HTA konference, Praha, 06/05/20101 EKONOMICKÉ ZÁJMY JAKO FAKTOR REFOREM Zuzana Darmopilová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Finanční možností svépomocných skupin
Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/ ,
Výhled Ministerstva vnitra – kvalita ve veřejné správě odbor veřejné správy a eGovernmentu Ministerstvo vnitra.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
Volební systém České republiky
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Vzdělávací program k sociálnímu podnikání Vzdělávací program k sociálnímu podnikání „Sociální podnikání jako efektivní nástroj snižování nezaměstnanosti“
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
Výsledky projektu HEZR hodnocení ekonomických a sociálních opatření ve zdravotnictví Tisková konference
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
Výsledky projektu HEZR hodnocení ekonomických a sociálních opatření ve zdravotnictví Tisková konference
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
O pravých kořenech… Tomáš Julínek ministr zdravotnictví.
Aktuální krize zdravotnictví
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
Generická preskripce a pozitivní listy
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Cena, výše a podmínky úhrady LP PharmDr.Lubomír Chudoba, člen Lékové komise SZP ČR za ZPMV ČR Konference „Rizika v činnostech farmaceutické.
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Kvalita v českém zdravotnictví
Kulatý stůl k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Hledání společné cesty řešení problémů financování českého zdravotnictví Ing. Ondřej Mátl, MPA,
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR a jeho vývoj Vladimír Kothera generální ředitel ZP M-A prezident SZP ČR Duben 2008.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
KULATÝ STŮL k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Ing. Ondřej Mátl, MPA, MSc. koordinátor projektu Úřad vlády ČR 11. června 2007.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ministerstva zdravotnictví ČR
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Standardizace odborné zdravotní péče
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
EKONOMICKÉ ZÁJMY JAKO FAKTOR REFOREM
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Transkript prezentace:

HTA konference, Praha, 06/05/20101 EKONOMICKÉ ZÁJMY JAKO FAKTOR REFOREM Zuzana Darmopilová

HTA konference, Praha, 06/05/ Co bylo zkoumáno a proč Reforma zdravotnictví a její selhávání z důvodů působení zájmových skupin ovlivňujících zdravotní politiku. v rámci analyzování opakovaných selhávání zdravotních reformních návrhů opomíjeno příčiny selhávání spíše hledány v určité nestabilitě politického prostředí (časté střídání ministrů, neexistence konzistentní reformní politiky, apod. Předpoklad: Zdravotní reforma jako živý proces společenské změny a tedy jako výsledek vyjednávání různých subjektů zainteresovaných na tvorbě a realizaci zdravotní politiky.

HTA konference, Praha, 06/05/ Cíl Určit nejvlivnější aktéry v českém zdravotním systému a posoudit, jak působení nejvýznamnějších aktérů ovlivní šanci na úspěšné prosazení vybraných problémových okruhů ve zdravotnictví.

HTA konference, Praha, 06/05/ Postup práce KROK 1 Kdo jsou aktéři ve zdravotnictví? Jak jsou vlivní? KROK 2 Jaké jsou jejich ekonomické zájmy? Jaké jsou problémové okruhy ve zdravotnictví? Jaká opatření navrhují politické strany k jejich řešení? Podporují aktéři navrhovaná opatření? Jaká je míra uspokojení zájmů aktérů, pokud by daná opatření byla realizována?

HTA konference, Praha, 06/05/ KROK 1: Kdo jsou aktéři ve zdravotnictví a jak jsou vlivní? Sestavení seznamu aktérů (více než 200) Státní aktéři (např. Ústřední orgány státní správy, samosprávné orgány, vláda) Sociální aktéři (např. ZZ, ZP, farmaceutické firmy) Političtí aktéři (např. politické strany, různé svazy, pacientské organizace, komory) Řízené rozhovory (jak aktéři vnímají svůj vlastní vliv a vliv ostatních) 18 rozhovorů (např. MZ ČR, Senát, VZP, SZP, JMK, Svaz pacientů, Koalice pro zdraví, ANČR, OSZSP, LOK, ČLK, ČSK) Dotazníkové šetření (jak aktéři vnímají svůj vlastní vliv a vliv ostatních) online 177 oslovených, návratnost 21%

HTA konference, Praha, 06/05/ KROK 1: Výsledky výzkumu I. Určení vlivu aktérů na základě matematického modelu Vliv vyčíslen pro 72 aktérů a pohybuje se v intervalu  0,1; 39,5 .

HTA konference, Praha, 06/05/ KROK 1: Výsledky výzkumu II. Dva aktéři se zápornou hodnotou vlivu Česká asociace sester a Lékaři pro reformu 28 aktérů s vlivem  0;1  Svaz pacientů ČR, Koalice pro zdraví, Česká onkologická společnost Členové zdravotních výborů (PSP ČR, Senát) Poslanci Evropského parlamentu Soukromé firmy působící ve zdravotnictví jako např. Agel 13 aktérů s vlivem  1,1; 2  obce, veřejnost či farmaceutické asociace (AIFP, Avel) 6 aktérů s vlivem  2,1; 5  lékařské fakulty či masmédia 15 aktérů s vlivem  5,1; 10  Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče (OSZSP) Lékařský odborový klub. ZZP Svazy nemocnic (AČMN, AN ČR) Zdravotnická zařízení obecně Stomatologická a lékárnická komora 3 aktéři s vlivem  15; 20  vláda, VZP a politické strany 3 aktéři s vlivem  20;30  ČLK, farmaceutické firmy a PSP ČR Vliv nad 30 získalo pouze Ministerstvo zdravotnictví.

HTA konference, Praha, 06/05/ KROK 2: Zájmy aktérů? Problémové okruhy ve zdravotnictví? Jaká opatření k jejich řešení? Podporují je aktéři? Zájmy aktérů identifikovány především na základě informací z řízených rozhovorů, dále z informací dostupných na webových stránkách organizací a z odborného i denního tisku. V rámci analýzy volebních programů 6 nejsilnějších politických stran pro nadcházející parlamentní volby identifikováno: 7 problémových okruhů (systém zdravotního pojištění; přesné vymezení nároku na péči z veřejného zdravotního pojištění; zvýšení ceny práce zdravotníků; institucionální forma vlastnictví nemocnic; koncentrace specializované péče; systém financování; princip tvorby ceny léčiv) 23 opatření k jejich řešení Podpora aktérů vyčíslena s použitím matematického modelu na základě reakcí aktérů na navrhovaná opatření

HTA konference, Praha, 06/05/ KROK 2: Výsledky Nejvlivnější aktéři spíše podporují liberálnější vizi zdravotní politiky. Nejvlivnější aktéři shodně podporují pouze tři ze zkoumaných reformních opatření: zvýšení ohodnocení zdravotnického personálu, definování standardů a zvýšení dohledu nad zdravotními pojišťovnami. Tato opatření by mohla mít nejvyšší šanci na prosazení. Bylo vymezeno 13 dalších reformních opatření, která by mohla mít relativně větší šanci na prosazení, protože celková míra uspokojení zájmů jednotlivých aktérů nabývá kladnou hodnotu.

HTA konference, Praha, 06/05/ Příklad podporovaného opatření na mapě zájmů (Koncentrace specializované péče) SZPVZP Uspokojení zájmů ČSKFF neutr ální AČMN Neochota vyjednávat OSZSP Ochota vyjednávat Neuspokojení zájmů ČLK neutr ální

HTA konference, Praha, 06/05/ Realizované opatření Míra uspokojení zájmů aktérů ČLKVZPSZPOSZSPAČMNČSKFF Zvýšit dohled nad ZP0,140,060,030,06 0,030,07 Definovat standard0,140,130,06 0,13 Zvýšení ceny práce0,570,250,120,250,240,120,27 Pluralita plátců,posilování konkurence ZP0,290,250,12-0,06 0,030,07 Neprivatizovat ZP0,140,13-0,030,06 -0,03-0,07 Zpoplatnit nadstandard-0,290,250,12-0,13-0,120,120,27 Nemocnice neprivatizovat0,29-0,13-0,060,06 0,00 Síť neziskových nemocnic0,290,00 0,120,00 Koncentrace specializované péče0,000,500,23-0,13-0,240,00 Zvýšení podílu HDP0,29-0,13-0,060,050,10-0,02-0,13 Zachování regulačních poplatků-0,290,250,12-0,13-0,060,120,27 Různé formy připojištění0,140,250,120,06-0,060,120,27 Zvýšení platby za státní pojištěnce0,170,060,030,050,100,00 Zvýšení platby za státní zaměstnance0,06 0,030,050,020,00 Transparentní systém tvorby cen léčiv-0,140,130,06-0,130,00 0,27 Snížení ceny a úhrady léčiv0,140,130,060,130,120,06-0,27 Celková míra uspokojení zájmů1,942,190,920,280,400,581,13

HTA konference, Praha, 06/05/ Na závěr … Při interpretaci výsledků je třeba mít na zřeteli: Je možné sestavit rovnici pro výpočet vlivu aktérů? Data z jara 2009 => zkoumat výsledky z pohledu jejich stability v čase. Práce s informacemi, které byly poskytnuty samotnými aktéry, což má vliv na objektivitu zjištěných skutečností. Nezkoumána reformní koncepce, ale volební programy. Přes uvedené limity: Alternativa k mnoha analýzám reformních selhávání publikovaných v ČR. Ukázáno, jaké je postavení jednotlivých subjektů působících na zdravotním trhu, jaký je jejich vliv a identifikováni aktéři, kteří mají nejvyšší potenciál k ovlivnění směru zdravotní (reformní) politiky.

HTA konference, Praha, 06/05/ Děkuji za pozornost Zuzana Darmopilová Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita

HTA konference, Praha, 06/05/ Funkce vlivu I i = vliv aktéra i RI i = relativní vliv j=kategorie (klíčový,důležitý..) vj = význam jednotlivé kategorie pro určení vlivu daného aktéra RI ij =relativní vliv aktéra v kategorii h=možné umístění v kategorii w ih = význam aktéra v kategorii NI i = vyjednávací potenciál b i = broker potenciál C i = potenciál torby koalic (formální proměnná) A i = stáří organizace (formální proměnná)

HTA konference, Praha, 06/05/ Potenciál úspěšnosti prosazení konceptu S = úspěšnost prosazení konceptu s ik = míra podpory aktéra i problémovému okruhu k a i = koeficient míry vlivu u ik = váha měřící reakci aktéra t ik = váha problémového okruhu