Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 7. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.8.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Čárka v souvětí.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Aktuální členění výpovědi a slovosled
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Nepravidelnosti větné stavby
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Jazykověda a její disciplíny
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pravidla interpunkce.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Věty podle postoje mluvčího
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Čárka ve větě 9. ročník.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Zvláštnosti větné stavby
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Pravopis – čárka ve větě jednoduché a v souvětí
Interpunkce v souvětí podřadném
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zvláštnosti větné stavby
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Pravidla interpunkce.
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r01019 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 2. 11. 2012 Metodický popis – anotace: Prezentuje výklad interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí

Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí SKLADBA (SYNTAX) Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí

Interpunkce ve větě jednoduché: - čárkou oddělujeme: a) přívětný výraz Ne, nepůjdu tam! Honzo, počkej na nás! b) samostatný větný člen Je to šikula, ten náš kluk! c) několikanásobný větný člen Kup kuře, rýži, koření a zeleninu. d) přívlastek volný Luční louka, posetá pestrobarevnými květy, nádherně voněla.

Interpunkce ve větě jednoduché: - čárkou oddělujeme: e) vsuvku Myslím si, a bohužel se asi nemýlím, že mám pravdu. f) přístavek T. G. Masaryk, první československý prezident, byl přítelem K. Čapka. g) vlastní jméno, k němuž je připojen titul prof. Jana Nová, Dr.Sc. ; Mgr. Iveta Sladká, Ph.D.

Interpunkce ve větě jednoduché: - čárkou neoddělujeme: a) místní a časové údaje v datech V Rožnově pod Radhoštěm dne 21.12.2012 Rožnov pod Radhoštěm 21.12.2012 b) výraz spojený spojkami: aneb, čili, neboli gramatika čili mluvnice; jazykověda aneb lingvistika První kapitola aneb jak to vše začalo. c) výraz spojený v rámci jednoduché věty spojkami: než, jako Myslím to jako poklonu. Nechci nic jiného než odmaturovat v termínu.

Interpunkce ve větě jednoduché: - čárkou neoddělujeme: d) příslovečná určení téhož druhu Dnes ráno v šest hodin, na zahradě vlevo v rohu e) frazeologická spojení Hlava nehlava, volky nevolky, chtě nechtě, stůj co stůj, ať je jaký je

Doplň správně interpunkci: Mluvil klidně vyrovnaně s rozvahou vůdce. Mluvil klidně, vyrovnaně, s rozvahou vůdce. Výraznou dominantou obce je barokní kostel přebudovaný do nynější podoby v letech 1862–1864. Výraznou dominantou obce je barokní kostel, přebudovaný do nynější podoby v letech 1862–1864. Stará dřevěná okna po čase ztrouchnivěla. Svou budoucnost si představuji stejně jako většina lidí mé generace. Svou budoucnost si představuji stejně jako většina lidí mé generace. Prostě mu to jak se říká vyšlo. Prostě mu to, jak se říká, vyšlo.

Interpunkce v souvětí souřadném: - věty v souřadném spojení se oddělují čárkou - čárku nepíšeme pouze při spojení vět (hlavních či vedlejších) ve slučovacím poměru před spojkami a, i, ani, nebo, či

Př. Nepřišla ani nezavolala a nevysvětlila to Př. Nepřišla ani nezavolala a nevysvětlila to. Budu se připravovat na zkoušku nebo všeho nechám a pojedu na prázdniny, ještě nevím.

Interpunkce v souvětí podřadném: - mezi větou hlavní a vedlejší se píše vždy čárka - jsou-li k větě hlavní připojeny dvě věty (nebo více vět) souřadně spojené a poměr mezi nimi je slučovací, vyjádřený spojkami: a, i, ani, nebo, či, čárka se mezi nimi nepíše

Př. Věděl jsem, že jsem něco udělal špatně a že se na mě zlobí, i to, že má právo se zlobit.

Interpunkce v souvětí podřadném: - vedlejší věta vložená do věty hlavní se z obou stran odděluje čárkami Př. Rýma, kterou jsem před pár dny chytila, mě už naštěstí přechází.

Doplň správně interpunkci: Ať už si člověk vybere jakoukoli cestu ať třeba lituje svých rozhodnutí je třeba projít životem se ctí. Ať už si člověk vybere jakoukoli cestu, ať třeba lituje svých rozhodnutí, je třeba projít životem se ctí. Muselo jít o velice vážnou věc jestliže její význam neupadl ani po letech. Muselo jít o velice vážnou věc, jestliže její význam neupadl ani po letech. Krabice do kterých ukládáme zimní šatstvo jsou uloženy v horních policích.  Krabice, do kterých ukládáme zimní šatstvo, jsou uloženy v horních policích. 

Interpunkce v polovětné konstrukci a) infinitivní konstrukce s významem podmínkovým Být tebou, nechodil bych tam. b) přechodníkové konstrukce Slídíce všude kolem, nepřátelé získávali stále více informací o našem pohybu. X Nemaje na výběr stáhl obvinění.

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008