Komenský by se radoval aneb škola hrou Fiktivní firma Komenský by se radoval aneb škola hrou
Naše fiktivní firmy FF Spirit, s.r.o. a Brix, s.r.o. vznikly při obchodní akademii ve Žďáře nad Sázavou, fiktivními zaměstnanci jsou žáci 3. ročníku obchodní akademie, firma přebírá podnikatelskou činnost od vyššího ročníku v září a předává opět nižšímu ročníku v červnu každého školního roku.
Předmět podnikání … a navíc Brix: prodej kvalitních značkových kosmetických výrobků a služeb, Spirit: prodej kadeřnických výrobků a služeb podle nejnovějších módních trendů, předmět podnikání si žáci vybírají podle zájmu nebo možné spolupráce se skutečnou firmou.
Činnost FF každá firma je rozčleněna na jednotlivá oddělení, která spolupracují a snaží se jako celek dosáhnout zisku, samostatnou účetní jednotkou je externí dodavatel, který FF dodává požadované výrobky, firma komunikuje s jinými FF, CEFIF, bankou či se zahraničními partnery.
Oddělení a zaměstnanci firmy účtárna – mzdová, finanční, hlavní účetní, marketing – grafik, asistent, sklady – vedoucí skladu, skladník, externí dodavatel, sekretariát – asistentka ředitele, vedení firmy – ředitel.
Soutěže a veletrhy Fiktivní firmy se účastní veletrhů regionálních i mezinárodních, kde probíhají různé soutěže – např. o nejlepší firemní stánek, nejlepší katalog výrobků nebo o nejvtipnější propagační materiál. Dále celostátních soutěží - např. v obchodní korespondenci, reklamním spotu, ve výběrovém řízení… Veletrhy organizují samy FF nebo CEFIF Praha.
V jakých oblastech se žáci zdokonalují v práci s počítačem - především s internetem, v elektronické, ústní i písemné komunikaci, ve vystavování dokladů a jejich zaúčtování, v obchodní korespondenci, ve zdvořilém jednání, v prezentování vlastních prací před kolektivem, v týmové práci, ale i ve zdravém sebeprosazování, v účetnictví, v cizích jazycích, v ekonomice.
Pracovní náplň účtárna – vedení účetnictví, mzdy, banka, pokladna, marketing - katalogy a letáky, reklama, příprava na veletrhy. Tyto činnosti jsou žáky nejvíce oblíbené, pracují s velikou motivací (výhra na veletrhu), zapojí se všichni (i ti, kteří nejsou úspěšní v klasické výuce mají vtipné nápady, jsou ochotni hrát role ve videoklipech a tím dojde k inkluzi do třídního kolektivu a posílení jejich sebevědomí)
externí dodavatel - relativně samostatná jednotka, s veškerou pracovní agendou – pouze v menším měřítku, sekretariát – pošta, komunikace s jednotlivými odděleními, zápisy z porad, sklady – vyřizování objednávek, skladová evidence, normování zásob, vedení firmy – organizace chodu FF, řízení porad, hodnocení práce fiktivních zaměstnanců.
Metody výuky ve FF simulační hry – např. výběrové řízení na pozici ředitele, obchodování na veletrzích, projektová výuka – např. zpracování informací včetně prezentace o reálných institucích a úřadech regionu, zážitková pedagogika – např. vytváření videoklipů týmová práce – např. běžná práce v jednotlivých odděleních firmy
Rozvoj kompetencí občanských, komunikativních, sociálních, k pracovnímu uplatnění, k řešení problémů, k učení, k využívání výpočetní techniky, odborných.
Závěr Další informace, fotodokumentaci, prezentace, historii, ukázky propagace naleznete na: http://www.obchodskolazr.cz/ Zpracovala: Ing. Eva Gaiduschová, vyučující FF Červen 2010