Františka Vrbenská Jiří Polišenský

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VISK 7 J. Polišenský. Historie ochrany knihovních fondů v NK ČR •1994 vznik odboru ochrany knihovních fondů •1995 dokončení Centrálního depozitáře v Hostivaři.
Advertisements

Dokumentace k zajištění BOZP
Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval: Mgr. Pavel Drobil, Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval:
Současný stav přípravy kontaktních míst záchranného systému v oblasti muzeí, archivů, knihoven a památkové péče Vít Richter Národní knihovna ČR Olomouc,
ISAD Cíl: • sjednotit archeologická data vytvořená v projektech výzkumu a vývoje na ústředním pracovišti NPÚ • vytvořit aplikaci na internetu pro komplexní.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Koncepce rozvoje knihoven v České republice 2004 – 2010 a knihovny paměťových institucí PhDr. Zdeňka Friedlová Krajská knihovna Františka Bartoše
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Nové trendy a možnosti v oblasti digitalizace Jiří Polišenský.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Koncepce trvalého uchování knihovních sbírek tradičních i elektronických dokumentů v knihovnách ČR do roku 2010 Bohdana Stoklasová & kol. Národní knihovna.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Spolupráce knihoven paměťových institucí ve Zlínském kraji Jan Kaňka | Krajská knihovna Františka Bartoše Zlín.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Archivnictví a spisová služba
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
AKM'06 Praha NA Nové nástroje pro archivaci webu Ing. Petr Žabička, MZK Mgr. Jan HUTAŘ, NK.
Pracoviště pro dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě (digitální archiv)‏
K postavení muzejních knihoven Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Chudoba jako sociální problém
Dokumentace k zajištění BOZP
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Dějiny a organizace archivnictví v českých zemích v letech
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky Základní informace.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
International Committee of the Blue Shield (ICBS) M Mezinárodní komitét Modrého štítu mezinárodní nevládní organizace afilovaná k UNESCO.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Humanitární pomoc - HZS ČR
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Inventarizace
Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta
Archivní správa sídlo: Ministerstvo vnitra, Milady Horákové 133, Praha 6 1. Oddělení řízení, metodiky a kontroly archivů a spisové služby 2. Oddělení řízení,
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Přehled živelních pohrom
Zvýšení akceschopnosti Policie ČR při řešení mimořádných událostí CZ.1.06/3.4.00/ projekt je realizován z Evropské unie, Evropského.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Františka Vrbenská Jiří Polišenský Knihovny a povodně Františka Vrbenská Jiří Polišenský

Zvládání krizových situací z hlediska zpětných vazeb Reakce na povodně a zpětné vazby Co lze či nelze měřit Porovnání reakcí knihoven a paměťových institucí na rozsáhlé povodně v ČR Doporučení

Úvod Jakékoliv činnosti vyžadují zdroje Znalosti a know how Lidskou práci Finance Prostorové podmínky Víme jak efektivně jsme tyto zdroje využili? Máme dostatek zpětných vazeb o našich činnostech?

Efektivita činností a zpětné vazby Existují mechanismy, které by mohly poskytnout zpětnou vazbu? Efektivita činností se zjišťuje systémem kontrol. Mohou kontroly zajistit úplné vyhodnocení, kompletní zpětnou vazbu? Kontroly posuzují činnosti z formálních hledisek, zda byl respektován nebo porušován zákon při hospodaření se stáním majetkem Ostatní kontroly (např. z hygienické stanice) se zabývají předmětem své specializace Systém kontrol může postihnout jen něco, pro důsledné vyhodnocení prospěšnosti je třeba využívat i jiné zpětné vazby

Povodně a zpětné vazby Krizové události jako živelní pohromy, požáry a havárie vznikají nečekaně a neplánovaně Průběh každé krizové události má individuální charakter a specifické rysy Jaké zpětné vazby by se v oblasti zvládání krizových situací mohly využívat? Vzhledem k charakteru krizových událostí je třeba důsledně vyhodnotit všechny získané poznatky

Měření, statistiky a indikátory Co je možné používat jako indikátory pro měření průběhu zvládání krizové události? Je např. počet zničených/zachráněných knih vhodným indikátorem pro hodnocení? Statistky z povodní je možné využívat, ale je třeba vždy zvažovat individuální okolnosti dané události!

Povodně a reakce na ně Bezprostřední reakce – snahy o řešení situace Aktivity zaměřené na prevenci a osvětu Aktivity zaměřené na získání záchranných technologií, VaV

Situace v ČR Dlouhé období bez povodní Poslední velká povodeň v r. 1965 na jižním Slovensku Poslední povodeň na Vltavě v r. 1954 byla menšího rozsahu Již delší dobu nežijí pamětníci poslední skutečně ničivé povodně na Vltavě (90. léta 19. stol.)

Negativní aspekty situace v ČR Dlouhé období bez povodní způsobilo, že hrozba povodní vymizela z povědomí občanů Falešný předpoklad, že systém přehrad na Vltavě dostatečně před povodní chrání Při lokálních záplavách nebyly způsobeny vážné škody na kulturním dědictví

Povodně v ČR Kromě lokálních záplav došlo v poslední době v ČR k následujícím povodním globálnějšího charakteru: 1997 2002 2006

Povodeň v r. 1997 Povodeň zasáhla většinu území Moravy První rozsáhlá povodeň po dlouhé době Povodeň překvapila obrovskou ničivou silou na horních tocích a beznadějnou neodkladností na dolních tocích a pomalým odtékáním povodňových jezer Povodeň způsobila obrovské hmotné škody (63 mld. Kč) a vysoké ztráty na životech (50 lidí) Povodeň odhalila naprostou nepřipravenost všech složek, institucí a státní správy v centru i regionech

Důsledky povodně v r. 1997 Bylo zasaženo několik desítek knihoven Došlo ke zničení desítek tisíc vzácných nebo čtenářsky významných dokumentů Nejvážnější škodou bylo: zničení celé knihovny (70 tis. svazků) bývalého VÚ kožedělného v Otrokovicích (odborná knihovna evropského významu), zničení vrstvy novodobých dokumentů povinného výtisku ve Vědecké knihovně v Olomouci vážné poškození ornitologické knihovny Okresního vlastivědného muzea J.A. Komenského v Přerově

Reakce na povodeň v r. 1997 Nedostatek informací bránil lepší organizaci záchrany Bylo minimální nebo vůbec žádné technologické zázemí a jen základní povědomí o postupech záchrany postižených dokumentů Přes snahy některých postižených institucí a NK ČR se nepodařilo zamrazit žádné dokumenty (na Moravě byly mrazírny vyřazeny z provozu) Spontánní snahy o záchranu s částečně úspěšnými výsledky (sušení na vzduchu, dezinfekce Ajatinem nebo Septonexem) Téměř žádná podpora státních orgánů a ze zahraničí

Aktivity zaměřené na prevenci a osvětu Vznik Českého komitétu Modrého štítu a uzavření dohody s Hasičským záchranným sborem Některé instituce začínají připravovat speciální organizační směrnici Hrozba živelních pohrom se objevuje jako téma na některých seminářích Odborníci poukazují na možné riziko rozsáhlé ničivé povodně na Vltavě Začínají se projektovat a budovat protipovodňové bariéry pro Prahu

Aktivity zaměřené na získání technologií Po povodni v r. 1997 nejsou zaznamenány žádné úspěšné snahy o získání technologických zařízení zaměřených na záchranu postižených dokumentů.

Povodeň v r. 2002 Povodeň zasáhla především Čechy a byla charakteristická obrovským objemem vody Povodni předcházely opakované lokální záplavy v jižních Čechách Zaplavení některých budov bylo způsobeno nejen rozlitím vodních toků, ale také přímo z podloží, kde se mnohonásobně zvýšil tlak, z kanalizace, nebo srážkovou vodou stékající z výše situovaných míst Byl nedostatečný přehled o situaci zaviněný nepřesnými oficiálními informacemi Hmotné škody dosáhly rekordní výše (73 mld. Kč), ztráty na životech byly nižší než v r. 1997 (17 lidí) Mnoho institucí nepřipraveno (např. Metro)

Důsledky povodně v r. 2002 Rekordní škody na majetku občanů, podniků a úřadů Ztráty na lidských životech Škody na kulturním dědictví: byly postiženy knihovny, muzea a galerie, archivy, spisovny v úřadech a firmách Více než 40 knihoven bylo zaplaveno a zničeno 800 tis. svazků knih

Reakce na povodeň v r. 2002 Vzniklo několik center, která organizovala pomoc postiženým institucím (NK ČR, SÚA, KNAV) Postižené instituce samy se zajímaly o pomoc a snažily se organizovat záchranu Mimořádný zájem, pomoc a podpora široké veřejnosti, přispění humanitárních organizací, i pomoc armády Byly až na výjimky k dispozici informace o rozsahu poškození, které mohly být poskytnuty MK a tisku Rozsáhlá pomoc ze zahraničí a podpora centrálních orgánů (finanční prostředky, komise pro koordinaci zahraniční pomoci, programy na záchranu) Podařilo se zabalit a zamrazit přes 2000m3 papírových dokumentů, z toho asi 140 tis. svazků knih Spolupráce paměťových institucí (moravské knihovny postižené v r. 1997 nabízely pomoc českým knihovnám)

Reakce na povodeň v r. 2002 pokračování Byly otestovány různé metody sušení (NK ČR a SÚA), podle výsledků bylo organizováno vysoušení Vzniklo několik pracovišť sušení Pracoviště vakuového balení NK ČR Pracoviště na bázi sušárny dřeva (NK ČR a KNAV) Pracoviště sušení mikrovlnným zářením (ČSAV) Pracoviště pro sušení archiválií a muzejních objektů (NTM a TM v Brně) Sušení pomocí zapůjčené vakuové komory v SÚA Sterilizace usušených dokumentů v SÚA Komerční pracoviště firmy BELFOR Nabídky tuzemských i zahraničních firem na záchranu za komerčních podmínek

Aktivity zaměřené na prevenci a osvětu Několik významných odborných seminářů zaměřených výlučně na tuto problematiku (CASLIN 2003, Bezpečné muzeum, atd.) Přehodnocovány a vytvářeny organizační směrnice zaměřené na zvládání krizových situací, připravovány manuály a metodické pomůcky Získání nových, nebo úpravy starých prostor pro skladování knih (Městská knihovna, Muzeum družstevnictví, Archeologický a Filozofický ústav ČSAV atd.) Zaměření několika vysokoškolských kvalifikačních prací na problematiku prevence živelních pohrom

Aktivity zaměřené na získávání technologií Technologie vakuového balení (NK ČR, MKP, NTM) Vakuové komory pro sušení lyofilizací (NK ČR, Technické muzeum v Brně, Národní archiv, firma Belfor) Speciální pracoviště vysoušení (NTM) Restaurátorské pracoviště pro vodou poškozené památky (NK ČR) Hybridní kamera pro reformátování poškozených dokumentů (NK ČR) Systém Kramerius (open source) pro zpřístupňování digitálních kopií poškozených dokumentů

Porovnání povodní v l. 1997 a 2002 Obě povodně zasáhly ničivou silou velké oblasti Moravy a Čech Obě povodně způsobily obrovské materiální škody, včetně škod na kulturním dědictví Kulturní instituce prokázaly v obou situacích velikou soudržnost, jejich pracovníci pak mimořádné osobní nasazení Škody v r. 1997 byly většinou nevratné, v r. 2002 se podařilo zamrazit a z velké části i zachránit nejcennější části postižených sbírek Reakce na povodeň v r. 2002 byla mnohem rozmanitější a účinnější než v r. 1997 Podpora státu, firem i jednotlivců a pomoc ze zahraničí byla mnohem rozsáhlejší Po povodni v r.2002 byla pořízena řada technologických prostředků určených na nápravu škod Problematikou povodní se začaly zabývat i vzdělávací instituce

Příčiny rozdílů Objektivně se důsledky povodní lišily v počtu postižených paměťových institucí (v r. 1997 jich bylo zasaženo méně) Postup záchrany od bezprostředních reakcí na povodeň až po aktivity v oblasti výzkumu a vývoje se však podstatně lišil protože zafungovaly zpětné vazby! Byly by reakce na povodeň v r. 2002 stejně rozsáhlé, různorodé a efektivní pokud by nepředcházela povodeň v r. 1997?

Povodeň v r. 2006 V r. 2006 došlo v ČR k rozsáhlé povodni, která postihla větší počet povodí než v r. 2002 Až na lokální výjimky byl objem vody menší Hmotné škody dosáhly několika mld. Kč, zahynuli 4 lidé

Důsledky povodně v r. 2006 Není známo, že by došlo ke škodám na kulturním dědictví Tato skutečnost má jistě více příčin, jednou z nich však může být i pokrok v oblasti prevence živelních pohrom v paměťových institucích

Povodně a zpětné vazby Povodně v Čechách a na Moravě poskytly ukázku četných zpětných vazeb různých typů Měření efektivity činností je vzhledem k charakteru těchto událostí velmi obtížné Obtížné je i stanovit jakési „standardy“, které by paměťové instituce byly povinny dodržet V úplnosti nelze předvídat ani všechna rizika

Doporučení – minimum pro zvládnutí krizové situace Zhodnocení rizik (vědět co hrozí) Kategorizace fondů (vědět co cenného máme, co má smysl zachraňovat) Organizační směrnice (vědět co v případě krizové události musíme udělat) Technické zabezpečení (vědět co mám k dispozici a na co musím mít předem uzavřené smlouvy – mrazírny, stěhovací firmy, vysoušení, restaurování, reformátování) Nácviky a bezpečnostní audit (zpětná vazba – vyhodnocení míry připravenosti) --------------------------------------------------------------------------------------- Zpětné vazby stojí relativně málo peněz a mohou ušetřit obrovské hodnoty

Děkuji za pozornost Jiri.Polisensky@cdh.nkp.cz