SEMINÁRNÍ PRÁCE NA TÉMA: Specifické poruchy učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
Specifické vývojové poruchy chování a učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Psychické stavy.
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Specifické poruchy učení
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Specifické poruchy učení
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Narušená komunikační schopnost
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SEMINÁRNÍ PRÁCE NA TÉMA: Specifické poruchy učení Vypracovaly: Bc. Dobiášová Kristýna, stud. obor Muzeologie, učo 346390, 346390@mail.muni.cz Bc. Studýnková Radana, stud. obor Muzeologie, učo 180544, 180544@mail.muni.cz Bc.Benešová Lenka, stud. obor Muzeologie-Historie, učo 178940, 178940@mail.muni.cz

Specifické poruchy učení obecně „Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému. I když se porucha může vyskytnout souběžně s jinými formami postižení (např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emocionální poruchy nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), není přímým důsledkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů.“ 1) 1) Smutná, J. Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysgrafických. Litomyšl: AUGUSTA, 1996. s. 13

Poruchy učení z historického hlediska poruchy učení existují tak dlouho jak lidská vzdělanost sama První zpráva o specifické poruše učení se v literatuře objevila v roce 1896, kdy byla porucha nazývána slovní slepotou V ČR se první zpráva o poruše učení a to o dyslexii objevila v roce 1904 a zasloužil se o ni MUDr. Antonín Heveroch

Diagnostika poruch učení Cílem je stanovit úrovně vědomí a dovedností, charakteristika poznávacích procesů, sociálních vztahů, osobních charakteristik a další faktorů, jenž se podílejí na úspěchu a neúspěchu dítěte. Diagnostika dětí je prováděna buďto na specializovaném pracovišti nebo v běžné či specializované třídě.

Druhy specifických poruch učení Dyslexie snížená či úplná neschopnost naučit se číst při dostatečném výukovém vedení, přiměřené inteligenci a dostatečné sociokulturní příležitosti projevuje se narušením běžné rychlosti čtení, chybami v průběhu hlasitého čtení a poruchami porozumění přečteného textu

Dysgrafie specifická porucha psaní, která se projevuje sníženou či úplnou neschopností naučit se psát při dostatečném výukovém vedení, přiměřené inteligenci a dostatečné sociokulturní příležitosti. projevuje se neschopností zvládnout technickou stránku psaného písma.

Dysortografie specifická porucha pravopisu, jenž se projevuje narušenou schopnost zvládat gramatické jevy mateřského jazyka. děti s touto poruchou nejčastěji zaměňují krátké a dlouhé samohlásky, nerozlišují slabiky dy-di, ty-ti, ny-ni, vynechávají, přidávají a zaměňují písmena či celé slabiky.

Ukázka diktátu Jiřího (1 Ukázka diktátu Jiřího (1.ročník) slova: liška, kůň, krk, bělásek, koření, bouda, pěnkava, svíčka, packa, kolotoč, žába, házela další slova: jedla, trn, laň, hrábě, botičky, pěšina

Dyskalkulie specifická porucha matematických schopností projevuje se narušením aritmetických dovedností, které jsou v protikladu s průměrnými či nadprůměrnými intelektovým předpoklady.

Dyspinxie specifická porucha kreslení. projevuje se sníženou schopností či neschopností zvládnout technickou stránku kresby typický primitivní kresebný projev, dítě je neobratné v zacházení s kreslířskými prostředky

Dysmuzie specifická porucha hudebních schopností jedná se o sníženou či úplnou neschopnost vnímat hudbu a rytmus žák s dysmuzií se není schopen dostatečně naučit zpívat či hrát na hudební nástroj

Dyspraxie projevuje se výraznou pohybovou nemotorností dítěte obtíže se týkají hrubé motoriky (chůze, lezení) a jemné motoriky (stříhání, jemné pohyby prstů, motorika mluvidel).

Příčiny specifických poruch učení Dle Otokara Kučery, jsou příčinami SPU : lehké mozkové dysfunkce (jiné označení: lehké dětské encefalopatie či minimální mozkové dysfunkce) dědičnost kombinace dědičnosti a lehkých mozkových dysfunkcí neurotická nebo nejasná etiologie (původ)

Projevy specifických poruch učení Představují charakteristický soubor projevů konkrétního typu specifické poruchy učení Specifické projevy dyslexie – porucha může postihovat rychlost četní (dítě čte pomalu nebo pouze slabikuje); správnost (dítě zaměňuje písmena, domýšlí text); porozumění čteného textu

Specifické projevy dysgrafie – porucha psaní postihující úpravu písemného projevu i osvojování jednotlivých písmen a spojení hláska-písmeno; psaní v pravolevém směru; vynechávání písmen, slabik či slov Specifické projevy dysortografie – porucha pravopisu; záměna tvrdých, měkkých, popřípadě dlouhých a krátkých slabik; nepřesná hranice slov, splývání více slov v jedno; vysoká chybnost v paní diktátu

Specifické projevy dyskalkulie – postihuje operace s čísly; obtíže v řazení předmětů či symbolů dle stanovených kritérií; snížená schopnost či neschopnost používat základní aritmetické operace; problémy při řešení slovních úloh Specifické projevy dyspinxie – deformace formálních znaků kresby; roztřesenost linií čar; neodpovídající proporcionalita kresby; primitivnost znaků kresby neodpovídající chronologickému ani mentálnímu věku

Specifické projevy dysmuzie – neschopnost reprodukovat hudbu; narušené vnímání rytmu melodie; narušení vnímání hudebních prvků Specifické projevy dyspraxie - nepřesné a nekoordinované cílené pohyby rukou či nohou; obtíže s každodenními pohybovými aktivitami spojenými se sebeobsluhou (oblékání, manipulace s příborem, zavazování tkaniček);

Reedukace specifických poruch učení dlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces, jehož cílem je odstranění nebo zmírnění obtíží dítěte a zlepšení celkového stavu psychiky dítěte efektivnost reedukace specifických poruch učení je závislá na týmové spolupráci vyučujících, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání žáka.

Vývoj specifických poruch učení závisí na několika faktorech, které se obměňují v závislosti na dítěti dle: typu dyslexie intenzity poruchy trvání, pravidelnost a intenzity reedukace, která může trvat i několik let podpory, motivace, důsledků zažitého neúspěchu, osvojování si nových poznatků bdělosti, spolupráce s rodinou, školou a specializovaným pracovištěm

Zásady reedukace: trpělivost, klid a optimistický výhled do budoucnosti nedopustit, aby se dítě naučilo něčemu špatně nešetřit povzbuzením, pochvalou, oceněním za snahu nepřipustit, aby vznikl u dítěte pocit méněcennosti vytvořit ovzduší spolupráce mezi rodinou a školou pracovat za dokonalého soustředění a dělat častěji přestávky k odpočinku

ADHD syndrom deficitu pozornosti s hyperaktivitou děti, trpící syndromem ADHD jsou nepozorné, aktivní a impulzivní v míře, jenž není přiměřena jejich mentálnímu věku a pohlaví jednotlivé symptomy vystupují do popředí v situacích, kladoucích požadavky na udržení pozornosti a sebekontrolu.

Symptomy ADHD: 1) NEPOZORNOSTI – děti mají největší a nejčastější obtíže s udržením pozornosti či s plněním zadaných úloh a jejich dokončením v určitém časovém limitu. 2) HYPERAKTIVITY - nadměrná nebo vývojově nepřiměřená aktivita. 3) IMPULSIVITA – třetí základní charakteristika ADHD. Pro impulsivitu jsou typické rychlé, neadekvátní reakce, které často předbíhají instrukci, vyvolávají chyby či omyly z nepozornosti.

Použitá literatura BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II : Reedukace specifických poruch učení. 1. vyd. Brno : Katedra speciální pedagogiky, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5. ELLIOT, Julian, PLACE, Maurice. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Grada Publishing, spol. s. r. o., 2002. 208 s. ISBN 80-247-0182-0. SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, spol. s. r. o., 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7. Smutná, J. Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysgrafických. Litomyšl: AUGUSTA, 1996. SWIERKOSZOVÁ, Jana. Specifické poruchy učení. Ostrava : Pedagogická fakulta, 2007. 110 s. ISBN 80-7368-042-4. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. 196 s. ISBN 80-7178-038

Děkuji za pozornost ;)