Strategie podniku v globálním světě RaVys – Strategie I
Podnik jako živý organismus Podnik je živé těleso, organizace lidí a strojů, spojených proto, aby sloužili existenci jiných lidí, a touto službou si tak zabezpečovali svou vlastní existenci. Jan Baťa
Bushido Gi: správné rozhodnutí, správný postoj. Ju: statečnost, zabarvená hrdinstvím, Džun: všeobjímající láska, dobrosrdečnost k lidem, Rei: správné chování, pravdivost, podstata všeho, Makoto: naprostá upřímnost, Meijo: čest a sláva, Čugi: oddanost, loajalita.
Strategie je to, co podnik dělá – a co podnik dělá, je jeho strategie. Podnik jako živý organismus- strategie Strategie je to, co podnik dělá – a co podnik dělá, je jeho strategie.
Posun od strategie „Nebo“ k strategii „A“ Globální výrobce Globální zákazník Náklady Náklady NEBO kvalita A kvalita NEBO rychlost A rychlost NEBO spolehlivost A spolehlivost NEBO … A … Zdarma, perfektně a hned Zákazníci chtějí vše!!! Od vnucované strategie NEBO k požadované strategii A Od koncepce inženýrské ke koncepci zákaznické.
Vytvořte si svoji originální strategii Strategie založená na Hodnotové inovaci – strategie odlišnosti, individuality – neporovnává se s konkurencí ale přináší nový skokový přírůstek přidané hodnoty a tím otvírá nový tržní prostor Stejný důraz je kladen na hodnotu i na inovaci (změna z Nebo na A) Standardní pojetí strategie je založeno na předpokladu nutnosti soutěže v rámci daného prostředí – strukturalistické pojetí Hodnotová inovace boří hranice trhu, struktury a konkurence – ty se rekonstruují - rekonstrukcionistické pojetí
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza okolí podniku – obecné a odborné Analýza očekávání stakeholders Analýza vnitřního prostředí podniku Analýza SWOT Formulace strategie Výběr optimální strategie Realizace strategie
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza okolí podniku Obecné - socioekonomický sektor (ekonomické, ekologické, sociální) - technologický sektor - vládní sektor Oborové - zákazníci (identifikace, demografické a geografické faktory) - dodavatelé (dostupnost, síla, partnerství) - konkurenti (bariéry, substituty, strategie)
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza okolí podniku - metody Porterův model konkurenčního prostředí BCG matice Matice atraktivity oboru a podniku Metoda MAP Metoda scénářů
Hrozba vstupu nových konkurentů Porterův model konkurenčního prostředí Jak zvýšit bariéru vstupu? Hrozba vstupu nových konkurentů Jak zlepšit pozici vůči dodavateli? Jak zlepšit naši pozici vůči konkurenci? Konkurenční prostředí Vyjednávací síla dodavatelů Vyjednávací síla zákazníků Jak snížit vyjednávací sílu zákazníka? Hrozba substitutů Jak snížit hrozbu substitutů?
BCG matice 100% A 50% 30% 7% 5% B D C 0% 10 2 1,5 0,5 0,3 Hvězdy – udržet a rozvíjet – investovat do prodeje Dojné krávy – maximálně vytěžit – neinvestovat Problémové děti – zvážit rozhodnutí – vyhodnocovat směr Psi – neinvestovat - stáhnout
BCG matice A B B Zdroje pro podporu B D Odchod z trhu C Zdroje pro tech. rozvoj
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza očekávání stakeholders Stakeholders Očekávání Cíle Síla Ohodnocení Vlastník Management Zaměstnanci Odbory Zákazníci Konkurenti Partneři Trhy Vláda …….
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Analýza vnitřního prostředí podniku R&D Marketing a distribuce Výroba a řízení výroby Zdroje a lidské zdroje Finance a rozpočet Hodnototvorné řetězce Metoda 7S Strategie x organizace x firemní kultura
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled Strategická obchodní jednotka - SBU Má produkt a zákazníka Má specifickou strategii Lze samostatně plánovat a měřit výkonnost Je vymezena - organizačně - marketinkově - projektově - kombinací
Promotion (propagace) Business strategie (obchodní) – princip „7P“ Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Product (výrobek) Promotion (propagace) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Price (cena) Business strategie Place (trh) People (lidé) People (lidé) People (lidé) People (lidé) People (lidé) Planning (plánování) Process (procesy)
Vytváření strategie – životní cyklus produktu Zavedení Růst Zralost Zavedení Růst Zralost Saturace Pokles čas Marketink Tržní reorientace Snižování nákladů Snižování zásob Investování S. Slatter, Corporate recovery, Penguin Business 1984
Vytváření strategie – životní cyklus produktu Commited Costs
Hodnoty musí být relevantní, měřitelné, správné. Mapa produktů Hodnoty musí být relevantní, měřitelné, správné.
Znalostní mapa
Znalostní mapa
Vnitřní analýza podniku - Finanční – analýza finančních ukazatelů (hodnoty, poměry, trendy) - analýza aktiv a pasiv (hodnoty, poměry) - analýza cash flow - Manažerské - výnosy, náklady, PH (produkty, procesy, lidé) zásoba práce (objem, čas, V/N, zisk) ostatní reporty (investice, kvalita, znalosti, ….)
Manažerské výkazy Srovnání plánu a skutečnosti N/V – produktů, procesů, lidí Srovnání plánu a skutečnosti – náklady dle druhů, struktury zaměstnanců, investic, vzdělání, nekvalita …. Poměrové ukazatele Informace o současné a budoucí zásobě práce – objemy, náklady, ziskovost Ostatní reporty o podniku a jeho výkonnosti
Vnitřní analýza podniku Personální analýza – znalosti, kapacita, výkonnost, struktura, náklady Analýza zdrojů (majetek, materiál, zásoby) – existence, dostupnost, využití, forma pořízení, možnost získání, rozvoje Analýza rizik a příležitostí – definice, kvantifikace, scénáře
Hodnototvorné řetězce Primární aktivity Vstupní logistika Výrobní operace Výstupní logistika Marketink a prodej Služby Podpůrné aktivity Zajištění zdrojů Technologický rozvoj Lidské zdroje Firemní infrastruktura
Vytváření strategie – postupy tradiční pohled SWOT analýza Silné stránky (Strenghts) ….. …. Slabé stránky ( Weaknesses) Příležitosti (Opportunities) … Rizika (Threats) Zejména pro vnitřní prostředí Zejména pro vnější prostředí
Strategie modrých oceánů … Umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. Náklady Hodnotová inovace Hodnota pro zákazníka
Vytváření strategie – Hodnotová inovace Obraz strategie - analýza a systémový rámec Formulace strategie - rekonstrukce hranic trhu - zaměření na celkový obraz - přesah dosavadní poptávky - správný sled kroků Realizace strategie - realizace je součást strategie
Obraz strategie Zákazník je naším kompasem a určuje další směr podnikatelského úsilí založeného na Inovační strategii podniku. Vizuální podnik – podnik založený nejen na číslech ale na grafických zobrazeních a vizuálních vjemech. Profil produktu (služby) – charakteristické tržně – konkurenční dimenze (cena, spolehlivost, přesnost, kvalita, rychlost) Porovnáním profilů firmy s profily konkurence odvětvovým standardem, tržním průměrem identifikuje slabé a silné stránky a tím vzniká referenční profil.
Obraz strategie Skóre Vysoké Nízké
Rámec čtyř aktivních opatření Obraz strategie Rámec čtyř aktivních opatření Omezte Které z faktorů by měly být omezeny na výrazně nižší úroveň, než je standard odvětví? Odvrhněte Které z faktorů, jež jsou v odvětví považovány za samozřejmě dané, by měly být odvrženy? Nová Hodnotová křivka Vytvořte Které z faktorů , jež odvětví jako celek nikdy neposkytovalo, by měly být vytvořeny? Pozvedněte Které z faktorů by měly být pozvednuty na výrazně vyšší úroveň, než je standard odvětví?
Souřadnicová síť aktivních opatření Obraz strategie Souřadnicová síť aktivních opatření Odvrhněte Pozvedněte Omezte Vytvořte
Obraz strategie Skóre Vysoké Nízké
Obraz strategie Interpretace hodnotových křivek Strategie modrého oceánu - Jasné zaměření, rozdílnost, působivý slogan Firma vězící ve vodách rudého oceánu – přiblížení konkurenci Příliš vysoká úroveň faktorů - nabízí příliš mnoho Nesoudržná strategie – pila Strategické rozpory Dovnitř zaměřená firma – nesrozumitelný slovník
Tři vlastnosti dobré strategie Jasné zaměření Rozdílnost Působivý slogan JUST DO IT Life̕ s Good
Formulování strategie – tradiční pohled Generování strategických variant Výběr strategie Formulování strategie – Modrý oceán Rekonstrukce hranic trhu Zaměření na celkový obraz Přesažení dosavadní poptávky