FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Veronika Frolíková Michaela Kristianová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Místo na název prezentace PRAHA | BRATISLAVA | BUDAPEŠŤ | OSTRAVA Nová úprava statutárních orgánů obchodních společností Doc. JUDr.
Advertisements

KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Evropská soukromá společnost s r. o
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Majetkové narovnání Stručný přehled. Kontaktní údaje: tel.: , Jak je dnes financována naše církev? o Vlastní zdroje.
Veřejnost proti korupci
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
 Příspěvek ze státního rozpočtu ČR (na úhradu volební kampaně a na činnost strany)  Členské příspěvky  Dary a dědictví  Příjmy z pronájmů a prodeje.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Audit seminář CGI duben 2014.
Kontrola veřejné správy
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Nestátní neziskové organizace.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Rozpočty územních samosprávných celků
Právo na informace Tereza Danielisová,
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Akciová společnost Právnická osoba, typická kapitálová společnost, anonymita společníků Společnost je podnikatelem, ale může být založena i k nepodnikatelskému.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Cenný papír Je listina, s níž zákon spojuje určité právo.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Institut ochránce práv dětí
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Obecná část rozpočtového práva II
Východiska evropské úpravy
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Nová služba – nová kultura?
Obsah veřejných rozpočtů III
Ministerstvo financí ČR
Finanční zdroje obchodní korporace
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Finanční účetnictví RADNICE
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Možnosti jeho regulace.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Budoucnost „data retention“
Obsah veřejných rozpočtů III
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Veronika Frolíková Michaela Kristianová

PRINCIPY PS Při deskripci či zkoumání financování politických stran je nutné začít s vymezením politické strany a jejími funkcemi v ústavním systému demokratických států Mezi základní ústavní principy existence i financování politických stran lze zařadit: Princip rovnosti Princip svobody Princip veřejnosti (transparentnosti) Princip kontroly jejich činnosti Tomu, aby vůbec vznikly demokratické státní orgány, musí předcházet volná soutěž autonomních, na státu nezávislých politických stran, neboť teprve ve výsledcích této soutěže se formují politické kontury a proporce státu Je proto žádoucí, aby stát plnění těchto funkcí státu nezbytných úloh umožnil a podpořil v podobě příspěvků na činnost politických stran či při částečné úhradě jejich volebních nákladů Jinými slovy funkcí politických stran v reprezentativní formě vlády je transformovat vůli lidu ve vůli státní Zmíněné principy funkce politických stran pak byly podrobněji rozvedeny v judikatuře Ústavního soudu ČR

DEFINICE PROBLÉMU Při tvorbě pravidel se tedy vychází z předpokladu, že politické strany zastupují zájmy občanů a rozhodují o politických opatřeních Na tuto činnost získávají státní podporu Občané proto mají právo požadovat informace o tom, jak strany nakládají se státními příspěvky, ale také o tom, jak jsou strany, které rozhodují o politických záležitostech, financovány, od koho přijímají dary a zda na základě těchto darů neposkytují na oplátku služby v podobě ovlivňování politiky za účelem prosazení nikoli veřejných, ale partikulárních zájmů

ZNÁZORNĚNÍ PŘÍČIN ZÁJMU O KONTROLU FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Vznik a fungování politických stran s cílem prosazovat zájmy občanů. Legitimita vládnout vzešlá z demokratických voleb. Politické strany s volebním ziskem nad stanovenou hranicí získají státní příspěvky pro podporu své veřejně prospěšné činnosti. Stát a občané mají zájem na kontrole nakládání se státními příspěvky a kontrole hospodaření stran.

NEDOSTATEČNÁ PRAVIDLA PRO PŘÍJMY A VÝDAJE POLITICKÝCH STRAN Nedostatečná pravidla pro ocenění a vykazování nepeněžních darů Umožnění praxe rozepisování darů pod členy stran a neexistence definice členského příspěvku; zaměňování darů od členů stran za členské příspěvky a související nedostatečné zveřejňování informací ve výročních zprávách. Problém „kupování“ míst na kandidátní listině za poskytnuté dary od členů strany. Scházející informace o hospodaření obchodních společností spolu/vlastněných stranami Nedostatečná pravidla pro samostatné kandidáty, respektive kandidáty mající kampaň nezávislou na kampani politické strany

REGULACE PŘIJÍMÁNÍ DARŮ 1)Úvod do problému Politické strany mohou přijímat dary a součástí výroční finanční zprávy politické strany musí být přehled o darech a dárcích Tento přehled musí obsahovat uvedení výše peněžního daru a dále údaje, podle nichž může být dárce identifikován, bez ohledu na hodnotu poskytnutého daru Politické strany však mohou přijímat dary a bezúplatná plnění od ostatních právnických osob, včetně obchodních společností s nejasnou vlastnickou strukturou

2)Kritika Dary a bezúplatná plnění poskytované PO politickým stranám představují riziko z důvodu možného uplácení stran (nebo konkrétních politiků) tak, aby podporovali rozhodnutí a legislativu výhodnou pro danou firmu nebo hospodářský sektor 3)Návrh řešení Výsledkem hledání řešení je návrh a evaluace dvou možností, jak výše uvedeným problémům zabránit: zakázat přijímání darů od právnických osob, nebo zpřísnit pravidla pro jejich přijímání Doporučuje se jako výrazně efektivnější varianta první, tedy politickým stranám zcela zakázat přijímání darů (a jiných bezúplatných plnění) od veškerých právnických osob, s výjimkou obchodních společností s majetkovou účastí politické strany, jejichž hospodaření by ovšem procházelo nově ustanovenou podrobnou kontrolou

VOLEBNÍ KAMPANĚ A JEJICH REGULACE 1)Úvod do problému Volební kampaně představují největší nárazový výdaj ze stranických pokladen. Snaha o volební úspěch tlačí strany ke stále vyšším výdajům. Regulace výdajů na volební kampaně pak představuje jeden z nástrojů omezení nezákonného financování politických stran. Regulace volební reklamy (a potažmo kampaně) má obecně tři podoby, které se však vzájemně nevylučují. První možností regulace kampaně a politické reklamy před volbami je zajištění bezplatného či zvýhodněného přístupu do médií, k reklamním (plakátovacím) plochám atp. Druhou možností je kontrola a omezení určitých podob reklamy a s ní spojených činností. Třetí formou regulace volební kampaně je samotná definice volební kampaně a stanovení pravidel, která během kampaně platí.

2)Kritika V České republice neexistuje žádná regulace výdajů politických stran na volební kampaně, ani povinnost podrobně vykazovat výdaje na tyto kampaně. Výsledkem je roztáčení nekontrolovatelné spirály vysoce nákladných kampaní, zvyšování výdajů na volební kampaně a eskalace snah zajistit prostředky na tyto kampaně, včetně prostředků nelegálních, jdoucích mimo účetnictví politických stran 3)Návrh řešení Jednou z alternativ, jak omezit finanční náročnost volebních kampaní a tedy rizika nelegálního financování, je možnost úplného zákazu velkoplošné reklamy, tedy billboardů. Touto cestou se vydalo např. Polsko nebo Španělsko

KONTROLA 1)Auditování hospodaření politických stran a zajištění nezávislosti auditorů Auditování účetní závěrky je prvním nutným krokem dohledu nad financováním politických stran. Audit účetnictví politických stran představuje základní standardní nástroj kontroly a je požadován ve většině evropských zemí Pro nezávislost takovéto kontroly je klíčové, aby auditor nebyl v naprosto žádném vztahu s auditovanou politickou stranou či hnutím, a to včetně stávajícího či bývalého členství v dané straně. 2)Nezávislý úřad Na dodržování zákonem stanovených povinností upravujících financování politických stran musí dohlížet silný nezávislý orgán, který má kapacitu odhalovat pochybení a pravomoc ukládat sankce. Existence nezávislého monitorování financování politických stran a volebních kampaní navíc patří mezi základní principy systému protikorupčních opatření.

SANKCE Vhodné sankce za porušení zákonem uložených povinností a vynucování dodržování přijatých pravidel jsou nutnou součástí fungování efektivního systému financování politických stran. Jakákoli regulace povinností spojených s financováním politických stran a volebních kampaní musí obsahovat i dostatečné sankce Bez existence sankcí je jakkoli dobrá úprava podmínek financování politických stran formální a zbytečná Sankce zároveň musí být konstruovány tak, aby adekvátně postihovaly všechny aspekty porušování podmínek financování politických stran, včetně podvodného jednání. Sankce by měly zahrnovat kromě postihování politické strany jako právnické osoby rovněž postih odpovědných pracovníků jako fyzických osob a postihování jednotlivých kandidátů jako fyzických osob Sankce by zároveň měly být dostatečně flexibilní, aby reagovaly na konkrétní situaci, tedy aby adekvátně reagovaly jak na pouhé zanedbání povinností, tak na vyslovený podvod.

DĚKUJEME ZA POZORNOST