REALIZACE PROJEKTU „JADERNÉ PŘEMĚNY VERSUS PROMĚNY NÁS A SVĚTA“ REALIZACE PROJEKTU „JADERNÉ PŘEMĚNY VERSUS PROMĚNY NÁS A SVĚTA“ Vojtěch Žák KDF MFF UK,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Environmentální výchova pro základní školu
Christina Bočáková 3. ročník
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
MINIMATURITY.
INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Projektový den Střední školy elektrotechnické, Ostrava, Na Jízdárně 30, příspěvkové organizace Mária Borovská Ostrava, TIME (tréninkové, inovační,
MINIMATURITY
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
Management a rozvoj obcí
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Fyzikou a chemií k technice
GVID – MATURITA 2015 aktuální stav – září STRUKTURA MATURITNÍ ZKOUŠKY Maturitní zkouška (MZ) Společná část MZ Český jazyk a literatura Matematika.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Motivace ve výuce přírodopisu
Týden vědy Vliv sociálních interakcí na práci učitele Roman Švaříček.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Technologie ročník, učební obory:strojní mechanik obráběč kovů
1 Mechanika s Inventorem 10. Shrnutí Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty Optimalizace.
Environmentální výchova a
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Rámcové a školní vzdělávací programy
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
2. B – Bi, Děj  Žáci plní jednotlivé povinné aktivity  Každý úkol je hodnocen body  Hodnocení splněných aktivit – přidělením kladných bodů  Nesplnění.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
1 Prezentace Přírodopis lehce a zábavně – elektronická učebnice přírodopisu pro ZŠ
Projekt Tvůrčí psaní ve výuce humanitních předmětů reg. č. CZ.1.07/1.3.48/ Centrum pro kulturní a sociální studie, spolek.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
THE GRASSROOTS WOMEN´S INTERNATIONAL ACADEMY SÍŤ MATEŘSKÝCH CENTER o.s. Pečeť kvality Rut Kolínská
Program CZ07 – Spolupráce škol
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praxe KS VOŠ JABOK + ETF UK
Projekt Impuls / Seminář
Měření rychlosti zvuku
Projekt Impuls / Seminář
T-expedice a kurzy NVD Mgr. Pavel Rušar.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Analýza potřeb v území.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Práva dítěte Výchova k občanství
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Vzorový projekt pro gymnázia
Transkript prezentace:

REALIZACE PROJEKTU „JADERNÉ PŘEMĚNY VERSUS PROMĚNY NÁS A SVĚTA“ REALIZACE PROJEKTU „JADERNÉ PŘEMĚNY VERSUS PROMĚNY NÁS A SVĚTA“ Vojtěch Žák KDF MFF UK, Praha KDF MFF UK, Praha

Obsah příprava, příprava, průběh, průběh, zhodnocení a reflexe zhodnocení a reflexe interdisciplinárního projektu, interdisciplinárního projektu, který je určen pro studenty gymnázií. který je určen pro studenty gymnázií.

Téma projektu - zasazení fenoménů jaderné fyziky do historického, společenského do historického, společenského a politického kontextu, a politického kontextu, - důsledky a vyhlídky jaderného výzkumu, výzkumu, - jaderná problematika versus občanská společnost.

Obecné cíle posilovat zodpovědné rozhodování, posilovat zodpovědné rozhodování, zamýšlení se nad tím, co, proč a jak dělám; zvětšení možnosti seberealizace, zamýšlení se nad tím, co, proč a jak dělám; zvětšení možnosti seberealizace, pružnost při řešení problémů, pružnost při řešení problémů, kritický přístup k informacím, kritický přístup k informacím, podpora spolupráce, partnerství, výměny informací, názorů podpora spolupráce, partnerství, výměny informací, názorů a zkušeností, a zkušeností, uvědomění si, že příčiny mají následky, uvědomění si, že příčiny mají následky, ocenění přínosu vědeckého bádání, ocenění přínosu vědeckého bádání, pochopení důležitosti morálky a zodpovědnosti při vědecké práci. pochopení důležitosti morálky a zodpovědnosti při vědecké práci.

Interdisciplinarita fyzika (fyzika mikrosvěta, fyzika v širších souvislostech), fyzika (fyzika mikrosvěta, fyzika v širších souvislostech), chemie, chemie, biologie, biologie, občanský a společenskovědní základ, občanský a společenskovědní základ, zeměpis, zeměpis, dějepis, dějepis, český jazyk a literatura. český jazyk a literatura.

Povinné části projektu 1. Úvodní vyučovací hodiny (4 vyuč. hodiny). 2. Aplikace jaderné fyziky v praxi (1 vyuč. hodina). 3. Jaderné reakce, princip jaderné elektrárny (1 vyuč. hodina). (1 vyuč. hodina). 4. Exkurze na pracovišti Leksellova gama nože. 5. Návštěva organizace ekologických aktivistů Greenpeace. Greenpeace. 6. Studenti zvažují, kterými tématy se budou zabývat a s kým budou pracovat ve skupince (průběžně). 7. Test znalostí studentů (1 vyuč. hodina).

Dobrovolné části 8. Někteří studenti se zavazují k práci na následujících tématech: tématech: –havárie v jaderné elektrárně Černobyl, –následky černobylské havárie v Evropě, –nehody v jaderných elektrárnách, jaderné zbraně, –Hitler vs. jaderné zbraně, –výroba a použití atomové bomby, –historie řetězové jaderné reakce, svržení bomb na Hirošimu a Nagasaki, a Nagasaki, –Albert Einstein a jaderný výzkum, –Marie Curie-Skłodowská, –jaderné pokusy v atmosféře, vliv na životní prostředí, –jaderný odpad.

Úkol studentů vyhledat důvěryhodné informace, vyhledat důvěryhodné informace, zpracovat je do takové podoby, aby mohly být zprostředkovány ostatním studentům, zpracovat je do takové podoby, aby mohly být zprostředkovány ostatním studentům, toto zprostředkování provést. toto zprostředkování provést.

Vrcholná část 9. Studenti získávají a zpracovávají informace (od aktivistů Greenpeace, odborníků z pracoviště gama nože, z odborných publikací, Internetu, novinových a časopiseckých článků, učebnic, jiných knih, televize, od vyučujících fyziky, chemie a biologie). (od aktivistů Greenpeace, odborníků z pracoviště gama nože, z odborných publikací, Internetu, novinových a časopiseckých článků, učebnic, jiných knih, televize, od vyučujících fyziky, chemie a biologie). 10. Závěrečná prezentace a hodnocení práce ( referáty, vlastní plakáty, ofocené obrázky, fotografie, schémata, texty, mapky, použitím zpětného projektoru a počítače). ( referáty, vlastní plakáty, ofocené obrázky, fotografie, schémata, texty, mapky, použitím zpětného projektoru a počítače).

Hodnocení studentů Dvojím způsobem A) studenti hodnoceni ostatními studenty, B) hodnocení pedagogy. Bodování, poznámky a postřehy, Bodování, poznámky a postřehy, studenti nebyli známkováni. studenti nebyli známkováni.

Souhrnné informace projekt se odehrál během 5 týdnů, projekt se odehrál během 5 týdnů, po dobu projektu nebyla zrušena běžná předmětově uspořádaná výuka, po dobu projektu nebyla zrušena běžná předmětově uspořádaná výuka, zúčastnila se sekunda, kvarta a kvinta osmiletého cyklu (celkem asi 45 studentů), zúčastnila se sekunda, kvarta a kvinta osmiletého cyklu (celkem asi 45 studentů), z toho 23 studentů se aktivně zapojilo i do ostatních částí projektu, z toho 23 studentů se aktivně zapojilo i do ostatních částí projektu, až na 2 výjimky úspěšně zvládli problém seznámit ostatní s informacemi, jejich souvislostmi, postupem své práce a obtížemi s ní spojenými. až na 2 výjimky úspěšně zvládli problém seznámit ostatní s informacemi, jejich souvislostmi, postupem své práce a obtížemi s ní spojenými.

Reflexe I široké vymezení projektu » široké vymezení projektu » větší svoboda v jednání, větší svoboda v jednání, větší aktivita i motivace, větší aktivita i motivace, blíže k zájmům žáků. blíže k zájmům žáků. různí žáci se zabývali různými dílčími tématy (!), různí žáci se zabývali různými dílčími tématy (!), aby jen žáci rozhodovali, čím se zabývat aby jen žáci rozhodovali, čím se zabývat a čím ne, není obecně vhodné (!), a čím ne, není obecně vhodné (!),

Reflexe II nedošlo ke zrušení běžného vyučování v plné šíři, nedošlo ke zrušení běžného vyučování v plné šíři, práce studentů ve věkově heterogenních skupinkách (12 až 15 let), práce studentů ve věkově heterogenních skupinkách (12 až 15 let), naprostou většinu studentů, kteří se dobrovolně zapojili, práce opravdu bavila, naprostou většinu studentů, kteří se dobrovolně zapojili, práce opravdu bavila, zájem i humanitně zaměřených studentů. zájem i humanitně zaměřených studentů.

Na závěr učitel přestává být jediným zdrojem informací, učitel přestává být jediným zdrojem informací, stává se spíš konzultantem, stává se spíš konzultantem, pomáhá žákům, pomáhá žákům, podporuje a usměrňuje jejich práci na řešení daného problému, podporuje a usměrňuje jejich práci na řešení daného problému, jeho řídicí role ale trvá, jeho řídicí role ale trvá, učitel a žák se stávají partnery. učitel a žák se stávají partnery.

Kontakty pro inspiraci Leksellův gama nůž, Nemocnice Na Homolce, Leksellův gama nůž, Nemocnice Na Homolce, Roentgenova 2, Praha 5 Roentgenova 2, Praha , , Greenpeace CS, Českomalínská 27, Praha 6 Greenpeace CS, Českomalínská 27, Praha , , , , Vojtěch Žák Vojtěch Žák