Prostě sdělovací styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Sociální sítě Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní právní pojmy (2)
Slogan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Shoda přísudku s podmětem
Absolutní majetková práva
Obchodní korporace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Správní právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Lifestylové časopisy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Laswellův komunikační model
Masová komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Národnostní menšiny v médiích
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Gramatika Přídavná jména II
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Charakteristika češtiny
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název, který upoutá Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Reklamní text Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Propaganda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Dědické právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Historie České televize
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Rozbor neuměleckého textu
Adstock - měřítko účinku reklamní kampaně Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykověda a její disciplíny
Název DUM Střední odborná škola a střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Asociace televizních organizací Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tvoření slov - pravopis
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Práce novináře Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Brief Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Mediaplan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Typy zpravodajství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Veřejnoprávní a soukromá média Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vliv hudby na nakupování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Copywriting Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Občanské soudní řízení
Měření sledovanosti Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Co je to komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Ad Awareness Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Reklamní agentura Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vysílací časy médiích Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
TV Share Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Mediazastupitelství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
Transkript prezentace:

Prostě sdělovací styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Prostě sdělovací styl

Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_11_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Stylistika Téma Prostě sdělovací styl Ročník 1. ročník Datum tvorby 1. 3. 2013 Anotace Prezentace může být zařazena do výuky jako podpůrný materiál k výkladu nebo jako pomůcka sloužící k upevnění učiva. Metodický pokyn 1. výklad, 2. problémové vyučování, 3. soutěž – viz. dále

Metodické pokyny: Prezentace může být použita různými způsoby: 1. jako podpůrný materiál k výkladu učitele 2. jako základ problémového vyučování - žák využívá vědomosti nabyté v minulosti, popř. při práci využívá učebnici (nácvik vyhledávání informací) 3. jako soutěžní otázky pro žáky Práce s prezentací: po použití mezerníku přílet správné odpovědi 15. snímek: hypertextové odkazy - přílet po použití mezerníku Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad danými otázkami, interaktivnost probíhá využitím ICT.

Prostě sdělovací styl

Co je prostě sdělovací styl? je styl běžné každodenní komunikace v rodině, mezi přáteli, ve škole nebo v zaměstnání podává informace a citové, hodnotící postoje k nejrůznějším tématům všedního dne

Jaká funkce převažuje v projevech prostě sdělovacího stylu? funkce prostě sdělná

Jaké jsou znaky prostě sdělovacích projevů? vázanost na konkrétní komunikační situaci neopakovatelnost spontánnost vliv situace a prostředí přímý kontakt s adresáty nepřipravenost neoficiálnost emocionalita neverbální komunikace

Jaké jazykové prostředky jsou využívány v prostě sdělovacím stylu? jazykové prostředky různých útvarů národního jazyka – především hovorová čeština, obecná čeština, nářečí, argot, slang… volnost a menší přesnost ve výběru neobjevují se knižní a zastaralé prostředky

Co je typické pro prostě sdělovací styl v oblasti hláskosloví? zjednodušování hláskových skupin ve výslovnosti: jméno se vyslovuje jako (méno), prázdniny jako (prázniny), nejjednodušší jako (nejednoduší) hláskoslovné varianty s –í- (kolíbat, míň), -ej- (ulejvat se, vozejk)

Co je typické pro prostě sdělovací styl v oblasti tvarosloví? v 7. p. č. mn. všech rodů koncovka –ma (s lidma, s kruhama, s chlapama) u 2. p. číslovek tři, čtyři stylově nižší tvary (třech, čtyřech) slovesná koncovka –u/-ou u sloves 3. třídy (žiju, potřebuju) 1. os. mn. č. tvary bez –e (vedem, kupujem)

Co je typické pro prostě sdělovací styl v oblasti slovotvorby? tvoření univerbizovaných pojmenování (pedagogická fakulta – peďák, pedák) chybné tvoření sloves z podstatných jmen (učitelovat, zedničit) tvoření obyvatelských názvů s koncovkou –ák (Ostravák)

Co je typické pro prostě sdělovací styl v oblasti skladby? jednoduchost užívání neslovesných vět (Pozor!) věty vztažné se zájmenem co (holky, co tam byly) odchylky od pravidelné větné stavby (elipsy, vsuvky) a chyby (anakoluty, zeugmy…)

Co je typické pro prostě sdělovací styl v oblasti lexikologie? velké množství zájmen vycpávková slova (prostě, vlastně) citově zabarvená slova se zveličujícím nebo zesilujícím významem (děsný, šíleně krásný, boží) mnoho kontaktových prostředků (viď, že jo) kolokvialismy a frazémy (zahrát do autu, brnknout někomu, bazírovat na něčem)

Co patří k mluveným projevům prostě sdělovacího stylu? mluvený dialog přípitek referát vyjádření soustrasti diskuse jednoduché vypravování telefonní hovor

Co patří k písemným projevům prostě sdělovacího stylu? soukromý dopis, sms, e-mail oznámení pozvánky plakáty programy kin, divadel vyhláška inzerát blahopřání Internetová diskuse PROGRAM PLAKÁT VYHLÁŠKA DISKUSE

Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-5-1.