Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Role školního koordinátora EVVO
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Obecné cíle vzdělávání
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Personální plán pro podnikatelský plán
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
NÁZEV PROJEKTU: Podpora počátečního vzdělávání zdravotnických oborů, jejich propagace ve vzdělávacím centru pro komunitní práci a rozvoj klíčových kompetencí žáků 
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Stát Definice, funkce, typy.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Školní vzdělávací program (ŠVP)
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání Kdo cíle stanoví Cíle vzdělávání formulované v Národním programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) Zásady a cíle vzdělávání stanovené školským zákonem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky

Cíle vzdělávání (pokrač.) Cíle vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia Strategické cíle a směry Evropské unie ve vzdělávání Struktura vzdělávacích cílů podle jejich zaměření na oblast psychiky žáka Struktura vzdělávacích cílů podle míry obecnosti Plánované, realizované a dosažené cíle, vztah cílů a výsledků vzdělávání

Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání Pedagogické rozhodovací pole

Kdo stanoví cíle vzdělávání Vnější autority (stát, zřizovatel školy, …) Vnitřní činitelé vzdělávacího procesu (škola, učitel, žák,…)

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) Rozvoj lidské individuality Zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti Výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti Posilování soudržnosti společnosti Podpora demokracie a občanské společnosti Výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě Zvyšování konkurenceschopnosti a prosperity společnosti Zvyšování zaměstnatelnosti

Školský zákon www.msmt.cz, rubrika Dokumenty Zákon č. 5612004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 2 Zásady a cíle vzdělávání Obecné cíle stanovené pro každý stupeň vzdělávání (§ 57 Cíle středního vzdělávání)

Školský zákon (pokrač.) Rozvoj osobnosti člověka Získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání Pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost Pochopení a uplatnění principu rovnosti žen a mužů Utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého

Školský zákon (pokrač.) Poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku Získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví.

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky

Cíle vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia Klíčové kompetence Rozvoj osobnosti žáků Dotváření hodnotového systému

RVP G – klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské

RVP G – cíle vzdělávacích oblastí Vzdělávací oblast „Matematika a její aplikace“ Vzdělávací oblast „Člověk a příroda“

Strategické cíle a směry Evropské unie ve vzdělávání Cíl 1: Zvýšit kvalitu a efektivitu Cíl 2: Usnadnit všem přístup ke vzdělávání Cíl 3: Otevřít vzdělávací proces širšímu světu Lisabonský proces

Struktura vzdělávacích cílů podle jejich zaměření na oblast psychiky žáka Kognitivní cíle – poznatkové (vědomosti) a operační (intelektové dovednosti) Afektivní (hodnotové) cíle (motivace, postoje, hodnotové orientace…) Psychomotorické (psychomotorické dovednosti)

Struktura vzdělávacích cílů podle míry obecnosti, vztah cílů a výsledků vzdělávání Obecné cíle …... učební požadavky (očekávané výstupy) Vzdělávací standardy – vstupní, výstupní (evaluační)

obecné cíle konkretizace učební požadavky výsledky vzdělávání dokumenty konkretizace učební požadavky učitel žák výsledky vzdělávání

Příklad:Očekávaný výstup – katalog maturitních požadavků, zeměpis Loď vyplouvá ze souostroví Galapágy (91° západní délky, 0° zeměpisné šířky) po rovníku směrem na západ. Za jakou dobu dopluje na tichomořský ostrov Nauru (167° východní délky, 0° zeměpisné šířky), pluje-li stálou rychlostí 50 km/h? Předpokládejme, že délka rovníku je přesně 40 000 km. A) asi 113 hodin B) asi 227 hodin C) asi 573 hodin D) asi 907 hodin Učební požadavek: 1.1, 5.1 správné řešení B

Taxonomie kognitivních cílů Zapamatovat si Porozumět Aplikovat Analyzovat Hodnotit Tvořit Faktické poznatky Konceptuální poznatky Procedurální poznatky Metakognitivní poznatky Zapamatovat si Porozumět Aplikovat Analyzovat Hodnotit Tvořit