Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Osobnost Občanská výchova.
VY_32_INOVACE_PSYM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
City Pavel Šuranský.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
(emoční nebo emocionální kvocient)
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Psychologické aspekty zdraví
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1A_15_Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhPsychologie TémaPsychologie Tematická oblastPsychologie NázevEmoce člověka AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkŘíjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník AnotaceZákladní charakteristika a rozdělení lidských emocí Přínos/cílové kompetenceSeznámení studentů se složitostí a spektrem lidských emocí VY_32_INOVACE_54_17

Emoce (z lat. e-motio, pohnutí) psychologické procesy (vnímání, paměť), psychologické procesy (vnímání, paměť), které zahrnující subjektivní zážitky které zahrnující subjektivní zážitky nižší city, které jsou nám vrozené nižší city, které jsou nám vrozené

fyziologickými změnami (změna srdečního tepu, fyziologickými změnami (změna srdečního tepu, rychlosti dýchání) rychlosti dýchání) motorickými projevy (mimika, gestikulace), motorickými projevy (mimika, gestikulace), změnami pohotovosti změnami pohotovosti vyvolávají a ovlivňují pak další psychologické procesy vyvolávají a ovlivňují pak další psychologické procesy poměrně snadno se přenášejí na ostatní poměrně snadno se přenášejí na ostatní (panika, pláč na pohřbech, neutišitelný smích..) (panika, pláč na pohřbech, neutišitelný smích..) silné emoce mohou poškodit zdraví nebo dokonce silné emoce mohou poškodit zdraví nebo dokonce přivodit smrt přivodit smrt

Emoce a společnost Émile Durkheim zastával názor, zastával názor, že určité emoce že určité emoce (úcta, pocit povinnosti či závazku), vytvářejí či závazku), vytvářejí stabilnější sociální stabilnější sociální pouta, která v zásadě pouta, která v zásadě umožňují fungování umožňují fungování společnosti. společnosti.

subjektivita - na stejné situace mohou různí jedinci subjektivita - na stejné situace mohou různí jedinci odpovídat různými a různě intenzivními emocemi odpovídat různými a různě intenzivními emocemi - emoce se spouštějí samovolně, s nízkou spontánnost - emoce se spouštějí samovolně, s nízkou možností jejich ovlivnění rozumem možností jejich ovlivnění rozumem předmětnost - emoce se vztahují ke konkrétnímu zážitku předmětnost - emoce se vztahují ke konkrétnímu zážitku (tím se liší od nálady, která je spíše nezacílená) (tím se liší od nálady, která je spíše nezacílená) aktuálnost - emoce se odehrávají bezprostředně aktuálnost - emoce se odehrávají bezprostředně polarita - emoce lze zpravidla umístit na dimenzi polarita - emoce lze zpravidla umístit na dimenzi libost – nelibost libost – nelibost vliv na paměť - emoční stavy mají vliv na paměťové vliv na paměť - emoční stavy mají vliv na paměťové procesy procesy

aktivují psychiku, organismus aktivují psychiku, organismus tlumící – tlumí smutek a evokují starost o běžné dění tlumící – tlumí smutek a evokují starost o běžné dění regulační – čeho se bojím, toho se vyvaruji regulační – čeho se bojím, toho se vyvaruji organizující – mohou organizovat naše celé jednání organizující – mohou organizovat naše celé jednání příprava jedince k adekvátní reakci na konkrétní zážitek příprava jedince k adekvátní reakci na konkrétní zážitek napomáhají ke vštípení zážitku (strach má jedince napomáhají ke vštípení zážitku (strach má jedince připravit na nebezpečí a vtisknout danou situaci do připravit na nebezpečí a vtisknout danou situaci do paměti jako nebezpečnou) paměti jako nebezpečnou) vedou k vymezení a hierarchizaci hodnot člověka vedou k vymezení a hierarchizaci hodnot člověka

Zahrnuje pět základních složek: 1. Znalost vlastních emocí. 2. Ovládání vlastních emocí. 3. Schopnost sebemotivace. 4. Schopnost empatie. 5. Schopnost přizpůsobit své jednání na základě emocí jiných lidí. základě emocí jiných lidí.

emocepodnětreakce strach nebezpečíútěk (únik), boj hněv překážka, nepřítelútok, agrese radost zisk, úspěchuvolnění, úsměv smutek ztráta hodnoty, neúspěchpláč, apatie důvěra přátelství, přímé jednáníspolehnutí se na druhého znechucení nepříjemná věc nebo situaceodstranění zdroje znechucení, únik očekávání neznámá, nejistá situaceorientace, získávání informací překvapení nečekaná situacenástup další emoce podle situace

1. intelektuální - zaměřené na překonávání překážek a problémů: a problémů: - cit pro pravdu a hodnotu pravdy - cit pro pravdu a hodnotu pravdy - zvědavost - zvědavost - frustrace z nepochopení - frustrace z nepochopení 2. morální - vystupují ve vztahu k morálce společnosti: - stud - stud - altruismus - altruismus - empatie - empatie 3. estetické - hodnotí a vyjadřují vkus člověka

je emocionální stav je emocionální stav jednotlivé nálady nemusí mít jasný jednotlivé nálady nemusí mít jasný předmět, nebývají zacílené předmět, nebývají zacílené z biochemického hlediska je nálada z biochemického hlediska je nálada ovlivněna 2 neurotransmitery: ovlivněna 2 neurotransmitery: noradrenalinem noradrenalinem serotoninem serotoninem

jde o chybění slov pro vyjádření emoce jde o chybění slov pro vyjádření emoce jedná se o poruchu identifikace a schopnosti popisu jedná se o poruchu identifikace a schopnosti popisu vlastních emocí vlastních emocí často si stěžují na různé tělesné příznaky, kterými ale často si stěžují na různé tělesné příznaky, kterými ale vyjadřují své emoce vyjadřují své emoce P ř í č iny:  Asymetrie mozku  Porucha komunikace mezi hemisférami mozku  Porucha funkce limbického systému  Vegetativní nebo imunitní porucha

Pokus se odpovědět Co rozumíš pod pojmem nálada ? Kdo z významných sociologů se zabýval studiem a popisem emocí? Pokus se vyjmenovat základní emoce a reakci na ně Rozděl emoce podle intenzity a délky trvání Pokus se vyjádřit charakteristiku hněvu.

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press