Daňový systém – realita a vize konference vydavatelství EURONEWS Martin Novák – ředitel divize finance ČEZ, a. s.
1 Daňový systém – realita a vize základní údaje Skupina ČEZ je tvořena cca 80 subjekty, z toho 50 se sídlem v ČR a zbytek v zahraničí V žebříčku největších poplatníků DPPO v r byl ČEZ, a. s., na 1. místě s odvodem cca 8 mld. Kč a v první dvacítce byly ještě společnosti ČEZ Distribuce a Severočeské doly. V závěru roku 2007 došlo k implementaci postupů pro zcela nové tzv. ekologické daně a od počátku tohoto roku jsou již novou součástí daňových příjmů státního rozpočtu
2 Daňový systém – realita a vize přínosy daňové reformy Snížení sazby DPPO pro následující roky se projevilo mj. snížením částky odložené daně o 3,2 mld. Kč Schválení poklesu sazeb pro několik let najednou bylo současně i výhodou pro plánování společností Nesporným přínosem pro poplatníky je možnost elektronické komunikace se správcem daně a to nejen při zasílání daňových přiznání, ale i při nahlížení do daňové schránky a sledování veškeré korespondence, která je zasílána běžným „papírovým“ způsobem
3 Daňový systém – realita a vize příležitosti ke zlepšení Rozšíření editační povinnosti – např. i na posouzení způsobu výpočtu daňově neuznatelných úrokových nákladů nebo posouzení některých zaměstnaneckých benefitů (ideálně vč. zdravotního a sociálního pojištění) Zavedení konsolidace pro DPPO v ČR – umožnilo by soustředit daňovou administraci Skupiny do jednoho místa, bez dopadu na celkovou výši odváděných daní za Skupinu a došlo by tak i k eliminaci rizik vyplývajících z nejednotné interpretace daňové legislativy
4 Daňový systém – realita a vize příležitosti ke zlepšení Rekodifikace zákona o DPPO, který je účinný od r a doposud byl více než 90x novelizován Změny jsou většinou vedeny snahou o upřesnění stávající úpravy, ale v konečném efektu je orientace v textu bez speciálního SW nemožná; navíc poplatník často „žije“ v několika daňových obdobích současně (běžný rok, příprava přiznání za minulý rok, daňová kontrola roku předcházejícího, plánování příštích období)
5 Daňový systém – realita a vize příležitosti ke zlepšení Vztah základu daně a účetnictví Společnosti vedoucí účetnictví v IFRS jsou nuceny vést současně i účetnictví podle českých účetních standardů pro stanovení základu daně; zjednodušením by bylo tedy zavést účetnictví dle IFRS i pro základ daně Sloučení daňové a celní správy by zjednodušilo administraci na straně poplatníků – např. nově zavedená daň z elektřiny je odváděna celní správě na základě speciálně vytvářené evidence. Současně však DPH je z identických transakcí odváděna, tak jako dosud, daňové správě
6 Daňový systém – realita a vize příležitosti ke zlepšení Rozšíření elektronické komunikace na veškerou korespondenci vedenou mezi poplatníkem a správcem daně; vydávání potvrzení o bezdlužnosti elektronickou cestou Převedení „významných poplatníků“ pod specializovaný finanční úřad; předpokladem fungování těchto specializovaných finančních úřadů (o jejichž zavedení se již dlouho diskutuje) by byla hlavně vyšší kvalifikace pracovníků, která by umožnila efektivnější komunikaci s poplatníky, jejichž činnost jak z pohledu objemu, tak i typu prováděných operací je dosud často nad síly stávajících správců daní