Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo projektuVY_32_INOVACE_84 PředmětMatematika Tematický celekStatistika TémaCharakteristiky polohy II. Klíčová slovaModus, medián Druh učebního materiálu prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny; jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
STATISTIKA CHARAKTERISTIKY POLOHY II.
CHARAKTERISTIKY POLOHY MODUS – mod(x) hodnota znaku s největší četností má význam v souborech, kde existuje jediná nejčastější hodnota
je-li n sudé MEDIÁN – med(x) prostřední hodnota znaku, jsou-li uspořádány podle velikosti je-li n liché
Určete mod(x), med(x) z následující tabulky četností: xjxj njnj mod(x) = 6 určíme přímo z rozdělení tabulky četností med(x) = aritm. průměr dvou prostředních členů seřazených vzestupně podle velikosti
V prodejně pánské obuvi zaznamenali velikosti prodaných párů pánské obuvi. Rozdělení četností uvádí tabulka. Určete aritm. průměr, modus, medián. Co z nich má prakticky největší význam? xjxj njnj Praktický význam má mod(x).
Př.2: Pro 304 studentů VŠ byla sestavena tabulka četností n j podle jejich věku x j. Doplňte tabulku o rel. četnosti v %. Určete aritm. průměr, modus, medián. xjxj njnj v j (%) 33,5527,63 8,55 6,254,9319,08 mod(x) = 18 med(x) = 19
ZDROJE: POLÁK, Josef: Středoškolská matematika v úlohách II. 1. vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN CALDA,E; DUPAČ,V: Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN