VZTAH DOPRAVY A ÚZEMÍ doprava není základní funkce v území, ale je přitom velmi důležitá při tvorbě koncepce rozvoje města nejprve nutná analýza – vztah.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
diskomfort cestujících
Advertisements

Řízení motorových vozidel
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
studie regenerace sídliště Na Rozhledně - Chrudim
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
DOPADY ZPROVOZNĚNÍ MĚSTSKÉHO OKRUHU NA INTENZITY AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY LISTOPAD 2005.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO ZDENĚK ZAJÍČEK. STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO MUSÍME MÍT VIZI, JAK MÁ MĚSTO VYPADAT MUSÍME VĚDĚT, ŽE VE MĚSTĚ „ŽIJÍ“ ÚŘADY, FIRMY.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Filip Chvátal.
Teorie optimální velikosti města
Regenerace a revitalizace Masarykova náměstí v Jilemnici
Životní prostředí v konceptu ÚP hl. m. Prahy Ing. arch. Martin Říha.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Nitra.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Dopravní a liniové stavby
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Řez Pravoúhlou a Malou Xaveriovou ulicí Analýza využití území 1 Fotografie území 1 Prostorově hmotová analýza 1 OBSAH Území 1 Schwarzplann Charakteristika.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Doprava v klídku.
SUBURBANIZACE.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Teorie optimální velikosti města
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
12ZADI (cvičení) Marián Svetlík ZS 2011/2012 ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ K612 Ústav dopravních systémů K612ZADI Základy dopravního inženýrství CVIČENÍ.
Úvod do pozemních komunikací
ŘÍZENÍ PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH Řízení provozu na pozemních komunikacích Provoz na pozemních komunikacích se řídí: - světelnými, případně i.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Mladá Boleslav Spádová oblast Mladá Boleslav 1: Město Mladá Boleslav a spádová aglomerace cca obyvatel 2: Okres Mladá Boleslav cca obyvatel.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Kolín bez bariér.
PROJEKT REGENERACE SÍDLIŠŤ Regenerace panelových sídlišť je dlouhodobý proces zaměřený na sociální, ekonomické, urbanistické, architektonické a technické.
Obytný soubor Za Školkou
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
VY_52_INOVACE_70_Praha Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
PRAŽSKÝ OKRUH.
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Koncepce dopravy v MPP Michal Lehečka, 14/5/2018.
Nákladové nádraží Žižkov Parková čtvrť Central Group
Informace o vyhlášených výzvách
Transkript prezentace:

VZTAH DOPRAVY A ÚZEMÍ doprava není základní funkce v území, ale je přitom velmi důležitá při tvorbě koncepce rozvoje města nejprve nutná analýza – vztah doprava – lidské činnosti území produkuje nebo přitahuje dopravu složité, není obecná teorie doprava = složka spojující i rozdělující

doprava zpětně ovlivňuje strukturu města dopravní řešení je kompoziční osou urbanistické koncepce doprava ovlivňuje přestavbu města výsledné uspořádání města správné, lze-li uspokojit nároky na přepravu únosným dopravním systémem základní řešení zakotvena v územním plánu obce (viz nástroje ÚP v ČR) Prof. Jirava: „Modernost dopravního řešení není v počtu nových dopravních staveb, ale v uspořádání města a jeho dopravního systému“.

Základní dopravní vazby bydliště – pracoviště dostupnost občanské vybavenosti doprava a rekreace

Hierarchizace komunikací = členění komunikací podle nadřazenosti Vztah k území : - komunikace vedené mimo dané území a sloužící k převedení průjezdné dopravy mimo území - komunikace umožňující přístup do daného území a dopravní obsluhu jeho jednotlivých budov a částí

Radburnský přístup 30. léta 20. století – Američan Wright myšlenka maximální diferenciace doprav a ohled na životní prostředí dispozice bytů

Vznik měst a rozvoj jejich dopravní sítě Rostlá (vývojová) města přirozený vývoj, vznikají na křižovatkách obchodních cest, u brodů řek, nepravidelná uliční síť, nepravidelný tvar náměstí, trhové osady – povyšovány na města.

Opava r. 1224

Znojmo r. 1225

2. Plánovaná (pravidelná) města zakládána plánovitě na volných plochách, pravidelná pravoúhlá komunikační síť, náměstí – pravidelný vyměřený čtyřúhelník, hlavní ulice navazují na vnější cesty, vedlejší ulice vymezují stavební bloky a jejich parcelaci.

Růst města závisí na vnitroměstské dopravní síti Prof. Leibrand – 4 typy měst: Starověk – město chodců (Řím, Babylon, Alexandrie, Byzanc) Tramvajové město (Vídeň, Brusel, Milán) Rychlodrážní město (Berlín r. 1930) Automobilové město – teoreticky 42 mil. obyvatel - omezení – komunikační možnosti centra, parkování, kongesce na příjezdech

Vliv dopravy na vývoj města vývoj uličního prostoru vývoj náměstí a křižovatky vývoj odvozených typů

1. Vývoj uličního prostoru středověk – uliční prostor součástí přilehlých budov, všechny druhy dopravy, řemeslníci, obchodníci, provozovny, obyvatelé, vzájemné kontakty roste dopravní význam ulice – přístup k přilehlé zástavbě, zvyšuje se intenzita doprava potahová, poštovní dostavníky, elektrická dráha, automobily, obchod a řemesla se stěhují do budov, chodci na chodníky.

růst stupně automobilizace, parkování, úpravy příčného profilu komunikace, oddělování druhů dopravy, segregované pásy pro jednotlivé druhy dopravy (oddělené prostory pro průjezdnou dopravu, tramvaje, pěší), současnost – odstup zástavby od komunikace, oddělené prostory pro průjezdnou dopravu a rychlodráhu, pěší za zelenými pásy železnice

2. Vývoj náměstí a křižovatky náměstí = tržiště, průsečík hlavních obchodních cest, koncentrace obchodu, vyhledávaný prostor, kumulace funkce obchodní, obytné, dopravní; růst cen pozemku, spekulativní zástavba křižovatky, náměstí = křižovatka, doprava, reprezentativní budovy, nemůže sloužit ke shromažďování, oddělení funkce dopravní a společenské – rozdělení plochy na křižovatku (= dopravní prostor) a náměstí (klidný prostor vyhrazený pro chodce) „Náměstí funguje, pokud fungují jeho okraje“

3. Odvozené typy uzlové – vestibul (krytý prostor, dopravní zařízení, metro, podchody, vlakové nádraží), vznik v 19. století, liniové podloubí (krytá chodba jednostranně otevřená), pasáž („krytá ulice“, prochází zastavěným blokem pouze pro pěší dopravu), nábřeží (lze využít jako promenádu, zajímavé pohledy na město).

Vývoj názorů na základní komunikační síť města historicky – základní městská komunikační síť tvořena radiálami směřujícími do centra města, 18. stol. – výstavba „císařských silnic“ – rychlé spojení mezi městy, ale na hranici města navazuje na středověké uličky, po r. 1945 – koridorová, komfortní ulice s průjezdnou dopravou, nyní základem radiálně - okružní, roštový nebo tangenciální systém komunikací.

Základní způsoby růstu města 1. Plošné narůstání přirozený rozvoj města, v 19. stol. – rozvoj měst podél linek tramvají a železnice (radiály), ve 20. stol. doplnění sítě autobusy a automobily – plošný růst, Praha, Londýn, Petrohrad.

Plošný růst Prahy Pražská kotlina v prehistorickém období Soustava předpokládaných cest ve 12. století 1160 zahájena stavba Juditina mostu

Osídlení románské Prahy ve 12. století Osídlení gotické Prahy před pol. 14. století - zakládání 4 pražských měst

1986 – poslední územní plán před rokem 1989

Dopravní program 20. století dopravní problémy - stísněná uliční síť středověkého centra první návrhy nekonvenčních podzemních drah (projekt 1926) 1930 – veřejná soutěž na dopravní koncepci - návrhy – vyloučení IAD z historického centra – koordinovaný dopravní systém pro město i okolí – okruh kolem města, 3 tangenty

pol. 60. let – v úvahu se začíná brát i ŽP – používání nových urbanistických metod (variantní scénáře, matematické modelování) 1964 – směrný územní plán – roštový systém hlavních komunikací 1971 – historické jádro Prahy vyhlášeno městskou památkovou rezervací 1971 – územní plán pražské aglomerace - 1. severojižní magistrála

1974 – ZÁKOS návrh tří okruhů (vnitřní – kolem centra, městský – 35 km, vnější – 70 km) 9 radiál – Pankrácká, Chuchelská, Radlická, Břevnovská, Veleslavínská, Prosecká, Vysočanská, Žižkovská, Štěrboholská 4 spojky – Spořilovská, Libeňská, Hostivařská, Březiněveská 1977 – zahájena výstavba (stavba 515)

ZÁKOS / 1986 (3 okruhy, 11 radiál) Směrný plán hl. m. Prahy / 1953 ZÁKOS / 1986 (3 okruhy, 11 radiál) Základní komunikační systém – 3 okruhy + 11 radiál

Síť hlavních komunikací hl. m. Prahy dle územního plánu schváleného Usnesením zastupitelstva č.10/05 z 9.9.1999 úseky ve výstavbě současný stav

  Silniční okruh Městský okruh

2. Satelitní rozvoj oddělené obytné celky, mají samostatné vybavení a pracovní příležitosti, nebo závislé na jádrovém městu, nevýhoda – zpravidla dojíždění = dopravní problémy.

www.suburbanizace.cz

Satelitní rozvoj v blízkosti Prahy

Zatížení komunikací vlivem satelitního rozvoje Zdroj: www.suburbanizace.cz a ÚDI

3. Lineární rozvoj rozvoj města podél linky hromadné dopravy nebo komunikace, rychlé dopravní spojení s centrem (musí být ale dostatečně kapacitní), nevýhoda – radiály vedou přes centrum města, kongesce.

4. Kombinace kombinace předchozích způsobů, např. spojení satelitních měst okružní linkou rychlodráhy, nebo lineárně – uzlový rozvoj města, tj. kombinace satelitního a lineárního rozvoje.

Postup při návrhu dopravního systému optimalizace funkčního uspořádání města, tj. řešení vztahu bydliště – pracoviště, omezení (vyloučení) zbytné dopravy, návrh a výstavba nových systémů, rekonstrukce stávajících, organizace a řízení dopravy, regulace a omezení některých druhů dopravy.

Zbytná doprava zbytná doprava 1. stupně – nemá v území zdroj ani cíl (průjezdná doprava centrem), zbytná doprava 2. stupně – v území má zdroj nebo cíl, je nevhodně umístěný (sklady v centru města, velkokapacitní garáže), zbytná doprava 3. stupně – zdroj i cíl umístěný vhodně, ale nevhodný dopravní prostředek – např. jízdy autem do centra.

Regulace - cílevědomé usměrňování vývoje dopravy ve vymezeném území souborem přímých a nepřímých prostředků a opatření, cílem - snížení objemu automobilové dopravy, preference MHD, snížení hladiny hluku, zlepšení životního prostředí.

Regulace zahrnuje řízení dopravy, tj. usměrnění provozu vozidel a chodců na pozemních komunikacích světelnými signály, doprovodnými akustickými signály nebo pokyny policisty (příp. osob oprávněných k řízení provozu), organizaci dopravy, tj. plánovité řešení dopravy na stávajících pozemních komunikacích, které nevyžaduje stavební úpravy, zlepšuje pohyb, stání vozidel, umožňuje efektivnější a bezpečnější využití komunikační sítě (např. zóny s dopravním omezením).

Řešení centrální oblasti základní rozvaha při tvorbě konceptu dopravního systému města nejprve – určení objemu dopravy v klidu a možnosti obsluhy centra stanovení únosné míry naplnění centra, vymístění zbytné dopravy 2. a 3. stupně snaha – obsluha MHD z obvodu území