Nová média ve výtvarné výchově

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Advertisements

Uvidět čtvrtý rozměr (sympozium INSEA 1995)
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Didaktická média v dějepisném vyučování
Počítačová grafika - úvod
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
PSYCHICKÉ JEVY.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Figurální malba pomocí projekce
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Výtvarné setkání v MŠ II.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
v pedagogické diagnostice
Masová komunikace, masová média
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
(komentovaný přehled)
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Počítačová grafika Výpočetní technika.
Průřezová témata.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
OP – ART Optical art Optické umění
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
OP-ART Jana Bobčíková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Funkční gramotnost III. -obrázky a fotografie J. Poddaná.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Portrét Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Teplé a studené barvy Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Psychické procesy - vnímání
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
UM_NM_I_PS14.
Témata kognitivní psychologie
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
ZEMĚ, VODA, VZDUCH Příroda.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Srovnej botičky do botníku
Transkript prezentace:

Nová média ve výtvarné výchově

Uvidět čtvrtý rozměr (sympozium INSEA 1995) NOVÁ MÉDIA = MULTIMÉDIA ---> směsice obrazu, textu, zvuku, videa a animací hypertextualita (vnitřní struktura díla nezávislá na uživateli) interaktivita (vyjevuje se teprve aktivním užíváním díla) číselná reprezentace - modularita

Uvidět čtvrtý rozměr (sympozium INSEA 1995, Praha) Média a Obraznost (sympozium INSEA 2000, Praha) RVP a Výtvarná výchova (sympozium INSEA 2004, Plzeň) Filmová/audiovizuální výchova (doplňující obor od 1.9. 2010, diskuse na portálu RVP od 2007)

UMĚNÍ vs UČENÍ VCAE Visual Culture Art Education vizuální kultura DBAE Discipline Based Art Education

Lev Manovich Languages of new media, 2001 Číselná reprezentace Modularita (diskrétní jednotky) Automatizace Variabilita Překódování Nicolas Bouriaud Postprodukce, 2004 Recyklace obrazů Interpretace, reprodukování, nové vystavování, samplování Umělecké dílo jako surovina? Nové programování děl, pobývání v historických stylech a formách...

Walter Benjamin Umění ve věku reprodukovatelnosti, 1936 Projekt „Passages“ – roztříštěnost a rozptýlení, prchavost, blýskavý svět kapitalismu Studie přínosu technologických inovací pro zacházení s uměním – pod vlivem fotografie, ale hlavně filmu Východiskem pojem reprodukce, která od r.1900 – podrobuje si všechna umělecká díla ---> změna podmínek recepce umění – reprodukční technologie začínají zpětně působit na umění Pravost nějaké věci je souhrn všeho, co si sebou nese od vzniku, trvání hmotného až po historické svědectví (hermeneutická identita UD!) AURA – jedinečnost UD má základnu v rituálu (některé proudy ve Vv spojené s touto ideou, např. Jiří David) L‘art pour l‘artismus Originál ---> vystavování (opakování) – film – poprvé závažný důvod k reprodukci – filmy existují v kopiích a realizují se teprve masovým promítáním – kultem hvězd si vytváří „sekundární auru“

Walter Benjamin Umění ve věku reprodukovatelnosti, 1936 „Technická reprodukovatelnost změnila poměr mas k umění. Jejich zaostalost, jak se projevuje například před obrazem Picassovým, se převrací v probudilost, např. v poměru k Chaplinovi...“ ---> demokratizace umění (pluralita umění – Vančát) Vlivy fašismu, propaganda Marinettiho manifest futurismu oslavující válku jako estetický zážitek... Ve filmu lidstvo „které bylo u Homéra předmětem podívané pro olympské bohy, se stalo podívanou samo pro sebe“. Hudba: Spíše je soudobý poslech pokleslejší, ustrnulý na infantilním stupni. Naslouchající subjekty ztrácejí svobodu volby a odpovědnosti nejen schopnost vědomého poznávání hudby, která byla vždy omezená na úzké skupiny, nýbrž vzdorně negují možnost takového poznání vůbec“. CD – atomizace poslechu po stopách... Celková hudební kompozice se stává cizejší...

Rámcový vzdělávací program ZŠ, GV výuka budoucích učitelů v kontextu RVP ---> východisko pro zahrnutí znalosti práce s novými médii do studijních programů techné x arété H.-G. Gadamer: „Že areté není učitelná, jako jsou učitelné téchnai, představuje v jistém smyslu ústřední problém veškeré výchovy...“

Rámcový vzdělávací program ZŠ okruhy učiva VV Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity Ověřování komunikačních účinků Okruhy učiva FV/AV Uplatnění subjektivity, pozorování, smyslového vnímání Upletnění kreativity, fantazie a senzibility Komunikace, posilování a prohlubování komunikačních schopností

Nová média v RVP UČIVO: Rozvíjení smyslové citlivosti – smyslové účinky vizuáoně obrazných vyjádření (umělecká tvorba, fotografie, fillm, tiskoviny, televize, elektronická média, reklama) Uplatňování subjektivity – typy vizuálně obrazných vyjádření (jejich výběr a uplatnění; hračky, objekty, ilustrace, malba, skulptura, plastika, animovaný film, comics, fotografie, elektronický obraz, reklama) Ověřování komunikačních účinků

Nová média v RVP Očekávané výstupy 1.stupeň: 1.období – mimo jiné … vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vyjádření volí vhodné prostředky 2.období – užívá a kombinuje prvky viz.obr.vyjádření ve vztahu k celku - pro vyjádření nových i neobvyklých postupů svobodně volí a kombinuje prostředky včetně postupů současného výtvarného umění

Nová média v RVP Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence pracovní (téchnai) kompetence sociální a personální kompetence občanské

Nová média v RVP UČIVO: Rozvíjení smyslové citlivosti uspořádání objektů do celků – uspořádání na základě jejich výraznosti, velikosti a vzájemného postavení ve statickém a dynamickém vyjádření reflexe a vztahy zrakového vnímání k vnímání ostatními smysly -– vizuálně obrazná vyjádření podnětů hmatových, sluchových, pohybových, čichových, chuťových a vyjádření vizuálních podnětů prostředky vnímatelnými ostatními smysly smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření – umělecká výtvarná tvorba, fotografie, film, tiskoviny, televize, elektronická média, reklama

Nová média v RVP UČIVO: Uplatňování subjektivity prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností –manipulace s objekty, pohyb těla a jeho umístění v prostoru, akční tvar malby a kresby typy vizuálně obrazných vyjádření – jejich rozlišení, výběr a uplatnění - hračky, objekty, ilustrace textů, volná malba, skulptura, plastika, animovaný film, comics, fotografie, elektronický obraz, reklama přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením – hledisko jejich vnímání (vizuální, haptické, statické, dynamické), hledisko jejich motivace (fantazijní, založené na smyslovém vnímání)

Nová média v RVP UČIVO: Ověřování komunikačních účinků komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření – v komunikaci se spolužáky, rodinnými příslušníky a v  rámci skupin, v nichž se žák pohybuje (ve škole i mimo školu); vysvětlování výsledků tvorby podle svých schopností a zaměření proměny komunikačního obsahu – záměry tvorby a proměny obsahu vlastních vizuálně obrazných vyjádření i děl výtvarného umění

Nová média v RVP Očekávané výstupy 2.stupeň: užívá prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích - počítačová grafika, fotografie, video, animace vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření; porovnává a hodnotí jeho účinky s účinky již existujících i běžně užívaných vizuálně obrazných vyjádřeních

KRESBA MALBA Tomáš, 9 let: Supervánoce, 2001 > Karolína, 8 let: Velbloud, 2000 > Míša, 11 let: Raketa, 2000 > Jana, 8 let: Kachnička, 2000 > Karolína, 8 let: Vlk, 2000 > Tereza, 9 let: Šnek, 2001 > MALBA

OP-ART GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE Bridget Riley Pohyb ve čtvercích David, 8 let Tvary, 2000 >

MINIMALISMUS Sol LeWitt Barevné oblouky ve čtyřech směrech, 1999 David, 8 let Tvary, 2000 >

OP-ART Victor Vasarely Vega Jakub, 14 let Pokus, 2000 >

OP-ART Bridget Riley Blaze 4 Tomáš, 9 let Oko, 2001 >

OP-ART Bridget Riley Punjab, 1971 Tomáš, 9 let TUT, 2001 >

ABSTRAKTNÍ EXPRESIONISMUS Karel Appel Smiling together Kryštof, 9 let KKKOOPPP, 2001 >

POP-ART Roy Lichtenstein Blam Míša, 11 let Tanky, 2000 >

POP-ART Roy Lichtenstein Interior with Skyline Míša, 12 let Vodou na televizi, 2001 >

POP-ART Roy Lichtenstein Spray Míša, 12 let Moc ketchupu do auta, 2001 >

PRINCIPY DADA A SURREALISMU Jana, 8 let: Mudla, 2000 > Míša, 12 let: Mona Lisa, 2001 > Karolína, 9 let: Ally, 2001 > Míša, 12 let: Vláďa Čecháč, 2001 > David, 12 let: Volvo přežije vše, 2001 >

FOTOGRAFIE A KOLÁŽ Matěj, 9 let: Hummer, 2001 > Karolína, 8 let: Srna, 2000 >

Anaglyf Jako anaglyph je označována metoda, která umožňuje uživateli vidět prostorově (stereoskopicky) fotografie, video a podobně. Tato metoda využívá rozložení obrazů pro levé a pravé oko na barevné složky (modrozelenou a červenou). Pro vytvoření anaglyphu je třeba mít k dispozici dva záběry jedné scény - pohled levým okem a pohled pravým okem a odpovídající software. Pro prohlížení anaglyphu je třeba použít brýle s barevnými průzory - modrozeleným a červeným.

Autostereogramy Využívají horizontální rozmístění objektů se specificky nastaveným rozpalem.

DTP A GRAFICKÝ DESIGN Jakub, 9 let: Blood, 2001 > Karolína, 9 let: Britney, 2001 >

PRINCIPY ANIMOVANÉ TVORBY A FILMOVÉHO STŘIHU Kristýna, 8 let: Drákula, 2000 > Karolína, 9 let: Drákula, 2001 > Tereza, 9 let: Balónek, 2001 > Kryštof, 9 let: Film, 2001 > Kristýna a Katka, 9 let: Patricie, 2001 > David, 12 let: Secret, 2001 > Petr, 9 let: Wang, 2001 >

INTERAKTIVITA Kristýna, 9 let: Ryby, 2001 > Míša, 12 let: Dobrá a špatná, 2001 > Kryštof, 9 let: Koulovačka, 2001 >

Nová média v kontextu současné vizuální kultury Cyberspace. Společná halucinace zakoušená každý den miliony poslušných operátorů, všemi národy, dětmi, které se učí základy matematiky… Grafická reprezentace dat abstrahovaných z bank všech počítačů lidského systému. Nedomyslitelná komplexnost. Linie světel seřazených v neprostoru mysli, shluky a souhvězdí dat. Jako světla města, ztrácející se v nedohlednu... [p. 51] Gibson, William. Neuromancer. New York: Ace Books, 1984.

Média a obraznost (sympozium INSEA 2000) Odstartovala vlna polemik o nových médiích ve Vv Jaroslav Vančát Evžen Linaj Zděněk Hosman Polemika nad kategoriemi ‚znak‘ a ‚výraz‘ Jan Slavík

Charles R.Garoian a Yvonne M. Gaudeliusová„Performing Resistance“ citují Neila Postmana, kritika soudobé konzumní společnosti, který vyzývá ke ‚kritické pedagogice‘ (Postman in Garoian, Gaudelius, 2004, s.59). … koncept ‚vzdorujícího bojovníka‘ je metaforou binárních operací rezistorů, které pracují proti systému, který samy podporují. „Vzdorující bojovník chápe, že technologie nikdy nesmí být akceptována jako část přirozeného řádu věcí, že každá technologie – od IQ testu po automobil, přes televizi až po počítač – je produktem specifického politického a ekonomického kontextu a nese v sobě program, agendu a filosofii, která může nebo nemusí zvyšovat kvalitu života, a proto vyžaduje podrobné zkoumání, kriticismus a kontrolu.“

Multimédium = Rozmanité médium Howard Gardner: Multiple intelligencies Paul Duncan: VC is not only Visual: Multiliteracy, Modality and Meaning razance, s jakou vyplňují MM naši každodennost díky masové kultuře, je neustále maximalizována Pamela L. Taylor ve svém textu o hyperestetice technosvěta cituje Marshalla McLuhana, teoretika mediální kultury: „…když se naše životy objevily v takových technologiích jako je televize, film a interaktivní computery, byli jsme zaplaveni tím, co Marshall McLuhan nazývá ‚nový transformující pohled a vědomí‘“ (Taylor, 2004, s328) Technická média podle Taylorové často „katapultují naše vnímání a vidění do světa reálného a nereálného- tedy známého a neznámého“ Počítačová kultura mění naše životy na bázi „personální, politické, ekonomické, estetické, psychologické a sociální“

Kůst: MM součástí, efektem i příčinou změn Flood, Bamford 2007: ztráta taktilní komunikace, angažovanost především v imaginaci (počítačové hry) Baudrillard: simulakra garantující pokračování reálného…příklad – dinosaurus v muzeu/dinosaurus ve filmu Jurrasic Park… Rozměr fikce nespočívá v odstupu od reálného , ale v sugerování, že se skutečností může stát (také in Slavík, Umění zážitku, zážitek umění)

Kůst: Estetika podívané, Estetika surface play Miltos Manetas: Neen Manifest (2000, Gagosian Gallery, Manhattan, NY, US) NEEN, Telic Peter Lunenfeld: Generation Flash

Marshall McLuhan Jak rozumět médiím Médium je poselství Médium je extenze Každé vývojově mladší médium do sebe zahrnulo médium vývojově starší a transformovalo ho Počítač – horké či chladné médium??

Záznam pohybu 1882 francouzský fyziolog Étienne-Jules Marey (1860-1904) chronofotografická puška ...

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Duchamp, M. Akt sestupující se schodů N.2

Giacomo Balla: Pes na vodítku

Francis Bacon: Muž se psem

Internet ART Mark Napier http://www.potatoland.org/ Vuk Cosic http://www.ljudmila.org/~vuk/ Jodi http://wwwwwwwww.jodi.org/ http://404.jodi.org/ Heath Bunting http://www.irational.org/heath/skint/ eToy http://www.etoy.com/projects/ Douglas Davies http://artport.whitney.org/collection/davis/Sentence/sentence1.html Olia Lialina http://art.teleportacia.org/

Digital Art

Historie Charles Csuri Herbert W. Franke John Whitney Nam June Paik (Zdeněk Sýkora)

Současné – 2D Scott Griesbach Charles Cohen Paul Smith http://www.eyestorm.com/works/detail/Paul_Smith/10316.html Waren Neidich John Maeda

Současné – socha Robert Lazzarini (Hans Holbein Ambassadors, 1533)

Současné – instalace Jeffrey Shaw Christa Sommerer & Laurent Mignonneau Ken Goldberg & Joseph Santarromana Kenneth Rinaldo (http://www.aec.at/center_exhibitions_project_en.php?t=1&id=88) Stelarc Monika Fleishmann (http://netzspannung.org/index_static.html) Golan Levin

Současné – net-Art Lynn Hershmann Lisa Jevbratt Mark Napier eToy Jodi

České prostředí Federico Díaz Lucie Svobodová Silver

Zajímavé odkazy Ars Electronica Center ZKM Whitneybiennial http://www.manovich.net/TEXTS_07.HTM http://www.peterlunenfeld.com/publications/

V souladu se zahraničními výzkumy následující shody: 1/ děti v prostředí počítačové grafiky více experimentují (Freedman, 1991) ---> faktor tzv. seriace 2/ počítačové programy jsou tvořeny tak, aby simulovaly prostředí tradičních technik, proto i práce s nimi je zejména v počátcích silně pod vlivem postupů přinášených z klasických technik.

Andrej Tarkovsky, Nostalghia

21 gramů Záhada Blairwitch

Sin City

“. Dítě se neučí slovíčka “...Dítě se neučí slovíčka. Učí se jazyk tak, jako se učí chodit, poslouchat nebo vidět, jako způsob vidění. Učí se jazyk jako způsob cítění a zkoumání prostředí.” McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Jota, Brno 2001, ISBN 80-72-17-128-3

www.vuppraha.cz www.rvp.cz www.eduart.cz www.klaster-bechyne.org www.kvk.zcu.cz/sympozia/insea/INSEA.htm

© vlazik 2011