Jak vytvářet studijní texty SPŠ Olomouc, 2007. Cíle  Objasnit pojem studijní text;  Uvést charakteristické rysy studijního textu;  Navrhnout strukturu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských oborů na FTK UP v Olomouci.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Hodnocení prací posílaných tutorovi k opravě PhDr. Miroslava Dvořáková 2008.
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Školení autorů distančních opor Inovace kombinovaného studia.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Jak psát seminární práci
Tvorba snímků v PowerPointu
Formální stránka práce
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Seminář – Základy programování
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Jak úspěšně prezentovat. Skladba publika Jaká bude skladba publika? Do jaké míry se účastníci orientují v dané problematice.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Distanční studijní texty
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Petr Korviny SCO 2007 Brno Usnadnění tvorby elektronických studijních textů pro distanční vzdělávání Petr Korviny
Struktura obchodního dopisu
Zásady a doporučení pro tvorbu prezentací
Praha, 23. ledna  Zahájení (Štěpán Blahůšek)  Studijní opory a jejich závazná osnova (Vladimír Kaucký)  Přestávka  Editace interaktivní osnovy.
Chyby v psaní seminárních prací
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
aneb zásady správné tvorby webových stránek Informatika Milan Šimek
Obhajoba maturitní práce
Zásady správné prezentace
Úvod do studia.
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Vzdělávací technologie aplikace Jaromír Reger (L07155)
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
Distanční vzdělávání na VŠFS
Zásady tvorby prezentace
Modernizace studia aplikované matematiky na PřF Univerzity Palackého v Olomouci CZ.1.07/2.2.00/
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
1 Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Zápočtové cvičení ZEMÁNEK, Z. - PLUSKAL, D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Institut Celoživotního Vzdělávání
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Vzor individuální prezentace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jak si připravit prezentaci
Samostatná odborná práce H/02 Včelař
Obhajoba maturitní práce
Transkript prezentace:

Jak vytvářet studijní texty SPŠ Olomouc, 2007

Cíle  Objasnit pojem studijní text;  Uvést charakteristické rysy studijního textu;  Navrhnout strukturu studijního textu;  Navrhnout strukturu kapitoly;  Dokážete vytvořit kapitolu studijního textu.

Co je to studijní text  Studijní texty jsou didakticky konstruovány tak, aby v maximální míře usnadňovaly studium;  Učivo je rovnoměrně dávkováno;  Po každé dávce jsou zařazeny zpětnovazební prvky;  Vlastní text je bohatě graficky členěn a obsahuje problémová zadání úloh a otázek.

Struktura studijního textu

Struktura kapitoly studijního textu 1.vymezení studijních cílů kapitoly 2.klíčová slova 3.uvedení do problematiky (snaha motivovat) 4.vlastní text – učivo 5.příklady, případové studie 6.shrnutí 7.doplňující zdroje informací (literatura, www) 8.cvičení, úkoly, otázky, testy, … 9.řešení úkolů a odpovědi (klíč)

Jak se tvoří studijní text Text je zpravidla tvořen ve 3 fázích:  První fáze: odborník napíše souvislý text podle předem stanovených požadavků.  Druhá fáze: metodik provede metodickou úpravu textu. Posoudí zda text plní funkce nutné pro studium a vede čtenáře, usměrňuje jeho samostudium.  Třetí fáze: grafik zpracuje text do jednotné a systematické výtvarné úpravy, aby text byl přehledný a kompatibilní s dalšími texty.

V čem spočívá metodická úprava textu ? Metodik posuzuje, zda materiál naplňuje didaktické principy:  text zohledňoval vstupní znalosti studujících a vedl k dosažení požadovaných výstupních znalostí absolventů studia,  struktura textu byla logická, jednotlivé kapitoly/oddíly byly vzájemně vyvážené,  v úvodu každé kapitoly/oddílu byly konkrétně (a hlavně správně) formulovány dílčí cíle,  u jednotlivých kapitol byla zachována jednotná struktura,  text byl členěn na krátké odstavce, které obsahují jednu hlavní myšlenku; věty nebyly příliš dlouhé, aby se v textu nevyskytovalo příliš mnoho cizích slov,  byla do textu zařazena schémata, přehledy, tabulky, atd

Praktický návod jak psát studijní text  Struktura studijního materiálu

Obálka Obálka by měla být graficky jednotná pro všechny studijní materiály využívané v rámci studijního programu.

Titulní list  název studijního materiálu, případně název disciplíny (předmětu, modulu), pro kterou je studijní materiál určen,  název projektu, pro který je studijní materiál určen,  jméno autora,  místo, měsíc a rok dokončení studijního materiálu.

Obsah První a jedna z nejdůležitějších věcí v každém studijním materiálu je velmi podrobný a přehledný obsah, který umísťujte vždy na začátku studijního materiálu a doplňujte čísly stran, na kterých se příslušná část nachází.

Úvod/předmluva ke studijnímu materiálu Má obvykle rozsah max. jednu (až jednu a půl) strany.Slouží k seznámení se studijním materiálem, obecnými rámcovými cíli studijního materiálu a autorem. Může obsahovat informace o zařazení studijního materiálu v rámci modulů.

Výkladová část studijního materiálu rozdělená do kapitol  Text by měl být rozdělen do kapitol tak, aby jedna kapitola představovala ucelenou část, kterou je možné nastudovat najednou.  Kapitoly by měly být vnitřně dále členěny – maximálně však na tři úrovně, protože při dalším členění se již vytrácí přehlednost.  Podmínkou je vysoká vypovídací hodnota názvů kapitol a podkapitol.  Každý studijní text by měl být přehledný, srozumitelný, „čitelný“ a „čtivý“.

Zásady pro psaní studijního materiálu  Studijní cíle Příklady správně stanoveného studijního cíle  Po prostudování této kapitoly budete schopni určit podstatu podnikové kultury a odlišit stupně intenzity podnikové kultury.  Vlastní látka ke studiu

Výběr učiva  Výběr učiva, tzn. odborná stránka studijního textu akce záleží na vás jako na odbornících v příslušném oboru.

Struktura učiva  Text čleňte na krátké odstavce. Každý odstavec musí obsahovat pouze jednu hlavní myšlenku.  Věty musí být (pokud možno) krátké, nepřesahující cca 20 slov. Vyhýbejte se dlouhým souvětím.  Na všech místech, kde je to možné, používejte obvyklá a dobře známá slova. Všechny odborné termíny vysvětlete. Když použijete přejaté slovo nebo zkratku, ihned je definujte (třeba i opakovaně).  Každou ucelenou část textu srozumitelně označte. Využívejte nadpisů, mezititulků, kapitol a podkapitol.  Pokud je to možné, využívejte spíše induktivního postupu. Pokud vycházíte z příkladů z práce, zařazujte pouze ty, které jsou relevantní vzhledem k obsahu a cíli.

Ilustrace  V případě, že do studijního textu zařazujete obrázky nebo fotografie, dejte si vždy pozor na barvu pozadí takto zpracovaných materiálů.  Je vhodnější zařazovat do textu spíše náčrty, které třeba nejsou na první pohled tak působivé, ale ve výsledné podobě studijního materiálu jsou účelnější a tedy i účinnější.

Schémata a přehledy  Schémata a přehledy slouží ke shrnutí základních poznatků a jejich vztahů a jsou tak přehledným zdrojem klíčových informací.

Text pro zájemce, literatura pro zájemce  Základní studijní text je možné doplnit ještě o text určený zájemcům o širší nebo hlubší studium dané problematiky.  Ze stejného důvodu je možné rozšířit i seznam literatury. Základní podmínkou pro zařazení těchto prvků je sdělit studujícímu zcela jasně, že se jedná o doplňující informace.

Shrnutí  Shrnutí provádí zopakování klíčových bodů.  Shrnutí zařazujte na konci každé kapitoly. Musí být krátké a výstižné.  Důraz je kladen na základní učivo.  Můžete využít schématu nebo odrážky, body, atd.

Prvky podporující aktivitu studenta  Jedním ze základních principů, které je nutno dodržovat při psaní studijních textů je důsledně zajišťovat aktivitu studujících během studia (otázky, úlohy).

Literatura  Na konci celého studijního materiálu, případně na konci každé kapitoly, musíte uvést seznam základní (použité) literatury.  Ten můžete doplnit o seznam literatury pro zájemce o další studium dané problematiky. V tomto případě na to musíte upozornit.  Seznam literatury uvádějte v abecedním pořadí a podle platné normy uvádění bibliografických záznamů.

Slovníček pojmů, klíčová slova  Slovníček pojmů není nezbytně nutná součást studijního materiálu. V důsledku však usnadní práci studentům a možná i vám. Jeho zařazení necháváme na vašem uvážení. Uvádí se v abecedním pořadí pojmů a ke každému pojmu je uvedeno krátké vysvětlení maximálně na pět řádků.  Význam klíčových slov by měl studující umět osvětlit. U kratších kapitol stačí, když místo shrnutí uvedete klíčová slova jako námět k opakování.  Na konec studijního materiálu můžete také zařadit věcný a jmenný rejstřík (index). Jeho podstatou je vytvoření souhrnu důležitých pojmů a citovaných autorů podle abecedy s uvedením čísel stránek, na kterých se vyskytují v textu.

Klíč k úkolům, k testům  Klíč je nezbytnou součástí tzv. autokorektivních cvičení. Zařazujte jej tehdy, když je třeba předat studujícímu zpětnou vazbu.

Návrh struktury studijních textů pro jednotlivé moduly  Název kapitoly  Cíle  Odborný text  Úkoly  Případová studie  Otázky k případové studii  Přehled důležitých pojmů  Shrnutí  Použitá literatura  Doporučená literatura