Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu Přednáška č. 11 AR 2011/2012
Region, regionální dějiny vyčleněné místo či oblast (území menší než stát od větších regionů po obce a jejich části (Velký sociologický slovník) 2. prostředí, okrsek, krajina, oblast, místo ( Slovník cizích slov) regionální dějiny – dějiny územních celků menších než stát regionální historie – historická disciplina
Vlastivěda „věda o vlasti“, všímá si přírody a společnosti, která nás obklopuje, soubor poznatků o vlasti ↓ není samostatná vědní disciplina
Regionální historie počátky již v barokní encyklopedičnosti (Bohuslav Balbín, Tomáš Pěšina z Čechorodu) v 1. pol. 19. století ji rozvíjí často kněží, středoškolští profesoři a učitelé 2. pol. 19. století – W.W. Tomek - Dějepis královského města Prahy ↓ 1. formulování pojetí regionálních dějin v našem prosředí – RD – dějiny měst jako ekonomických, správních a kulturních center, k nimž přirozeně směřuje jejich širší okolí
Regionální historie August Sedláček po roce 1918 – regionální bádání má vlastivědný charakter, pojem historická vlastivěda, stolice historické vlastivědy – J. V. Šimák František Roubík – Příručka vlastivědné práce po roce 1948 je historická vlastivěda odmítnuta jako „buržoazní a nacionalistická“ 60. léta – situace se částečně lepší, v popředí badatelského zájmu jsou hospodářské a sociální dějiny František Kutnar – Úkol a hodnota regionálního momentu v dějinách Po roce 1989 – rozvoj regionálního bádání, zájem o tabuizovaná témata úroveň různá, bibliografická evidence většinou špatná
Co jsou regionální dějiny: je jen jedna historie, jsou jen jedny historické práce – dobré a špatné místo pojmu regionální dějiny či historie důraz na regionální aspekt či moment v dějinách (historická geografie, environmentální dějiny, britská sídelní historie) je to staromilectví, lokální patriotismus RD by měly být součástí celé historie a zároveň směřovat k poznání dějin daného regionu pro jeho vlastní sebepoznání a vlastní potřeby.
RD a dějepisná výuka – je třeba zařazovat RD do výuky, protože: využití didaktických principů ( konkrétnost a blízkost) akcent na RD prohlubuje vztah k místu, kde Ž žijí, úctu ke kulturnímu dědictví, vytváří a posiluje potřebu ochrany historických a přírodních památek regionální tematika je optimální zdroj pro badatelskou práci a zájmovou činnost žáků Pro rozvoj regionálního bádání má význam vlastní výzkumná činnost učitelů
Zařazení RD do výuky dějepisu: RD zařazeny jako součást tematického celku učiva ( motivace, ilustrace, aktivizace žáků, rozvoj tvůrčích schopností žáků, rozvoj historického myšlení) projektová výuka odborná dějepisná exkurze, historická vycházka, exkurzní vyučování ( spolupráce s kulturními a historickými institucemi v regionu)