Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Environmentální výchova pro základní školu
Úvod do studia dějepisu
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Školní dějepis, didaktika a metodika dějepisu
Organizace ochrany přírody v ČR
PT – obecná charakteristika
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Úvod do učiva dějepisu.
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Česká republika Demokratický stát.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Motivace ve výuce přírodopisu
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav Vlastivěda 5. ročník
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
1 VŠFS – kombinované studium Regionální politika Přednáška
CVIČENÍ Z HODNOCENÍ KRAJINY CHÁPÁNÍ KRAJINNÉHO RÁZU V POJETÍ BRITSKÉ KRAJINÁŘSKÉ ŠKOLY Mgr. Ondřej Herzán.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Město Brno.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Urbanizace a urbanismus
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
Název politologie je složen z následujících slov:
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu AR 2014/2015 Přednáška č. 12.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
Polytechnické vzdělávání v praxi
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví prostřednictvím Integrovaného operačního programu
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu Přednáška č. 11 AR 2011/2012

Region, regionální dějiny vyčleněné místo či oblast (území menší než stát od větších regionů po obce a jejich části (Velký sociologický slovník) 2. prostředí, okrsek, krajina, oblast, místo ( Slovník cizích slov) regionální dějiny – dějiny územních celků menších než stát regionální historie – historická disciplina

Vlastivěda „věda o vlasti“, všímá si přírody a společnosti, která nás obklopuje, soubor poznatků o vlasti ↓ není samostatná vědní disciplina

Regionální historie počátky již v barokní encyklopedičnosti (Bohuslav Balbín, Tomáš Pěšina z Čechorodu) v 1. pol. 19. století ji rozvíjí často kněží, středoškolští profesoři a učitelé 2. pol. 19. století – W.W. Tomek - Dějepis královského města Prahy ↓ 1. formulování pojetí regionálních dějin v našem prosředí – RD – dějiny měst jako ekonomických, správních a kulturních center, k nimž přirozeně směřuje jejich širší okolí

Regionální historie August Sedláček po roce 1918 – regionální bádání má vlastivědný charakter, pojem historická vlastivěda, stolice historické vlastivědy – J. V. Šimák František Roubík – Příručka vlastivědné práce po roce 1948 je historická vlastivěda odmítnuta jako „buržoazní a nacionalistická“ 60. léta – situace se částečně lepší, v popředí badatelského zájmu jsou hospodářské a sociální dějiny František Kutnar – Úkol a hodnota regionálního momentu v dějinách Po roce 1989 – rozvoj regionálního bádání, zájem o tabuizovaná témata úroveň různá, bibliografická evidence většinou špatná

Co jsou regionální dějiny: je jen jedna historie, jsou jen jedny historické práce – dobré a špatné místo pojmu regionální dějiny či historie důraz na regionální aspekt či moment v dějinách (historická geografie, environmentální dějiny, britská sídelní historie) je to staromilectví, lokální patriotismus RD by měly být součástí celé historie a zároveň směřovat k poznání dějin daného regionu pro jeho vlastní sebepoznání a vlastní potřeby.

RD a dějepisná výuka – je třeba zařazovat RD do výuky, protože: využití didaktických principů ( konkrétnost a blízkost) akcent na RD prohlubuje vztah k místu, kde Ž žijí, úctu ke kulturnímu dědictví, vytváří a posiluje potřebu ochrany historických a přírodních památek regionální tematika je optimální zdroj pro badatelskou práci a zájmovou činnost žáků Pro rozvoj regionálního bádání má význam vlastní výzkumná činnost učitelů

Zařazení RD do výuky dějepisu: RD zařazeny jako součást tematického celku učiva ( motivace, ilustrace, aktivizace žáků, rozvoj tvůrčích schopností žáků, rozvoj historického myšlení) projektová výuka odborná dějepisná exkurze, historická vycházka, exkurzní vyučování ( spolupráce s kulturními a historickými institucemi v regionu)