků škol a zajišťování jejich podpory, zejména s cílem ulehčit jejich pracovní úkoly administrativní povahy, aby mohli zaměřit pozornost na vytváření celkových podmínek pro výuku a přispívat k vyšší úrovni dosahovaných výsledků. (Úřední věstník Evropské unie. 2009/C)

Analýza plnění strategických cílů Národního programu rozvoje vzdělávání - Bílé knihy „je nutné nově koncipovat vysokoškolskou přípravu učitelů i jejich další vzdělávání, systematicky podporovat jejich práci, zvyšovat jejich motivaci pro angažování se v osobním rozvoji i v rozvoji školy a učinit učitelskou profesi přitažlivou.“ (BK 2001) „chybí explicitní upřesnění toho, co očekáváme od učitelů, jakou práci a v jaké kvalitě mají zvládnout.“ (Analýza BK 2009).

Mezinárodní výzkum OECD TALIS 2009 Teaching and Learning International Survey ve 24 zemích (bez ČR) Dotazníkové šetření mezi učiteli Výstupy: – Technical Report 2008 – Thematic report on Teachers´ Professional Development

Oblasti, ve kterých učitelé vyjadřují nejsilnější potřebu profesního rozvoje (seřazené sestupně): 1.Vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2.ICT dovednosti 3.Zvládání žáků s výchovnými problémy 4.Výukové strategie 5.Oborové znalosti 6.Poradenství žákům 7.Standardy obsahu a výkonu 8.Postupy hodnocení žáků 9.Vyučování v multikulturních podmínkách 10.Řízení třídy 11.Školní administrativa a management

Zapojení učitelů do aktivit profesního rozvoje za období posledních 18 měsíců (OECD TALIS 2009 )

Účast českých učitelů na programech dalšího vzdělávání (alespoň 1 den za poslední 3 měsíce: průměr ostatních 40 % x ČR 30 % - OECD PISA 2000)

Formy profesního rozvoje podle četnosti a vnímané efektivity (TALIS 2009) 1.Neformální rozhovory na pracovišti přispívající ke zdokonalování výuky 2.Kurzy a workshopy dalšího vzdělávání 3.Samostudium odborné literatury vztahující se k výkonu profese učitele 4.Konference a odborné semináře o vzdělávání 5.Zapojení do sítí profesního rozvoje 6.Akční výzkum (individuální i skupinový) 7.Mentoring nebo kolegiální hospitace 8.Návštěvy v jiných školách 9.Kvalifikační studijní program y

Aktuální výzkumy v ČR UIV – rychlá šetření Factum Invenio – dotazníkové šetření McKinsey – přehledová studie ÚVRV – kvalitativní studie

Odhad podílu učitelů na DVPP podle druhu školy (UIV 2010)

Factum Invenio 2009: Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků… pedagogu?source=rss pedagogu?source=rss Kurzy DVPP 9 z 10 učitelů hodnotí je považuje za důležité. 7 z 10 učitelů považuje nabídku za dostatečnou. 6 z 10 se jich aktivně účastní z důvodu: Zvyšování kvality své práce (36 %) (1.st. ZŠ 45 %; JČ 52 %) Obecný zájem o obor (35 %) (G 44 %; ) … Setkání s kolegy, vzájemná podpora (pouze 4 %)

McKinsey 2010: Klesající výsledky českého základního a středního školství : fakta a řešení Za výsledky nejlepších výchovně-vzdělávacích systémů stojí cílenější důraz na kvalitu výuky ve třídách. 67 % učitelů shledává příležitosti ke školení jako uspokojivé, i když pouze 20–35 % učitelů se v posledních dvou letech nějakého školení zúčastnilo, kdežto v zemích EU je to v průměru 40–60 %.

Doporučení McKinsey „učitelé by měli mít více příležitostí k rozvoji svých schopností prostřednictvím profesní spolupráce a sdílení nejlepší praxe.“ (McKinsey, 2010, s. 31).

Výzkum UK PedF ÚVRV Případová studie základních škol – kvalitativní přístup (rozhovory, pozorování, analýza dokumentů) Skupinové rozhovory s řediteli a zástupci středního managementu škol Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., Walterová, E. Česká základní škola : Vícepřípadová studie. Praha : Karolinum, 2010.

ZDROJE DAT A POUŽITÉ VÝZKUMNÉ METODY A NÁSTROJE pozorování ↓ škola učitelé žáci vedení školy ↑analýza dokumentů↑ ↓ dotazování dotazník klimatu třídy indiv. rozhovory rodiče obec veřejnost terénní poznámky záznamové archy pro pozorování výuky ve třídě ŠVPsešity, písemky, apod. videozáznamy výuky ohniskové skupiny dotazník rodiče dotazník klimatu učitelského sboru výsledky v testech výroční zprávy inspekční zprávy autoevaluace

Hlavní zjištění Ve vzdělávacím systému jsou pociťovány vážné strukturální nedostatky: nemotivující kariérní systém a absence činnosti regionálních metodických sdružení. Profesní rozvoj učitelů je ztotožňován hlavně s dalším vzděláváním a podceňuje odbornou spolupráci ve škole. V nabídce programů DVPP převažují krátkodobé akce bez systémového propojení, některé oblasti vzdělávání nejsou nabídkou pokryty.

Závěry a doporučení Za konečný cíl a kritérium posuzování potřebnosti a kvality programů profesního rozvoje považovat učení žáků. Vytvořit kariérní systém, který by umožňoval učitelům profesní růst nejen jako předpoklad pro výkon specializačních činností, ale i v oblasti pedagogického mistrovství při výuce ve třídě.

Závěry a doporučení Profesní rozvoj učitelů je potřeba rozvíjet vyváženě jak z interních zdrojů (pojetí učící se školy), tak pomocí zdrojů externích (vzdělávání na zakázku, poradenské služby). Jako efektivní se jeví oborově specifická podpora (didaktické znalosti učitele) nebo podpora konkrétně tematicky zaměřená.

Otázky, komentáře?