Dilema mezi materiální a nemateriální pomocí a finanční management

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny systém minitendrů pro školy Praha.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Ochrana osobních údajů v České republice
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Ročník Lenka Miketová ZSF OU v Ostravě
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Audit seminář CGI duben 2014.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Znalecký posudek SHRNUTÍ.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Personální procesy.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
MUSÍ BÝT KOMUNITNÍ TLUMOČNÍK STEJNÉHO POHLAVÍ JAKO KLIENT?
Sociální zabezpečení Sociální služby
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Lenka M. Maléřová.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
1 Mgr. David Pospíšil Mgr. David Pospíšil, ředitel odboru sociálních služeb MPSV seminář „Zdravotně postižení – příspěvek na péči - jak dál?” Poslanecká.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
D LUHOVÁ PORADNA – D IECÉZNÍ CHARITA P LZEŇ Mgr. et. Bc. Ondřej Špendlíček Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně vyloučených.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
Kvalita v sociálních službách jako proces
Systém managementu jakosti
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GDPR a budoucí redakční praxe
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Dilema mezi materiální a nemateriální pomocí a finanční management Dilema mezi materiální a nemateriální pomocí a finanční management. Dokumentace sociální práce. Radka Janebová

Dilema mezi materiální a nemateriální pomocí - kontext vzniku tématu „Stará chudoba“ (svázaná s etapou životního cyklu) začala být nahrazována „novou chudobou“ (spojená s pozicí na trhu práce). Důsledky „nové chudoby“ pro sociální práci: Nárůst “nové chudoby” vede ke zvýšení pracovního vytížení v profesní praxi. Je stále obtížnější dostát materiálním i nemateriálním potřebám klientů. Sociální práce se začíná orientovat na přeléčování symptomů – tedy na zmírňování nejtěžší nouze, kdy je poskytována pouze materiální pomoc (dávky).

Otázky k vhodnosti pomoci v situaci finančních problémů Která pomoc je lepší? Materiální - formou dávek Nemateriální – učit klienty hospodařit Má dojít k oddělení materiální a nemateriální pomoci, nebo mají být propojeny?

Rozhodnutí by vždy mělo být individuální Která pomoc je lepší? Laan se nepřiklání ani k jedné z možností a odpovídá, že otázka je špatně položená. Pokud dochází ze strany pomáhajících k preferenci pouze jedné z výše uvedených metod práce, dopouští se jedné ze dvou chyb: „Psychologizace problému“, kdy je pozornost soustředěna pouze na psychosociální problémy, přestože podstata problému je v nedostatku financí. „Ekonomizace problému“, kdy je řešena pouze finanční stránka problému, ale není reflektováno, že problémy vycházejí z nekompetence klienta hospodařit. Rozhodnutí by vždy mělo být individuální

Přiměřená pomoc chudým 1. Analýza příčin a projevů problému - zjistit, jaká je příčina finančních potíží 2. Metodická analýza – adekvátně k typu problému zvolit vhodný způsob intervence

Ad 1) Analýza příčin a projevů problému Znamená to, posoudit, zda příčiny chudoby klienta jsou „materiální“, či „nemateriální“ povahy: 1. Příčinou chudoby jsou „materiální problémy“ – problémy spojené s nízkými příjmy, nebo nepoměrem příjmů a výdajů, nezaviněných dluhů (jedná se o finančně kompetentní klienty) 2. Příčinou chudoby jsou „nemateriální problémy“ – problémy vycházející z nekompetence hospodařit s financemi, ze špatně kalkulovaných úvěrů (příjmy v rodině nejsou až tak nízké, ale jejich špatné rozpočtování způsobuje finanční problémy). 3. Případně se obě příčiny vzájemně kombinují (např. rodina má nedostatečné příjmy a navíc nemá kompetenci s nimi hospodařit). 4. Vedle toho je třeba posoudit, zda jsou finanční problémy doprovázeny nějakými dalšími „psychosociálními problémy“, jako například krize, stres, izolace, panika, ztráta sebedůvěry apod.

Ad 2) Metodická analýza Podle typu problému by měl být logicky odvozen způsob intervence: Ad 1) Krátkodobé sociálně právní poradenství – většinou postačuje poskytnutí informací o zákonných nárocích, o tom, kde a jak lze získat příslušné sociální dávky, případně jinou formu pomoci (sponzorské dary, využití charitativních programů, odkaz na odborné sociální poradenství). Nepravidelné poradenství - Klient má v průběhu jednoho nebo více let několik krátkých otázek ke své situaci. Ad 2) Dlouhodobé poradenství – Uplatňuje se v situacích, že klient sice nezvládá hospodaření s penězi, ale jeho kompetence jsou ještě takové, že lze předpokládat, že je schopen se to naučit. Řízená pomoc – V případech klientů, kde jsou kompetence velmi nízké (např. nízká mentální kapacita) je vhodné v rámci zákonných možností převést část kompetencí klienta na sociálního pracovníka..

Ad 2) Metodická analýza Podle typu problému by měl být logicky odvozen způsob intervence: Ad 3) Lze dle potřeby kombinovat předchozí metody práce. Ad 4) Krizová intervence – Klient se v důsledku finančních problémů ocitl v krizi, proto je třeba, aby sociální pracovník uplatnil zásady krizové intervence. Doprovázení či terapie – V případech dlouhodobějších psychických problémů klienta lze nabízet buď „doprovázení“ či „terapii“ (ve smyslu Úlehly) v delším časovém horizontu.

Př. rodiny Carrelových Paní Carellová po odpojení telefonu a vypovězení nájemní smlouvy je kontaktována Spr na námět domácího lékaře. Návštěva v rodině ukáže, že nejprve spravoval finanční záležitosti manžel, který to nezvládal (podniková Spr mu v té době pomohla s oddlužením), a poté převzala tuto fci manželka, která začala účty zahazovat. Spr začala s manželi analyzovat strukturu dluhů a rodinné příjmy. Zjistili, že rodina je schopna oddlužení z vlastních příjmů. Závěry: 1. Uzavřena řada dohod: Ovlivnit platební posun dluhů. Možnost půjčky (dlouhodobé oddlužovací). Pomoc s hospodářským vedením domácnosti - rozdělení úloh v domácnosti, odbourání tabu hovořit o financování, nastolit nové rozdělení zodpovědnosti. 2. Je zřejmé, že podniková pracovnice, která pracovala s párem jako první se soustředila pouze na materiální problémy - což v tomto případě nebylo dostatečné.

Odpovědi na položené otázky: Ad 1) Která pomoc je lepší? Nelze odpovědět, protože záleží na individuální situaci klienta, abychom věděli, který typ pomoci je optimální využít. Ad 2) Má dojít k oddělení materiální a nemateriální pomoci, nebo mají být propojeny? Neměly by být oddělovány, protože sociální práce funguje právě při využití integrace obojího.

Závěry 1. Pomoc zaměřená na proces postrádá smysl, jestliže je stav příjmů nízký (nemá smysl učit klienta hospodařit, pokud není s čím). 2. U těch, kteří mají příjmy nad existenčním základem, je adekvátní psychosociální pomoc. Pokud se vzdáme této formy pomoci, může to přispět k novým formám závislosti (viz podniková Spr - která se svou konkrétní a krátkodobou pomocí neuspěla).

Dokumentace sociální práce Osobní dokumentace (údaje k identifikaci a evidenci, podklady k ujednání finančních vztahů) Doklady o příslušnosti k cílové skupině – diagnózy, lékařské zprávy, posudky, žádosti (využity při jednání se zájemcem o službu) Deníky Smlouvy o využití služby, IP Vyhodnocování práce s klientem Záznamy do elektronické evidence (poskytnuté služby, počet kontaktů) Zprávy pro soudy, spolupracující organizace apod.

Účel dokumentace Pomůcka pracovníka - většinou obsahují tzv. „měkké údaje“, což označuje data o procesu práce s klientem/klientkou. Slouží k plánování, legitimaci postupu, při předávání klientů, zdroj pro evaluaci práce, pro soudy, výzkumy atd. Doklad pracovníkovy práce pro potřeby organizace, jejíž je pracovník součástí - jedná se především o „tvrdá data“ ve formě sociodemografických dat o klientech, evidenci poskytnutých služeb, jejich počet a frekvenci. Slouží pro kontrolu pracovníků, pro personální řízení, podklady pro zadavatele služby, pro projektové žádosti, pro plánování rozvoje organizace.

2 typy racionality v organizacích (Laan klade otázku, který je lepší?) Substanciální Funkcionální Zaměřena na komunikaci o případech, na kvalitu práce s klienty (co se s klientem dělá a proč). Orientace na účinnost a efektivitu.

Uvážlivé zpracování informací (Laan) Odpověď na Laanovu otázku – otázka je špatně položená, protože nelze upřednostnit pouze jeden typ racionality. Mělo by se rozlišovat mezi shromažďováním dat „pro interní kontrolu kvality“ a za účelem „externí legitimace“ vůči veřejným činitelům. Manažeři by měli fungovat jako překladatelé mezi těmito dvěma rovinami.

Tvorba dokumentace - zákony Všichni: Dle z. č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Všichni: Povinnosti stanovené zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě. Sociální služby: Standard č. 6, který je přílohou č. 2 vyhlášky č. 205/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách (pravidla zpracování dokumentace, anonymita, doba uchování).

Typy údajů Osobní - jakákoli informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů, tzn. osoby, k níž se tyto informace vztahují, zejména o osobních poměrech, zdravotním stavu, majetkových a rodinných poměrech, sociálním zázemí apod. (osoba musí dát souhlas ke zpracování, forma souhlasu není stanovena). Citlivé - údaje vypovídající o národnostním, rasovém nebo etnickém původu, politických postojích, členství v odborových organizacích, náboženství a filozofickém přesvědčení, odsouzení za trestný čin, zdravotním stavu a sexuálním životě subjektu (osoba musí dát výslovný souhlas) Anonymní - údaje, které v původním tvaru nebo po provedeném zpracování nelze vztáhnout k určenému nebo určitelnému subjektu údajů (přezdívka, kód, popis)

Zásady tvorby dokumentace Ekonomičnost (stručnost a úplnost informací, shromažďovat jen nezbytně nutné informace, stanovit účel zpracování informací). Etika zpracování informací: Partnerství - klient by měl mít právo vědět, co je ve spisu a vyjadřovat se k jeho obsahu. Transparentnost - informovat klienta o účelu a rozsahu zpracovávaných informací. Diskrétnost - bezpečnost a důvěrnost informací (užívat pouze ke stanovenému účelu, zajistit mlčenlivost třetích osob). Pravdivost a vyváženost - Odlišovat „fakta“ od informací nepodložených důkazy (např. vlastních pocitů nebo nejistých informací od druhých osob). Srozumitelnost - Vyhýbat se odbornému slangu, diskriminaci a předsudkům. Adresná odpovědnost – je jasné, kdo a jak je odpovědný za vedení dokumentace.

Problémové situace při vedení dokumentace Při nesouhlasu s vedením osobních údajů zvážit, zda je možno službu poskytnout.

Evaluace (hodnocení účinnosti) služeb v sociální práci – můžeme k tomu použít tři typy dat. 1. Input (vstupy) - co mám k dispozici na začátku roku nebo na začátku kontaktu (např. počet pracovníků, jejich vzdělání, finance, programy, počet lůžek atd.), zpravidla „tvrdá data“, službu lze dle těchto dat hodnotit jen omezeně. 2. Throughput (průběžné výstupy) – data o průběžné kapacitě - co se udělalo v průběhu roku nebo případu (např. počet proběhlých kontaktů, intervizí, supervizí, počet klientů, kolik času jsem jim věnoval, kolika aktivit se zúčastnili, cena služby na klienta, kvantitativní benchmarking), „tvrdá data“, tato data nevypovídají o užitečnosti služby. 3. Output (výstupy) - čeho jsme dosáhli na základě stanovených cílů (např. jak se podařilo klienta integrovat, zlepšit jeho vztahy, rehabilitovat atd.), v sociální práci se dá obtížně kvantifikovat (lze lépe u lékařů – počet vyléčených), musíme zpravidla zjišťovat tak, že se klienta musíme zeptat, jak jsme mu pomohli.  

Použitá literatura: Formy pomoci předluženým občanům. Manuál pro školení sociálních pracovníků a pracovníků nevládních neziskových organizací a charit. Občanské sdružení SPES, 2007, str. 17 -18 (příručka.pdf). (2) http://www.pomocsdluhy.cz/index.php/publikace-ke-stazeni Standardy kvality sociálních služeb. Výkladový sborník pro poskytovatele. MPSV, 2008, str. 114-116, 126 - 127 (5) www.mpsv.cz/files/clanky/5966/4_vykladovy_sbornik.pdf