SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Advertisements

Poruchy chování Specifické poruchy chování (ADHD/ADD)
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pozornost a její druhy Denisa Landová.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
LMD, ADHD, ADD, ODD.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Rizikového chování v dospívání
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Příčiny SPU.
Metody pedagogické diagnostiky
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
ADHD/ADD Diagnostika a intervence
Specifické vývojové poruchy učení
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Je vaše dítě nezvedené nebo nemocné?
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Logopedická třída MOTÝLCI
Závěrečná konference Hodnocení aktivit a činností projektu Integrace na druhou Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace.
Specifické poruchy školních dovedností
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
Lehká mozková dysfunkce a ADHD
Diagnostika a reedukace
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Syndrom ADHD v dětství a dospívání
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
Zvládání neklidu a agrese v medicíně
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Psychologie v obezitologii
Pedie Co mají společné?.
Moderní metody diagnostiky a korekce dětí s poruchou pozornosti spojené s hyperaktivitou (Attention Deficit Hyperactivity Disorders - ADHD) prof. Ludmila.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI

Z HISTORIE 1890 – William James – referoval o symptomech poruch pozornosti a chování (Principles of Psychology) Georg Still – poč. 20. stol. Popsal 20 případů dětí – temperamentní, vzpurné, s nedostatečnými volními zábranami … Příčinu jejich chování hledal v poškození mozku

TERMINOLOGIE MINIMAL BRAIN DYSFUNCTION (od poč. 60. let v anglosaské literatuře) LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE (LMD) – používal se i pro poruchy učení (prof. Matějček) LME – lehká mozková encefalopatie – Kučera 1980 – ADD – attention deficit disorder 1988 – ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder BID – Behaviour Inhibition Disorder

Výskyt hyperkinetické poruchy 3-6 % populace chlapci : dívky 3 : 1 VĚK: První symptomy se objevují před začátkem školní docházky Obtížně se diagnostikuje u dětí mladších 4 let

ETIOLOGIE Mezi odborníky neexistuje shoda Genetické faktory – přibližně polovina případů (po otci) Opožděné neurologické zrání Mozková dysfunkce (neurotransmitery) Prenatální a postnatální poškození Alergie na stravu ? Zvýšený spad těžkých kovů – otrava olovem Radioaktivita Vliv některých léků Vliv prostředí, interakce mezi dítětem a rodiči Osobnost dítěte

ZÁKLADNÍ SYMPTOMY ADHD Porucha pozornosti Hyperaktivita Impulzivita Projevy, které uvedeme dále, se musí objevovat doma, ve škole i na jiných místech

Kritéria ADHD Americké psychiatrické asociace (přeložila o.Zelinková) - přizpůsobené pro potřeby škol

Kritéria ADHD Americké psychiatrické asociace (přeložila o.Zelinková) - přizpůsobené pro potřeby škol

ADHD – dotazník k diagnostice podle colina terrella - Přeložila mgr. L. Májová Křížkem označte takové chování dítěte, které se u dítěte vyskytuje: V nápadné, nadměrné míře Častěji než u dětí stejného věku Pravidelně v posledních 6 měsících Je přetrvávajícím způsobem chování k rodičům, příbuzným, vychovatelům i učitelům

ADHD – sceeningový dotazník k diagnostice podle Colina Terrella KRITÉRIA Kritérium č. 1 Syndrom ADHD s převažující poruchou pozornosti (nejméně 6 položek) Syndrom ADHD s převažující poruchou hyperaktivního, impulzivního chování (nejméně 6 položek) Syndrom ADHD smíšeného typu (min. 6 položek v 1-9 a zároveň min. 6 položek v 10- 18) Kritérium č. 2 - Označení všech výroků (pokud ne, pravděpodobně to nebude ADHD) ADHD – sceeningový dotazník k diagnostice podle Colina Terrella

JAK PRACOVAT S DĚTMI s ADHD JEDNOZNAČNOST A DŮSLEDNOST AKTIVITY A KAŽDODENNÍ RITUÁLY VYVOZOVÁNÍ DŮSLEDKŮ Ve škole: Útulné, harmonické a klidné prostředí V zorném poli dítěte udržovat pouze nezbytné pomůcky Pozitivně hodnotit za prokázání schopnosti, za to, co udělá dobře Nejsou vhodné činnosti spojené s rychlostí a závoděním Úkoly přiměřené věku, ale kratší Důraz na porozumění úkolu Trvat na splnění úkolu Rituály při sestavování průběhu hodiny Nácvik sociálních dovedností Podporovat vztahy s vrstevníky Význam odměny

Čeho se vyvarovat Tělesné tresty Trápení hladem a žízní Bránění styku s rodiči a příbuznými Omezení osobní svobody Úmyslný nedostatek spánku Pokuty Podrobné osobní prohlídky Zabránění přístupu ke zdravotní péči

Vhodná opatření Odepřít zábavnou aktivitu Přidat práci navíc (ne DÚ) Dát dítě brzy spát Poslat dítě do jeho pokoje Pozastavit výhody Odměny Kázeň

Metylfenidát (Ritalin) Tricyklická antidepresiva Clonidin (catapress) Farmakoterapie Terapeutické techniky Metylfenidát (Ritalin) Tricyklická antidepresiva Clonidin (catapress) Zkušenosti s Ritalinem Opiový zákon U dětí nevzniká návyk Návyk nelze vyloučit u adolescentů Kurt Cobain Jóga Relaxace Autogenní trénink Řízené imaginace Biofeedback

KBT hyperaktivity a impulzivity Nácvikový program Kendalla a Braswella (1985): Podle vzoru Určení problému – uvědomování pocitů, nepopírání, nevyhýbání se Jiné možnosti řešení – vymysli Domýšlení důsledků – předvídání bezprostředních i dlouhodobých důsledků Přemýšlení nad prostředky a cíli – vytvořit nebo naplánovat sekvenci jednotlivých činů k dosažení daného cíle, mít reálný časový odhad

SEBEINSTRUKCE Kendall a Braswell Zaměřené na určení problému „Co tady vidím?“ „Jakou práci teď pozorně pročíst?“ Na určení vhodného postupu „Musím si to ještě jednou pozorně pročíst.“ Na udržení soustředěné pozornosti „Musím se soustředit.“ Sebeoceňující výroky „Tentokrát se mi to opravdu povedlo“ Výroky pomáhající zvládnout chybu a neúspěch „Nepovedlo se mi to, ale zkusím to znovu, třeba mi to půjde lépe.“

Diferenciální diagnostika GENERALIZOVANÁ PORUCHA POZORNOSTI 30% diagnóz ADHD Pasivní Pomalé Myšlenkami jinde Letargické Málo impulzivní Dezorientované Outsider OPOZIČNÍ CHOVÁNÍ Až 60% dětí s ADHD má také OCH Obtížné Náladové Vznětlivé Vzdorovité Negativistické Tvrdohlavé Vždy v opozici

Diferenciální diagnostika PORUCHY CHOVÁNÍ Agresivita Utíkají Kradou Tvrdohlavost Ničí věci Lžou Podpalují Jsou schopny fyzického násilí, perou se EMOČNÍ PROBLÉMY A OBTÍŽE V CHOVÁNÍ Snížená sebedůvěra Úzkosti Deprese Obtížné navazování vztahů s vrstevníky Vytahují se Jsou apatické Podrážděné Uzavřené Těžkopádné Agresivní

Diferenciální diagnostika PORUCHY UČENÍ Problémy s: Řečí Čtením Psaním Pravopisem Aritmetikou Praktickými činnostmi

DOPORUČENÁ A POUŽITÁ LITERATURA: Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál : Praha, 2001. Train, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Portál : Praha, 1997. Swierkoszová, J. Specifické poruchy chování diagnostika – reedukace. Universitas ostraviensis : Ostrava, 2006. Zelinková, O. ADHD – Terminologie, projevy, intervence. In Specifické poruchy učení a chování, Sborník 2000. Portál : Praha, 2000. Ronenová, T. Psychologická pomoc dětem v nesnázích. Portál : Praha, 2000.