Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesa a mluvnické kategorie
Advertisements

SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Digitální učební materiál
Slovesný způsob podmiňovací
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu: Moderní škola Název materiálu: VY_32_INOVACE_CESKYJAZYK1_17 Tematická oblast: Český jazyk pro střední školy Ročník: 3 Datum dokončení: 15.1.2013 Anotace: Podpora výukové hodiny, seznámení studentů se slovesy Jméno autora: Mgr. Erika Minaříková

Slovní druhy slovesa

SLOVESA (lat. verba) 1. PODSTATNÁ JMÉNA názvy osob, věcí, vlastností, dějů a vztahů 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA vlastnosti osob, zvířat, věcí 3. ZÁJMENA zastupují podstatná a přídavná jména nebo na ně ukazují 4. ČÍSLOVKY slova číselného významu (vyjadřují počet, pořadí, …) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 5. SLOVESA vyjadřují děj, tj. činnost, stav nebo jeho změnu 6. PŘÍSLOVCE vyjadřují bližší okolnosti dějů, vlastností, někdy i předmětů 7. PŘEDLOŽKY vyjadřují bližší okolnosti spojení se jménem 8. SPOJKY spojují větné členy nebo věty 9. ČÁSTICE uvozují některé věty, naznačují jejich druh nebo vyjadřují postoj mluvčího k jejich obsahu 10. CITOSLOVCE vyjadřují hlasy, zvuky, pocity, nálady

SLOVESA Slovesa jsou slova, která vyjadřují děj (činnost- běhat, zpívat; stav- sedět, čekat nebo změnu stavu- zčervenat, změnit se). Jsou to slova plnovýznamová, časují se - pomocí koncovek vyjadřují mluvnické kategorie: osobu (1.-3), číslo (jednotné či množné), čas (přítomný, budoucí a minulý; volám/volal jsem/budu volat), způsob (oznamovací, rozkazovací a podmiňovací;volá/volej/volal bys),rod (činný a trpný; volá/je volán/volá se), vid (dokonavý a nedokonavý), třídu a vzor. Ve větě plní slovesa nejčastěji roli přísudku (slovesa v určitém tvaru). Neurčitě slovesné tvary mohou být různými větnými členy, např. přechodník je ve větě vždy doplňkem (Čekajíc na Petra, plakala.). Infinitiv může být podmětem (Nejvíce ho povznášelo číst Shakespeara.), předmětem (Nebál se skočit dolů.) či příslovečným určením (Nešel nakoupit.).

 číslo -dvojí- jednotné (singulár)  čas -trojí- Osoba, číslo, čas  osoba -trojí- 1. já my 2. ty vy 3. on, ona, ono oni, ony, ona  číslo -dvojí- jednotné (singulár) množné (plurál)  čas -trojí- Určitými tvary vyjadřuje sloveso rovněž čas, a to zda se slovesný děj koná v přítomnosti/ konal v minulosti/ bude se konat v budoucnosti. Čas: přítomný (prézens),např. sedím, maluji minulý (préteritum), např. seděl jsem, maloval jsem budoucí (futurum), např. budu sedět, budu malovat. Čas určujeme pouze u způsobu oznamovacího.

Způsob způsob -trojí- Sloveso může vyjadřovat způsob (modus) oznamovací, rozkazovací a podmiňovací. -Způsob oznamovací oznamuje slovesný děj jako jistý, skutečný (mluvíš). -Způsob rozkazovací vyjadřuje rozkaz nebo přání (mluv). Tohoto způsobu se užívá jen ve 2. osobě čísla jednotného nebo množného (mluv, mluvte) a v 1. osobě čísla množného (mluvme). -Způsob podmiňovací vyjadřuje děj možný, který se klade jako podmínka či přání (běžel bys), anebo děj podmíněný, jenž by nastal, kdyby se splnila jistá podmínka. Tento způsob je dvojí, přítomný a minulý - přítomný.: Kdybyste rychleji běželi, dospěli byste první k cíli.; minulý: Kdybyste byli rychleji běžel, byli byste dospěli rychleji k cíli.

Vid Vid -dvojí- Vid je schopnost slovesa vyjádřit děj. Slovesem se může vyjádřit týž děj různě - - podle vidu. Jednak jako dokonavý nebo nedokonavý (vyrobí-vyrábí; namaluje- maluje; koupí-kupuje), jednak jako násobený nebo nenásobený (hází-hodí; mívá- má). Dokonavé sloveso- děj ohraničený začátkem či koncem (udělat, přijet), nejčastěji se dokonavá slovesa tvoří spojením nedokonavých sloves s předponou (píše- napíše; učí se-naučí se). Dokonavá slovesa nemohu vyjádřit přítomný čas, tvary přít. času vyjadřují budoucnost. Nedokonavé sloveso- děj prostě probíhající, neohraničený (jet). Dokonavá slovesa mohou vyjádřit všechny tři časy, např. sedí, seděl jsem, budu sedět.

Rod, třída a vzor slovesný rod -dvojí- Činný rod (aktivum) - původcem děje je podmět (Maminka vaří oběd.). Trpný rod (pasivum)- podmět není původcem děje (Dům se staví.). Trpný rod vyjadřujeme buď složeným slovesným tvarem (Vše bylo objasněno.), nebo zvratnou podobou slovesa, např.Vše se objasnilo. třída a vzor Podle tvaru 3. os., č. j., č. přít., zp. ozn se slovesa dělí do 5 tříd: –e –ne, -je, -í, -á- ; výjimku tvoří slovesa být, jíst, vědět, vidět, mít, chtít a jít, která jsou nepravidelná. Podle tvaru 3. os., č. j., čas min., zp. ozn. se dále dělí na jednotlivé vzory. Vzory: třída- nese, bere, peče, maže, umře třída- tiskne, mine, začne třída- kryje, kupuje třída- prosí, trpí, sází třída- dělá

Pojmy k zapamatování Jednoduchý slovesný tvar: jeho součástí není pomocné sloveso být (mluvit, kreslit, psát) Složený slovesný tvary: skládá se z plnovýznamového a pomocného slovesa (mluvil bych, budu zpívat) Určitý slovesný tvar: vyjadřuje určitou osobu a číslo, ve větě je přísudkem (pojď- 2.os. č.j.) Neurčitý slovesný tvar: nevyjadřuje určitou osobu a číslo (infinitiv, příčestí a přechodník) Infinitiv: slovesný tvar, který nevyjadřuje osobu, číslo, způsob ani čas (kreslit) Příčestí minulé: slovesný tvar, kterým se tvoří minulý čas (bývá zakončen na –l, -la, -lo, -li, -ly, -la) Příčestí trpné: slovesný tvar, kterým se tvoří trpný rod.