Evropský správní prostor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Správní právo Pojem správního práva.
Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Veřejná moc a veřejná správa
MANAGEMENT VE VS Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Company LOGO Konference „Modernizace veřejné správy 2007 – 2013“, Plány v oblasti zefektivňování veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
 Soubor obecných standardů pro činnost veřejné správy  Obsažený v právu i praxi  Jsou postupy a mechanismy opírajíci se o odpovédnost  neformalizované.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Budování kapacity NNO Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Historické milníky evropského práva
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Evropský správní prostor
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Regionální politika RP ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Systémy VS v členských zemích EU Ing. M. Šlégrová.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Interaktivní personální portál
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Evropský správní prostor Veřejná správa v EU 1. Evropský správní prostor 2  Souhrn všech evropských institucí a jejich aktivity  (EK, EIB, Europol,
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Dobré vládnutí Správa věcí veřejných ( Podklad ke kursu Veřejná politika, témata 9 a 10.) Za patnáct let se ledacos změnilo k lepšímu. Dnes máme: fungující.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Mezinárodní a nadnárodní aspekty veřejné politiky
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Správní právo procesní
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Úvod, základní principy a cíle
Právo na dobrou správu.
Teorie fiskálního federalismu
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ing. Rostislav Babarík Úloha a postavení Ministerstva informatiky ČR ve vztahu k územním samosprávám Ing. Rostislav.
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví prostřednictvím Integrovaného operačního programu
Transkript prezentace:

Evropský správní prostor Veřejná správa v EU

Evropský správní prostor Souhrn všech evropských institucí a jejich aktivity (EK, EIB, Europol, Eurojust ….) Systém správních institucí na jednotlivých národních úrovních členských států EU Harmonizace výkonu správy Společná pravidla a principy pro výkon státoprávních a samosprávných funkcí

Problém harmonizace: diference systémů VS Systémy státní služby (kariérní systém, systém merit, smíšený systém) Míra centralizace a decentralizace, postavení regionálních celků Země s tradicí správního práva (Fra, N, Rak) Země s tradicí správní kultury (IR, UK) Skandinávské země, středoevropský model … & Napoleonský systém, anglosaské země… Federální státy x unitární státy Postavení prezidenta, volba starostů apod. Sídelní struktura: role obcí a měst v systému správy

Evropský správní prostor EAS – European Administrative Space EAS: sbližování v činnosti jednotlivých národních správ Příčina vytváření EAS: Potřeba kontaktu mezi úředníky státní správy členských států a úředníky Evropské unie Požadavky na zpracování a dodržování práva EU (aquis communautaire) Postupný vývoj evropského systému správního soudnictví Koordinovaná politika EU unijní orgány dělí své pravomoci s členskými zeměmi státy obvykle tyto politiky provádějí a unijní orgány pak pracují na jejich slaďování Těžiště rozhodování o politice je na úrovni národních států Stále větší tlak – Evropa 2020

Význam budování Eas EU právní subjektivita, ekonomická a politická unie Právní i správní společenství Proto snaha o koordinaci správních systémů Zavádění společných prvků s cílem podpory demokratizace systému správy – demokratizace evropské společnosti Nadčasové zákony a pravidla, záruka lidských práv (Rada Evropy) Zásada oddělení výkonné, zákonné a správní moci Garance svobody občana, ochrana práv (bezpečnost, majetek), zákonnost správy, právní jistota, volby Snaha o modernizaci VS, efektivita VS (hospodářský růst)

Konvergence národních a evropských správních politik sbližování základních zásad VS, obecné standardy pro činnost VS, Evropské principy VS: Právní stát Technické a manažerské kompetence Organizační kapacita Účast občanů na rozhodování, zapojení veřejnosti Standardy pro chování správních úředníků Právo na soudní přezkum spr. rozhodnutí Spravedlivý přístup ke správním rozhodnutím

EAS ve světle rozšiřování EU Turecko Ukrajina Chorvatsko (práva homosexuálů) Srbsko, Černá hora aj.

Kandidátské a potenciální kandidátské země Rozloha (1000 km²) Počet obyvatel (miliony) Bohatství (hrubý domácí produkt na osobu) Bosna a Hercegovina 51 3,8 7 300 Černá Hora 13 0,6 10 500 Island 100 0,3 29 500 Kosovo podle rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1244 11 2,2 Bývalá jugoslávská republika Makedonie 25 2,1 9 200 Albánie 27 3,2 Srbsko 77 7,3 8 400 Turecko 770 73,7 13 600 28 zemí EU dohromady 4 290 508 25 700

EAS: neformalizované evropské správní právo Obecný předpoklad: členské země přijímají automaticky principy EAS - ty jsou pouze zřídka formalizovány v písemné právní podobě, ani nejsou předmětem kodifikací eticky a legálně závazné evropeizace národních veřejných správ a správního práva členských zemí EU při respektu národních odlišností 1 z podmínek vstupu do EU pro kandidátské země: transformace a modernizace VS (ČR program Phare, ESF) Požadavkem na vstup je i existence a účinné fungování institucí, které zajistí aplikaci komunitárního práva a komunitární politiky

Základní rysy správních reforem v EU Naplňování základních principů ESP Demokratizace (subsidiarita) Decentralizace Dekoncentrace Transformace VS + Reforma VS + Modernizace VS Cíle: Zlepšení poskytování služeb, standardizace služeb Informační technologie Posilování transparentnosti,finanční efektivity Etika ve VS Personální politika (vzdělávání, posilování počtu žen ve VS, integrace zájmů zdravotně postižených, etnických menšin apod.)

Implementace principů EAS v legislativě ČR Evropská charta místní samosprávy zákon o správním řízení zákony organizační povahy, jimiž se zřizují ministerstva a jiné správní úřady i orgány územních samospráv zákon o svobodném přístupu k informacím zákon o státní službě Územní samosprávy

Racionalizace procesů v ústřední státní správě Proces modernizace VS v ČR v souvislosti se vstupem do EU (Výběr projektů) Racionalizace procesů v ústřední státní správě Efektivní horizontální komunikace a podpora tvorby celostátních strategií Zavádění a rozvoj řízení kvality v ústřední státní správě E-government Využití soukromých zdrojů pro veřejné investice Sjednocení a prohloubení kontroly v ústřední státní správě Koordinace a komunikace mezi jednotlivými úrovněmi VS Vytvoření nejvyššího správního soudu (2002)

Zkvalitnit vládnutí je pro Českou republiku mimořádně důležité, a to především při: stanovení a realizaci strategických cílů pro celou zemi zlepšování výkonu veřejné správy na úrovni centra, krajů i obcí řešení střetu různých zájmů hledáním, přijetím a realizací rozumných kompromisů zohledňujícího veřejné zájmy rozvíjení produktivního dialogu mezi politiky, úředníky a občany zkvalitnění veřejné politiky posílením strategického řízení, meziresortní koordinace a hodnocení politik a přijetím etického kodexu chování politiků zlepšení veřejné správy zavedením celoživotního vzdělávání a průběžného hodnocení úředníků, jejich lepším výběrem, uplatněním cílově programového řízení a financování, svobodného přístupu k informacím, účinnou kontrolou zvýšení kompetence politických stran a jejich zatraktivnění pro občany zprůhledněním jejich financování, rozvíjením systému politického vzdělávání, zlepšením personální práce a spolupráce se sympatizanty - nestraníky růst míry občanské angažovanosti občanskou výchovou ve školách, otevřením prostoru pro neziskové organizace v legislativní tvorbě a správním rozhodování, vtahováním občanů do dialogu o veřejných záležitostech s politiky a úředníky

Horizontální, vertikální a participativní koordinace a slaďování politik, strategický přístup k otázkám s dlouhodobým dopadem, rovnovážné zahrnutí ekonomického, sociálního a environmentálního pilíře – stav na počátku 21. století standardní součást tvorby a realizace politik obecné přijetí uvedených přístupů a jejich cílené posilování snahy o uplatnění daných přístupů nemají širší podporu

Konvergenční správní prostor: základní předpoklady Spolehlivost jednotlivých systémů veřejné správy Schopnost těchto systémů vhodně a včas reagovat na požadavky implementace legislativních a správních opatření Souladnost a konvergence národních a evropských správních politik „Dobré“ zákony Vhodné, vyhovující správní instituce Soubor právních a dalších hodnot zakotvených ve státní službě

Principy evropského správního práva princip správy prostřednictvím práva, Princip legality princip proporcionality, princip právní jistoty, princip legitimního očekávání, princip nediskriminace, princip práva na slyšení v procesu správního rozhodování, princip předběžného opatření, princip spravedlivých podmínek přístupu k správním soudům, princip nesmluvní odpovědnosti orgánů veřejné správy.

4 hodnotové pilíře ESP Spolehlivost a předvídatelnost správního práva (právní stát, právní jistoty, správa prostřednictvím práva, přiměřenost výkonu správní agendy – zatížení občana, profesionalita státních úředníků) Otevřenost a transparentnost (vnější kontrola výkonu VS) Odpovědnost za výkon VS za přijatá rozhodnutí Účinnost a efektivnost (kvalita řízení VS, náklady x prospěch veřejné akce, úspěšnost v dosahování cílů definovaných ve VEP) Doporučující pilíře EU k moderní evropské veřejné správě