Business Process Management …jako nedílná součást změny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Lean Six Sigma MÚ Kopřivnice.
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Firma ABC– cesta k budoucnosti. Dlouhodobé cíle projektu: nastavit systém řízení cílů a následně implementovat ve firmě ABC připravit prostředí /SW MBE/
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Nabídka personálních služeb
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Facility management ČSN EN
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Palatinum Excellence Software na řízení firmy. 1.Proč Software Excellence 2.Představení Software Excellence 3.Jak zavést do praxe Obsah Prezentace.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Optimalizace procesů na úřadě ev. č. projektu CZ.1.04/4.1.01/
Management kontinuity činností organizace
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/ Projekty reengineeringu  Projekty reengineeringu  Tým pro BPR  Kritické faktory.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
RNDr. Zdenek Kubíček Nemocnice Třinec
© LogicaCMG All rights reserved Procesní audit je efektivní nástroj k napřímení procesů, optimalizaci organizace a zlepšení využívání jejich zdrojů.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Pohled zhora. Z čeho vycházíme... Jedinou konstantou dneška je změna Změna musí být řízená Změny musí být dosaženo efektivně Projektů je kolem nás mnoho.
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
1 Měření efektů manažerských vzdělávacích a rozvojových aktivit Štěpán Galbavý Partner Inventa,s. r. o.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
(13. duben 1948 – 3. září 2008). Jeden z nejvlivnějších světových autorů v oboru podnikového managementu a průkopník významných manažerských inovací 2.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Management systému řízení kvality
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
6. Koncepce řízení projektů
8. Zavádění procesního řízení
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Úvodní schůzka k projektu „Optimalizace procesů a nastavení způsobu komunikace“ Fulnek
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 1 EMS jako součást Integrovaného povolování a inspekce Rob.
Systém managementu jakosti
Informační systém pro správu a vyřizování objednávek
Digitální učební materiál
Procesní řízení (management)
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Business Process Management …jako nedílná součást změny Prezentace BPM pro ČVUT FEL Autor a přednášející: Lenka Füzyová Business Process Manager, Raiffeisenbank a.s. X-2011

AGENDA Procesní řízení (BPM) – co to je? Procesní řízení v RBCZ

Základy procesního řízení Business Process Management PROCESNÍ ŘÍZENÍ Oblast managementu podniku která se zaměřuje na procesy PROCES soubor opakujících se a souvisejících činností Základní principy procesního řízení: Systematický přístup k procesům Vnímání procesů od začátku do konce (End-To-End) Proces přináší přidanou hodnotu (klient je ochoten zaplatit) Kontrolovat lze jen to, co je měřeno Osobní zodpovědnost za procesy a motivace pro zlepšování procesů Video – eskalátor

Důvody pro zavedení BPM Zjednodušení - „Nedlážděte kraví stezky“ a „Pracujte chytře, ne více“ Efektivita - automatické sledování dodržování pravidel Soulad a kontrola - regulační požadavky, výkonnostní cíle Agilita - rychlá modifikace dle přání zákazníka či dodavatele Průběžné zlepšování návaznost na strategické metriky, drill-down analýza

Proč Procesní řízení? Procesní řízení = Změna myšlení = Trvalé zlepšování Zlepšení procesu (Tvorba) Hlas zákazníka Voice of the customer Řešení problému (oprava) Další jednorázová aktivita Dopad úsilí Čas Výsledky / Hlas businessu

Řízení procesů je… Zaměření na klienta Standardizace Týmová (spolu)práce napříč funkcemi Měření výkonu procesu Kultura bez obviňování Organizace která se poučí z vlastních chyb (Learning Organisation) Pracujte chytřeji ne více (Work smarter not harder) Přijetí odpovědnosti a podpora procesního přístupu “Od Formule 1 se můžeme hodně naučit”

Příklad perfektně řízených procesů ve Formuli 1…. “Vedoucí pozice je 6% rozdílu!!!

Je to ‚cesta‘ a je náročná… Hašení průšvihů – jednorázové uhašení a jdeme dál Nepoučení se – vyřešit a fungujeme dál beze změny Všechno je důležité – chybějí jasně stanovené priority Zaměření na finální výsledek – ne na proces Zákazníci jsou ‚jen‘ čísla – my víme nejlépe co zákazník požaduje Odpovědnost - pochopení a uchopení role vlastníka procesu

Procesní přístup … postaru … ?? …anebo raději nově? Ale jak?

Procesní přístup … nový přístup … ?? Cvičení Do hotelu stále přicházejí a odcházejí klienti a stálí zaměstnanci bez obtíží zvládají zákazníky odbavovat bez čekání V poslední době čelili v hotelu stále více situacím, kdy přijela naráz velká skupina nebo autobus ve stejný okamžik, někdy i bez předchozího ohlášení. A samozřejmě čím více hostů, tím lépe pro vedení hotelu. Stálý personál recepce bohužel nezvádal toto zatížení a ve ‚špičce‘ zákazníci čekali o mnoho déle nežli bylo obvyklé na odbavení. Pro vedení hotelu byla tato situace nepřijatelná. Jak by mohli tuto situaci vyřešit? Poradíte jim?

Boření hranic = procesní přístup V BPM: Procesně řízená organizace E-2-E vnímání procesů a efektivní komunikace v rámci jasných rolí a týmů Znalost externího a interního zákazníka Znalost vstupů a výstupů (procesu) Časově a nákladově efektivní procesy Business Process Management garantem BPM Výchozí situace: Liniová organizace Bariéry způsobující nevyhovující předávání Nejasné odpovědnosti a role vlastní i ostatních Neznalost vstupů a výstupů Chybějící identifikace ‚nadbytku‘ a ‚variability‘ Efektivní procesy! = Efektivní firma Útvar 1 Útvar 2 Útvar 3 Útvar 4 Útvar 5 Neefektivita Změna myšlení Ttrpělivost a anlýzu před realizací změny Zlepšená komunikace Zaměření na odstranění nadbytku a kontrolu nákladů Znalost toho co je kvalita a co chce zákazník Zlepšená kontrola variability

AGENDA Procesní řízení (BPM) – co to je? Procesní řízení v RBCZ

Důvody pro procesní řízení v RB 1. UŽ ŽÁDNÉ NEJASNOSTI A VÝMLUVY Odstranění třecích ploch mezi odděleními Vyjasnění pravomocí a zodpovědností Jasná definice očekávání předem – minimalizace stížností potom

Důvody pro procesní řízení v RB 2. ŠETŘÍM ČAS Nastavení standardních a SPRÁVNÝCH měření (vím, co se po mně chce a vím hned, jestli to dodávám) Návaznost na strategii společnosti a KPIs (jdu správným směrem) Eliminace nebo minimalizace požadovaných ad-hoc analýz (stojí čas, bývají chybové a není shoda na tom, jaký výsledek je dobrý) Znám vlastníky všech (sub)procesů a vím, kam patří v organizační struktuře

Důvody pro procesní řízení v RB 3. JSEM PROFESIONÁL A SVŮJ PROCES MÁM POD NEUSTÁLE POD KONTROLOU Skutečná znalost procesu, ne jen intuitivní Rychlá schopnost reakce (hned vidím, že mám problém, nečekám, až to zjistí zákazník) Video – silly olympiad

Základní Principy – Dvoufázový Přístup BPM v RBCZ Základní Principy – Dvoufázový Přístup Fáze Zavedení - Poznání Fáze Trvalého Zlepšování POZNEJ VYHODNOŤ ZMĚŘ Identify and Appoint Process Owner Learn The Process Define VOC and CTQ Start Measuring the Process Identify Improvement Opportunities Podpůrné Nástoje and Platformy Procesní Model Process Performance Dashboard Procesní Portál Procesní Týmy Procesní Forum

BPM v RBCZ Koncept PDCA cyklu Zavedení změny do reálného prostředí Poznání procesu (AS-IS) Analýza skutečných příčin a návrh změny Využítí selského rozumu a Lean přístupu Teprve až potom sofistikované metodologie (SixSigma) Řízení změny projektovým způsobem Ověření navržené změny Potvrzení že skutečná příčina byla odstraněna Zavedení změny do reálného prostředí Cílem je Snížení pracovní zátěže (pracovníci a motivace) Snížení počtu chyb (kvalita) Identifikace a následné odstranění ‚úzkých‘ míst

Vizualizace Procesů Proč? Dokumentace skutečného průběhu Operační manuály a směrnice Všichni chápou stejně Jednotný formát vizualizace Možnost porovnání – adaptace, optimalizace

Měření výkonu procesů Výkonnost Procesů Definice měření přesný popis a rozsah očekávaná výkonnost Výkonnost Procesů srovnání výkonnosti kontrola limitů Pozn. Toto je ilustrační obrázek

Měření výkonu procesu Pozn. Toto je ilustrační obrázek Detail výkonu procesu Související měření Rozpad měření

Klíčové principy zlepšování procesů Lean Omezení ‚nadbytku‘ prostřednictvím: Snížení zásob Včasné dodávky – odpadá čekání a/nebo skladování Snížení nákladů na přepravu Snížení předělávek - chybovosti Obvykle jednorázové zlepšení významějšího rozsahu Neustálé zlepšováníí procesů je zakotveno v organizaci a jejích každodenních činnostech Každý pracovník se zapojuje do ‚Lean-ování‘ Six Sigma Měření a omezení variability Kontrola a snižování chybovosti Zlepšování probíhá převážně formou projektů Systematické a dlouhodobé zlepšování s vysokým potenciálem Specialisté na zlepšování procesů ‚Green-Black Belts‘ What changes can we make that will result in improvement? How will we know that a change is improvement? What are we trying to accomplish? Source: Tom Nolan and Lloyd Provost

Realizace VIDEO: Lucy, Lucy ….a potom je to už ‚hračka‘….. Jde o to udržet ten rozjetý vlak v chodu a zajistit motivací lidí a propojení cílů se strategií organizace a měřit a měřit… LIDÉ MOTIVACE NÁSTROJE MENTALITA PROVÁZANOST OSOBNÍCH CÍLŮ SE STRATEGIÍ RÁMEC ŘÍZENÍ PROCESŮ JE TO VLASTNĚ ÚPLNĚ JEDNODUCHÉ……. VIDEO: Lucy, Lucy

Rady moudrých…. Hodně práce, ale…. A DÁLE….. Always remember that the future comes one day at a time. – Dean Acheson A DÁLE….. Learning from mistakes is a key in all successful companies. -- Bill Gates Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. Mistakes can often be as good a teacher as success. -- Jack Welch Learning is not compulsory ... neither is survival. -- W. Edwards Deming

Děkuji za pozornost Dotazy? Kontaktní údaje: Lenka Füzyová gsm: +420731681293 e-mail: lenka.fuzyova@rb.cz, lenka.fuezy@gmail.com

BACK-UP Materiál

A toto je často realita v okamžiku kdy začnete proces poznávat Proč poznávat proces Jeden z mnoha důvodů proč popsat proces: …každý proces má alespoň tři různé varianty průběhu… ‚Myslím‘ že proces je... ‚Vím‘ , že proces je... Jaký by mohl být... A toto je často realita v okamžiku kdy začnete proces poznávat

Cesta k „Process Excellence“ Lean Eliminate waste Standardize Reduce variance = perfect execution Improve Best Practise 6 SIGMA Kaizen

LEAN FLOW; WILL REDUCE STOCK AND LEADTIME Isolated Islands rework Continuous Flow Isolated Islands

... 6s CAN BE A PERFORMANCE GOAL 2 Sigma = 95.46% error-free 3 Sigma = 99.7% error-free 4 Sigma = 99.994% error-free 6 Sigma = 99.9997% error-free 100,000 invoices 2s = 4,540 wrong 3s = 300 wrong 4s = 6 wrong 6s = 0.3 wrong Lights outage/week 2s = 7.6 hours 3s = 30 minutes 4s = 36 seconds 6s = 2 seconds Phone outage/month 2s = 30.5 hours 3s = 2 hours 4s = 2.42 minutes 6s = 7.3 seconds

Tool thas helps you to get to the process - SIPOC Improvement Teams and Process Definition Tool thas helps you to get to the process - SIPOC The process Our goals & expectations KEEP IT SIMPLE The data 30