Před pedagogickou praxí: Příprava učitele na vyučovací hodinu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Advertisements

Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Drama – vývoj a rozdělení
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogika NPED034 Téma 2, Učitel a jeho pedagogická činnost: Příprava učitele na vyučovací hodinu
Příprava katechety a učitele náboženství
Didaktické prostředky
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Metody pedagogické diagnostiky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Školské dokumenty. Osnovy Dříve dány centrálně. Jednotné pro všechny pro všechny školy daného typu. Od roku 2007 si osnovy vytváří každá škola na základě.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Práva dítěte Výchova k občanství
VIKBA32 Informační vzdělávání
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Před pedagogickou praxí: Příprava učitele na vyučovací hodinu Pedagogika I/6 Před pedagogickou praxí: Příprava učitele na vyučovací hodinu 7. 11. 2011

Co by učitel měl udělat při přípravě na vyučovací hodinu: Otázky: 1. Je nutné udělat před vyučovací hodinou přípravu? 2. Měla by příprava být písemná, nebo stačí příprava „v hlavě“? Ad 1: „Neplánovat znamená plánovaný neúspěch.“ (Geoffrey Petty: Moderní vyučování) Co by učitel měl udělat při přípravě na vyučovací hodinu: Rozmyslet si rámcově: Proč – co – jak – v jakých podmínkách, tj. cíl vyučovací hodiny – její obsah – vhodné metody a prostředky – jaká třída aj. podmínky Provést didaktickou analýzu učiva (především výběr učiva a jeho strukturování s ohledem na cíl a na žáky) Vypracovat plán vyučovací hodiny 7. 11. 2011

Ad 2: Měl by plán vyučovací hodiny (tj Ad 2: Měl by plán vyučovací hodiny (tj. to, o čem se obvykle mluví jako o přípravě učitele na vyučovací hodinu) být písemný, nebo stačí plán „v hlavě“? Každý učitel si sice musí odpovědět sám (pokud odpověď není obsahem interní směrnice školy), ale doporučení zní: písemná příprava pokud možno ano, zkušenému učiteli obvykle stačí stručná se zachycením základních bodů a časového plánu Při pedagogické praxi a jako začínající učitel: písemná příprava určitě 7. 11. 2011

Vyučovací hodina Měla by být naplánovaná tak, aby dosáhla zamýšlených cílů. Žáci by měli chápat její smysl a akceptovat její cíle. Měla by udržet zájem a aktivní zapojení žáků. Měla by být logicky strukturovaná. 7. 11. 2011

Motivace: Jak udržet zájem a aktivitu žáků v průběhu vyučovací hodiny Žáci by měli znát cíl vyučovací hodiny, rozumět mu a považovat ho za smysluplný; vnímat cíl v návaznosti na dřívější výuku; rozumět zpracovávanému obsahu a vnímat ho jako smysluplný (souvislost se zkušenostmi, reálným životem…); vnímat své aktivity jako reálné, ne umělé (jen pro účely školy); zapojovat svůj zájem, fantazii, hravost, soutěživost, zvídavost; vykonávat v průběhu vyučovací hodiny různorodé aktivity (střídání metod a forem). Názornost! Diferenciace: činnost žáků přizpůsobená jejich možnostem (např. je připravena další náročná aktivita pro žáky, kteří jsou hotovi dříve). Každý žák by měl zažít pozitivní hodnocení. Vyučovací hodina by měla udržovat pozornost žáků už svým spádem: = drama (učitel je vlastně herec v roli učitele). 7. 11. 2011

Zda a jak žáky seznámit s cílem vyučovací hodiny Určitě ano; žáci musí mít příležitost chápat smysl výuky a její směřování k cíli Alespoň přímé sdělení cíle na počátku vyučovací hodiny Lépe: Exponovat cíl na základě řešení problému, myšlenkového nebo reálného pokusu, praktické situace, … 7. 11. 2011

Struktura vyučovací hodiny v příměru k dramatu expozice - uvedení do děje (vytváří nezbytné předpoklady k porozumění ději) kolize - zařazení dramatického prvku (rozpor nebo konflikt), který vyvolává dramatické napětí a potřebu jej vyřešit krize - vyvrcholení dramatu peripetie - obrat a možnosti řešení katastrofa - rozuzlení a očista (katarze) 7. 11. 2011

Struktura vyučovací hodiny vážně: Vyučovací hodina by měla mít alespoň zřetelný: Počátek, prostředek a konec, a to nezávisle na typu vyučovací hodiny, tj. na tom, co je její hlavní náplní (jaké didaktické funkce plní): 7. 11. 2011

Typy vyučovacích hodin podle jejich účelu, tj. didaktických funkcí: příprava na osvojování nových vědomostí a vytváření dovedností osvojování nových vědomostí a dovedností opakování vědomostí a dovedností použití vědomostí a dovedností  ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností Většina vyučovacích hodin má smíšený účel, plní několik didaktických funkcí 7. 11. 2011

Struktura nejobvyklejší vyučovací hodiny (smíšené): Úvod (zahájení, organizační záležitosti – zápis do třídní knihy,…) Evaluace (ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností, zkoušení – ústně, písemně, na praktických úlohách,…); tato část vyučovací hodiny může být vynechána, na rozdíl od dalších, které by chybět neměly Motivace (sdělení tématu, cíle vyučovací hodiny; evokace souvisejících osvojených vědomostí a dovedností z dřívější výuky, aktualizace tématu na základě zkušeností žáků „ze života“; prezentace motivační problémové situace, motivační experiment…) Expozice (prezentace nových poznatků – výklad učitele, vlastní objevování žáků – např. metoda Heuréka, rozhovor se žáky – otázky a odpovědi, řešení problému, projekt, … - důraz na aktivitu žáka!) Fixace (shrnutí nových poznatků, opakování, zápis,…) Aplikace (řešení úloh, konstrukce, zadání domácí úlohy …) Diagnostika (ověřování , zda žáci porozuměli a osvojili si cílové dovednosti a vědomosti – např. formou otázek učitele a odpovědí žáků) 7. 11. 2011

Tabulkový procesor - relativní a absolutní adresy Cíle hodiny: Plán vyučovací hodiny Příklad: http://eamos.pf.jcu.cz/amos/kat_inf/externi/kat_inf_0548/8_priprava_na_hodinu.pdf Jiří Vaníček, 2004 Téma hodiny: Tabulkový procesor - relativní a absolutní adresy Cíle hodiny: objevit rozdíl v relativní a absolutní adresaci buněk zvládnout názvy buněk a oblastí zadávat vzorce pomocí názvů buněk uplatnit v některé úloze Pomůcky: státy.xls (tabulka rozlohy a počtu obyvatel vybraných států světa), hotovo.xls (se vzorci) Vstupní znalosti: kopírování vzorců roztahováním 7. 11. 2011

Čas do: Část hodiny Co dělají žáci Co dělá učitel Pomůcky, pozn. 10 min Opakování - hustota obyvatelstva (roztahování vzorců) Řeší úlohu individuálně kontrola indiv. úloha o hustotě obyvatel (soubor státy.xls) 20 min - Úvodní motivace, úloha 2 - Kolik obyvatel jednoho státu je na jednoho Čecha. Řeší úlohu individuálně i ve skupinách obchází počítače motivace kolik je ve světě Číňanů na 1 Čecha? 30 min Nová látka - absolutní a relativní adresy, vysvětlení pojmu, pojmenování oblastí sledují, poté pracují a vyřeší úlohu sami Projekce, ukáže řešení, poté obchází žáky soubor hotovo.xls 40 min Upevnění poznatku, úloha 3 - Kolik % rozlohy 1 státu má druhý stát kontrola intenzívní individuální motivace - kolik procent rozlohy ČR má Rakousko? 45 min Závěr, znovuvysvětlení rozdílu mezi adresami reagují na učitele zopakování slovní (s projekcí) 7. 11. 2011

zdrojový soubor státy. xls na počátku hodiny (soubor hotovo zdrojový soubor státy.xls na počátku hodiny (soubor hotovo.xls obsahuje i vyplněné sloupce úloh) 7. 11. 2011