Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání Kdo cíle stanoví Cíle vzdělávání formulované v Národním programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) Zásady a cíle vzdělávání stanovené školským zákonem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
Cíle vzdělávání (pokrač.) Cíle vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia Strategické cíle a směry Evropské unie ve vzdělávání Struktura vzdělávacích cílů podle jejich zaměření na oblast psychiky žáka Struktura vzdělávacích cílů podle míry obecnosti Plánované, realizované a dosažené cíle, vztah cílů a výsledků vzdělávání
Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání Pedagogické rozhodovací pole
Kdo stanoví cíle vzdělávání Vnější autority (stát, zřizovatel školy, …) Vnitřní činitelé vzdělávacího procesu (škola, učitel, žák,…)
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) Rozvoj lidské individuality Zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti Výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti Posilování soudržnosti společnosti Podpora demokracie a občanské společnosti Výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě Zvyšování konkurenceschopnosti a prosperity společnosti Zvyšování zaměstnatelnosti
Školský zákon www.msmt.cz, rubrika Dokumenty Zákon č. 5612004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 2 Zásady a cíle vzdělávání Obecné cíle stanovené pro každý stupeň vzdělávání (§ 57 Cíle středního vzdělávání)
Školský zákon (pokrač.) Rozvoj osobnosti člověka Získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání Pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost Pochopení a uplatnění principu rovnosti žen a mužů Utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého
Školský zákon (pokrač.) Poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku Získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
Cíle vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia Klíčové kompetence Rozvoj osobnosti žáků Dotváření hodnotového systému
RVP G – klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské
RVP G – cíle vzdělávacích oblastí Vzdělávací oblast „Matematika a její aplikace“ Vzdělávací oblast „Člověk a příroda“
Strategické cíle a směry Evropské unie ve vzdělávání Cíl 1: Zvýšit kvalitu a efektivitu Cíl 2: Usnadnit všem přístup ke vzdělávání Cíl 3: Otevřít vzdělávací proces širšímu světu Lisabonský proces
Struktura vzdělávacích cílů podle jejich zaměření na oblast psychiky žáka Kognitivní cíle – poznatkové (vědomosti) a operační (intelektové dovednosti) Afektivní (hodnotové) cíle (motivace, postoje, hodnotové orientace…) Psychomotorické (psychomotorické dovednosti)
Struktura vzdělávacích cílů podle míry obecnosti, vztah cílů a výsledků vzdělávání Obecné cíle …... učební požadavky (očekávané výstupy) Vzdělávací standardy – vstupní, výstupní (evaluační)
obecné cíle konkretizace učební požadavky výsledky vzdělávání dokumenty konkretizace učební požadavky učitel žák výsledky vzdělávání
Příklad:Očekávaný výstup – katalog maturitních požadavků, zeměpis Loď vyplouvá ze souostroví Galapágy (91° západní délky, 0° zeměpisné šířky) po rovníku směrem na západ. Za jakou dobu dopluje na tichomořský ostrov Nauru (167° východní délky, 0° zeměpisné šířky), pluje-li stálou rychlostí 50 km/h? Předpokládejme, že délka rovníku je přesně 40 000 km. A) asi 113 hodin B) asi 227 hodin C) asi 573 hodin D) asi 907 hodin Učební požadavek: 1.1, 5.1 správné řešení B
Taxonomie kognitivních cílů Zapamatovat si Porozumět Aplikovat Analyzovat Hodnotit Tvořit Faktické poznatky Konceptuální poznatky Procedurální poznatky Metakognitivní poznatky Zapamatovat si Porozumět Aplikovat Analyzovat Hodnotit Tvořit