Slovo, pojem a věc Základ komunikace Radka Mužíková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Advertisements

SLOŽITĚJŠÍ ELEKTRICKÉ SKUTEČNOSTI
INTENZITA POLE E.
INTENZITA POLE.
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Sluneční soustava Slunce
Základy informatiky přednášky Kódování.
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Co a proč Radka Mužíková. Co stojí v centru mého zájmu? Co hýbe mým srdcem? To je tím CO, tím hlavním CO v mém životě: Život, bytí, existence Člověk jako.
Proč je důležité studovat Principy
Nedostatek času pro nás důchodce by již neměl existovat. ČAS důchodců.
Nedostatek času pro nás už neexistuje. Každý člověk má jenom tolik minut, hodin a dní kolik jich využije.
Lidská komunikace.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Pozornost Přednáška s prezentací nebo prezentace s přednáškou (Zapněte si prosím zvuk a sami přecházejte na další snímky.) © Radka Mužíková.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Digitální učební materiál
Náhodná proměnná Rozdělení.
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Takové přáníčko se čas od času, ne-li pořád hodí každému :-) Jde to atomaticky,zapni zvuk.
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Neverbální komunikace
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Psychologie štíhlé postavy
Prosím zapněte si zvuk a klikněte na ikonku
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
PRAVDĚPODOBNOST Žákyně č. 1 ZL 3 / Úkol: opiš si zadání, popř. si ho třeba i vylepši samostatně se zamysli nad předloženým řešením pokud budeš.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
Měření času Projekt z fyziky.
KOMUNIKACE.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
Elektrický proud II Ing. Jan Havel.
Filosofie Základy logiky.
zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice Druhy řešení.
Les a voda Les i s vodou je důležitá pro nás, živočichy,
ČÍM CHCI BÝT, AŽ VYROSTU? Václav Pfleger.
Jednotky času.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Jméno autora Mgr. Vojtěch John Datum vytvoření Listopad 2012 Ročník 6.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Kuchařka na práci s mnohočleny
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Psychické procesy - vnímání
Paměť a soustředění.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Množina bodů dané vlastnosti
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Množina bodů dané vlastnosti
Poměr v základním tvaru.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Transkript prezentace:

Slovo, pojem a věc Základ komunikace Radka Mužíková

Upozornění Prohlížejte si prezentaci pomalu. Nespěchejte na sebe. Pokud neporozumíte některé části, nepřeskakujte ji, kontaktujte mne pro vysvětlení. Porozumění prezentaci není záležitost pár minut. Pro větší užitek nechte na sebe každou část působit. Každou část prezentace uchopte svojí vlastní představivostí. Mějte se rádi.

Co je to „slovo“ Slovo je skupina hlásek (někdy jen jednočlenná) tvořící ustálený celek a mající svůj ustálený význam. Je jednotkou slovní zásoby. Příklad: strom den gold sun Konkrétní zvuk hlásky = fón Je dán: prouděním vzduchu z plic + hlasivkami SLOVO = skupina hlásek s +t + r + o + m

Slovo Můžeme si jej představit jako tuto truhlu – slovo je truhla bez obsahu:

Co je to „věc“ – co tím zde míním VĚC je jakýkoli JEV a JEV je FENOMÉN VĚC = JEV = FENOMÉN Fenomén (z řec. fainomenon od fainein, jevit se) znamená jev, to co se člověku ukazuje, a to bez rozlišení, zda se jedná o skutečnost nebo klam, jev vnitřního prožívání nebo vnějšího.

Vše co JE je FENOMÉNem Příklady: kočka, pes, člověk, červená, hřejivý, blízký, strach, radost……………nekonečný výčet Fenomén = JEV

Příklad SLOVO slunce FENOMÉN

A ještě jeden příklad SLOVO strom FENOMÉN(y)

Druhý příklad nám ukazuje Jakousi nejednotnost mezi slovem a fenoménem. Ještě se k ní vrátíme.

Shrnutí Slovo Je skupina hlásek ZVUK pro nějž máme písemný záznam (abecedu) ZVUK = mechanické vlnění, které je charakterizováno frekvencí JE URČITÁ FREKVENCE (daná vlnovou délkou a konstantou) Fenomén Je jev JEV je vnímatelný tehdy, vyjadřuje-li nějakou frekvenci (měřitelná=hmotný jev; našimi přístroji neměřitelná= nehmotný jev) JE URČITÁ FREKVENCE (daná vlnovou délkou a konstantou)

Slovo Fenomén Zjistili jsme, že: Slovo má nějakou FREKVENCI Fenomén má nějakou FREKVENCI Možná už jste slyšeli, že existoval JAZYK, v němž existovala shoda mezi frekvencí slova a frekvencí fenoménu. Takový jazyk, by dokázal „zhmotnit věc přímo“…… takovým slovem by se dalo tvořit přímo (!!!) ……. My dnes tento jazyk neznáme, jenom některá slova (která potom mají velice mimořádný účinek…někdy jindy v jiné přednášce) A také se říká a traduje, že z dnes známých jazyků je sanskrt tím posledním, který nějak (ale bohužel už jen velmi velmi vzdáleně) navazuje na ONEN PRVNÍ A PŘÍMO TVOŘÍCÍ JAZYK

Co je „pojem“ PO – JEM PO - JÍMAT Je to tedy něco, co něco pojímá. Můžeme si jej tedy představit třeba takto jako OBSAH této truhly:

Pojem Pojem je tedy obsah této truhly: Pojem zprostředkovává vztah SLOVA a VĚCI (FENOMÉNU).

Ukažme si to na použitém příkladu Slovo Slunce Vidíme tedy, že pojem je dán tím co si myslíme o fenoménu, také tím, co k němu cítíme, jaký k němu máme vztah…… Fenomén – jev - věc POJEM: horká žhavá koule POJEM: centrum sluneční soustavy

Slovo – pojem - fenomén V našem prostředí jsou často slovo a pojem považovány za synonyma. Důležité je, co je obsahem pojmu – slova: Obsahem jsou právě ony fenomény: Tyto fenomény – jevy, jsou dány naším vnímáním naší interpretací vnímání našimi vztahy

Příklad: slovo MATKA (= truhla) Co si vybaví Zdeněk a Klára, když slyší toto slovo? (= fenomény, jevy) Z. odpověděl : (= obsah, pojem) Nervozita Láska a péče = jídlo a peníze a věci Alkohol Neporozumění a nedorozumění K. odpověděla: (= obsah, pojem) Domov, pohoda Láska a péče = porozumění, pochopení, podpora, přijetí Jedno slovo: MATKA a u každého člověka znamená něco jiného, pro každého má jiný význam, podle fenoménů, které s ním souvisí, tj. jeho zkušeností, vztahu k matce, vztahu matky k němu, pocitu přijetí nebo odmítnutí………

Závěrem Vzhledem k výše uvedenému je vlastně úžasný zázrak, že si v tolika věcech, my lidé rozumíme. Jak dále pracovat se slovy a pojmy, abychom se o sobě dozvěděli co nejvíce (což je to nejdůležitější, když chceme provádět nějaké změny, protože jinak to nejde, neboť nevíme, co vlastně chceme měnit, a tudíž to změnit nemůžeme) bude obsahem dalších seminářů. Vědět co je pojem-slovo a jak funguje je základním kamenem pro komunikaci. Z nevědomosti a neznalosti toho, co zde bylo vysvětleno vzniká velké množství nedorozumění, chyb, utrpení a neštěstí. Dnes jste udělali první krok. Co se děje při komunikaci bude opět obsahem dalších seminářů. A prosím o Váš komentář k této prezentaci. Radka Mužíková ( )