MŽP odbor ochrany ovzduší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Advertisements

Vyhláška č. 205/2009 Sb., o zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
Požáry v topné sezóně Weis Milan SDH Hrušovany
Integrovaný registr znečišťování Ohlašovací povinnosti za rok 2008 Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního.
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
Ochrana Ovzduší Přednáška 3
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Vyhláška č. 355/2002 Sb. a její novela
Fakulta životního prostředí ČZU v Praze
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
Ministerstvo dopravy České republiky
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Cement, váprno, ekologie, , Lísek u Bystřice nad Pernštějnem Požadavky na paliva z hlediska ochrany ovzduší pohled do nejbližší budoucnosti Kurt.
Spalovací zdroje a paliva
Nařízení vlády 91/2010 Sb. o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
Integrovaný registr znečišťování Změny právních předpisů
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě Seminář KONEKO, Praha Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě Kurt Dědič odbor.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
OCHRANA OVZDUŠÍ Ovzduší je pro člověka jednou z nejdůležitějších složek životního prostředí, bez které se nemůže obejít. Vdechovaný vzduch a vše, co obsahuje,
Je Spalovna nebezpečných odpadů v Plzni s. r. o
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Seminář Zkušenosti z prvního roku aplikace zákona o integrované prevenci v energetice a průmyslu Vazby zákona č. 86/2002 Sb. na zákon č. 76/2002 Sb.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Legislativa v ochraně ovzduší Směrnice o průmyslových emisích
Vliv topného režimu na emise krbových kamen spalujících dřevo
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Zkušenosti s vyhláškou 482/2005 Sb., o stanovení druhů, způsobů využití a parametrů biomasy při podpoře výroby elektřiny z biomasy Doc. Ing. Miroslav Hájek,
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Energetika Most 2015 Dopad legislativy EU v oblasti ochrany ovzduší na možnosti využití hnědého uhlí v ČR Ing. Martin Hájek, Ph.D. 2. června 2015, Hotel.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Informace o vyhlášce č. 460/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 231/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah bezpečnostního listu k nebezpečné chemické.
Právní režim nakládání s odpady
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled Ing. Zbyněk Krayzel
Setkání se starosty obcí a městysů ORP Telč 6. června 2016 Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší -vybrané informace.
Novelizace zákona o PO (spalinové cesty) kpt. Mgr. Petr Komínek, DiS. 1.
Mgr. Emílie Nedvědová odbor ochrany vod Právní předpisy v oblasti ochrany podzemních vod před znečištěním.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin Workshop – ČASP, PK – Ing.
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
náměstek Ministerstva životního prostředí
Nařízení vlády 91/2010 Sb. o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
Nový zákon o ochraně ovzduší
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Velká spalovací zařízení Průběh fóra podle čl
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Doprava a kvalita ovzduší v Brně „Umíme ji ovlivnit?“
Transkript prezentace:

MŽP odbor ochrany ovzduší Nařízení vlády č. 146/2007 Sb. O emisních limitech a dalších podmínkách provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší

Kategorizace stacionárních spalovacích zdrojů podle zákona č Kategorizace stacionárních spalovacích zdrojů podle zákona č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší Zvláště velké spalovací zdroje (spalovací zdroje o jmenovitém tepelném příkonu větším než 50 MW) Velké spalovací zdroje (jmenovitý výkon vyšší než 5 - 50 MW) Střední spalovací zdroje (jmenovitý výkon od 0,2 – 5 MW včetně) Malé spalovací zdroje (jmenovitý výkon nižší než 0,2 MW)

Zestručnění předpisu - větší přehlednost § 1 Předmět úpravy § 2 Základní pojmy § 3 Emisní limity a podmínky jejich plnění § 4 Podmínky pro provoz spalovacích zdrojů spalujících alternativní palivo § 5 Podmínky provozu malých spalovacích zdrojů § 6 Přechodná ustanovení § 7 Zrušovací ustanovení § 8 Účinnost

§ 1 Předmět úpravy směrnice EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY č. 2001/80/ES ze dne 23. října 2001 o omezení emisí některých znečišťujících látek do ovzduší z velkých spalovacích zařízení

Důležité odkazy související se Směrnicí 2001/80/ES http://cdr.eionet.europa.eu/ Podávání zpráv dle požadavků směrnice 2001/80/ES http://europa.eu.int/ Revize směrnice 2001/80/ES, další revize v rámci novely směrnice 96/61/ES http://circa.europa.eu/Public/irc/env/ippc_rev/library Vyhodnocení nákladů na implementaci směrnic 96/61/ES a 2001/80/ES a vyhodnocení vlivu na životní prostředí

Implementace směrnice 2001/80/ES z hlediska nákladů a životního prostředí Česká republika je v Evropě pátým největším emitentem znečišťujících látek ze zvláště velkých zdrojů znečišťování ovzduší. Provoz na základě BAT by přinesl mnohem významnější redukce emisí než aplikace emisních limitů vycházejících ze směrnice 2001/80/ES. Přijetí těchto opatření by samozřejmě také znamenalo nejvyšší náklady na jejich zavedení ve srovnání s ostatními možnostmi omezování emisí. Potřebné náklady by však byly nižší než přínosy pro životní prostředí vyplývající z těchto opatření.

§ 2 Základní pojmy Zrušeny dosavadní pojmy: „stávající zvláště velký zdroj“ „nový zvláště velký zdroj“ „budoucí nový zvláště velký zdroj“ Nahrazeny příslušnými odkazy na § 54 zákona o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb., v platném znění

§ 3 Emisní limity a jejich plnění Odkazuje na příslušné hodnoty emisních limitů uvedených v přílohách pro kategorie zvláště velkých, velkých a středních zdrojů.

§ 3 Emisní limity a jejich plnění Emisní limity pro tuhé znečišťující látky, oxid siřičitý, oxidy dusíku a oxid uhelnatý pro zařízení zvláště velkých spalovacích zdrojů podle § 54 odst. 6 zákona se považují za splněné, pokud žádný platný denní průměr nepřesáhne hodnoty emisních limitů uvedené v přílohách č. 1 a č. 2 k tomuto nařízení a zároveň 95 % platných hodinových průměrů nebo všechny platné půlhodinové průměry nepřesáhnou 200 % hodnoty emisních limitů uvedených v přílohách č. 1 a č. 2 k tomuto nařízení.

§ 5 Podmínky provozu malých spalovacích zdrojů Malý spalovací zdroj musí být provozován s požadovanou účinností spalování paliv a s přípustnou koncentrací oxidu uhelnatého ve spalinách (příloha č. 7 k nařízení).

§ 6 Přechodná ustanovení Transpozice ustanovení směrnice 2001/80/ES - výjimky pro provozovatele zvláště spalovacích velkých zdrojů za přesně stanovených podmínek.

§ 7 Zrušovací ustanovení § 8 Účinnost Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší, se zrušuje a nařízení č. 146/2007 Sb. nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2008.

Souvislosti s předpisem, který nahradí stávající vyhlášku č Souvislosti s předpisem, který nahradí stávající vyhlášku č. 356/2002 Sb. Odstraněna ustanovení duplicitní s vyhláškou č.356/2002 Sb. (prokazování dodržování hodnot emisních limitů, výjimka z kontinuálního měření emisí, postup stanovení obecných emisních limitů). Přesun ustanovení ze současného nařízení vlády č.352/2002 Sb., do nového předpisu (příloha č.5, požadavky na zjišťování znečišťujících látek, část přílohy č. 7 - kontrola účinnosti spalování).

Přílohy Celkem 7 příloh Změny v přílohách Nová příloha č. 5 Přesun současné přílohy č. 5 do předpisu, který nahradí současnou vyhlášku č. 356/2002 Sb. Zrušena příloha č. 8

Přílohy Příloha č. 1 Emisní limity pro zvláště velké spalovací zdroje pro oxid siřičitý (SO2), oxidy dusíku (NOx) a tuhé znečišťující látky (TZL) Příloha. č. 2 Emisní limity pro oxid uhelnatý (CO) pro zvláště velké spalovací zdroje Příloha č. 3 Stupně odsíření

Příloha č. 4 Emisní limity velké a střední spalovací zdroje Emisní limity pro velké a střední spalovací zdroje pro oxid siřičitý (SO2), oxidy dusíku (NOx,vyjádřené jako NO2) tuhé znečišťující látky (TZL) a oxid uhelnatý (CO) Oproti stávajícímu nařízení vlády se upouští od emisního limitu pro celkový organický uhlík při spalování biomasy (§9 odst.4 zákona o ochraně ovzduší)

Příloha č. 4 Emisní limity pro stacionární pístové spalovací motory A) Emisní limity pro spalovací zdroje - pístové spalovací motory, jejichž stavba či přestavba byla zahájena před 17. květnem 2006 B) Emisní limity pro spalovací zdroje - pístové spalovací motory, jejichž stavba či přestavba byla zahájena po 17. květnu 2006 * * Emisní limity pro NOx jsou platné od 1.1.2008. Emisní limity se nevztahují na motory provozované méně než 500 hod/rok.

Příloha č. 5 - Emisní limity pro plynové turbíny Objemový tok spalin [m3/h] Emisní limit v mg/m3 vztažený na normální stavové podmínky a suchý plyn při referenčním obsahu kyslíku 15 % TZL SO2 NOx CO <60 000 100 1700 350 ≥60 000 50 300

Příloha č. 6 Příloha č. 6 Emisní limity pro zdroje ke spalování více druhů paliv (transpozice článku 8 směrnice 2001/80/ES)

Příloha č. 7 Limitní hodnoty koncentrace oxidu uhelnatého Druh paliva Výkon [kW] Max.povolené množství COref [mg.m-3] Referenční obsah kyslíku [%] Tuhá paliva obecně >15 5.000 6 Dřevo 11 Kapalná paliva >11 1.000 3 Plynná paliva 500

Příloha č. 7 byl vypuštěn bod č. 4 z NV 352/2002 Sb. Závazná lhůta pro povinnost zajišťovat prostřednictvím oprávněné osoby měření účinnosti spalování, měření množství vypouštěných látek a kontrolu stavu spalinových cest u malých spalovacích zdrojů provozovaných při podnikatelské činnosti provozovatele je nejméně jedenkrát za dva roky a je stanovena zákonem o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb., v § 12 písm. f). Zákon o ochraně ovzduší má přednost před požadavky uvedenými v nařízení.

Novela předpisu § 3 odstavec 7 se vypouští - pojem alternativní palivo nebude využíván - palivo bude možno spalovat pouze v režimu zákona o ochraně ovzduší nebo zákona o odpadech. Z téhož důvodu se zrušuje § 4. Biomasou pro velké a střední spalovací zdroje se rozumí zemědělské produkty pěstované pro energetické účely a dále biologicky rozložitelná část výrobků a zbytků z provozování zemědělství a hospodaření v lesích a souvisejících průmyslových odvětvích, které lze použít jako palivo za účelem získání jejich energetického obsahu.

Novela předpisu Úprava požadavku na emisní limit pro oxid uhelnatý pro plynové turbíny, které jsou využívané jako záložní zdroje energie. Tyto zdroje provozované řádově jednotky až desítky hodin ročně nejsou schopny dodržovat emisní limit pro oxid uhelnatý, tak jak je v současnosti nařízením stanoven. Plnění tohoto požadavku by vyvolalo neúměrné investice z hlediska jejich přínosu životnímu prostředí. V příloze č. 5 je navrhována změna emisního limitu pro oxid uhelnatý ze 100 mg.m-3 na 650 mg.m-3.

Novela předpisu Emisní limity pro kapalná biopaliva - příloha č. 4 Navrhované zobecnění emisního limitu platného pouze pro fosilní kapalná paliva podnítila poptávka po kapalných biopalivech vyvolaná na základě novely zákona o ochraně ovzduší č. 180/2007 Sb. Pro tento druh paliva, pro který jsou na trh dodávány spalovací motory, nebyly emisní limity dosud stanoveny a tento stav by mohl být považován za diskriminační.

Děkuji Vám za pozornost Děkuji Vám za pozornost. email: barbora_cimbalnikova@env.cz telefon: 267122859 http://www.env.cz/ odbor ochrany ovzduší MŽP